Az Európai Unióból való kilépése óta az Egyesült Királyság a globális politikában is új utakat keres, London számára kiemelt fókusszal bír a Törökországgal való katonai együttműködés megerősítése, melynek keretei között a török TF-X ötödik generációs harci repülőgép programját is támogatják.
A fejlesztés Görögország számára fenyegetést jelent, mint közismert, a görög és a török fél között rendszeresek az ellentétek a tengeri határokat illetően. Athén a közelmúltban ütötte nyélbe legfrissebb üzletét, melynek értelmében Rafale vadászbombázókat vásárol Franciaországtól, mellyel a cél a légierő ütőképesebbé tétele. Emellett Görögország szívesen lecsapna azokra az F-35-öskre is, amik eredetileg Törökországnak készültek volna, még azelőtt, hogy kizárták volna őket a programból.
A görög médiában megjelenő hírek szerint a törökországi brit nagykövet elmondta, hogy a TF-X program egyik fő partnere a BAE Systems, amely elégedett a program jelenlegi haladásával. A nagykövet azt is elmondta, hogy a hajtóművek gyártását reményei szerint a Rolls Royce végezheti majd, erről azonban még nincs hivatalos döntés.
Várhatóan 2021 végén vagy 2022 elején léphet a projekt a következő fázisba, ami már magában foglalja a prototípus gyártását is. Első repülésre 2023-ban kerülhet sor, még az átmeneti megoldásnak szánt General Electric F110 hajtóművekkel.
A gépet gyártó Turkish Aerospace Industries (TAI) egyébként nem csak hazai, hanem nemzetközi piacra is szánja az ötödik generációs, kéthajtóműves típust, potenciális partnernek tekintik például Bangladest, Pakisztánt, Indonéziát és Kazahsztánt is.
Újabb mérföldkövet jelentő esemény a Magyar Légierőnél: 2024. szeptember 5-én, csütörtökön, megérkezett végleges állomáshelyére, az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz, a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépe. Helyszíni beszámolónk!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.