Az Európai Unióból való kilépése óta az Egyesült Királyság a globális politikában is új utakat keres, London számára kiemelt fókusszal bír a Törökországgal való katonai együttműködés megerősítése, melynek keretei között a török TF-X ötödik generációs harci repülőgép programját is támogatják.
A fejlesztés Görögország számára fenyegetést jelent, mint közismert, a görög és a török fél között rendszeresek az ellentétek a tengeri határokat illetően. Athén a közelmúltban ütötte nyélbe legfrissebb üzletét, melynek értelmében Rafale vadászbombázókat vásárol Franciaországtól, mellyel a cél a légierő ütőképesebbé tétele. Emellett Görögország szívesen lecsapna azokra az F-35-öskre is, amik eredetileg Törökországnak készültek volna, még azelőtt, hogy kizárták volna őket a programból.
A görög médiában megjelenő hírek szerint a törökországi brit nagykövet elmondta, hogy a TF-X program egyik fő partnere a BAE Systems, amely elégedett a program jelenlegi haladásával. A nagykövet azt is elmondta, hogy a hajtóművek gyártását reményei szerint a Rolls Royce végezheti majd, erről azonban még nincs hivatalos döntés.
Várhatóan 2021 végén vagy 2022 elején léphet a projekt a következő fázisba, ami már magában foglalja a prototípus gyártását is. Első repülésre 2023-ban kerülhet sor, még az átmeneti megoldásnak szánt General Electric F110 hajtóművekkel.
A gépet gyártó Turkish Aerospace Industries (TAI) egyébként nem csak hazai, hanem nemzetközi piacra is szánja az ötödik generációs, kéthajtóműves típust, potenciális partnernek tekintik például Bangladest, Pakisztánt, Indonéziát és Kazahsztánt is.
A horvát védelmi minisztérium hivatalos bejelentése értelmében, 2024. december 1-től már nem a MiG-21-esek védik az ország légterét, a típus búcsújával egy korszak véget ér Európában.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.