2019. december 3-án a Saab bejelentette, hogy elkezdődött az első sorozatgyártott Gripen E repülési tesztje. A 6002-es lajstromszámú Gripent a hidegháborús korszakot idéző, a szürke három színárnyalatát felvonultató terepszínűre festették.
Az első felszállásra Linköpingben került sor és 76 percig tartott, melynek során különböző sebességeken és magasságokban ellenőrizték a gép repülési jellemzőit.
A most tesztelt gép további sorsa még kérdéses – lehet, hogy ez lesz az első Gripen E, amely a Svéd Légierőhöz kerül, de lehet, hogy a Svájci Légierő fogja használni a vadásztenderéhez kísérleti gépként. Három további Gripen E is készen áll már a Saab-nál, ám ezek sorsa sem tisztázott. Három további Gripen E is készen áll már a Saab-nál, ám ezek sorsa sem tisztázott – a legvalószínűbb, hogy ezek a gépek is Svédországba kerülnek majd. A 60 darabos svéd megrendelést ugyan 2026-ig kell teljesítenie a svéd félnek, ám az elsőt már idén prezentálniuk kell.
Az eddigi egyetlen biztos vásárló Brazília, ők 2021 és 2024 között kapják meg a repülőgépeket – a többi külföldi érdeklődőnél még nyitott a pályázat, nem hirdettek győztest.
Az első prototípus (39-8) az általános repülési jellemzők és a fedélzeti rendszerek, a második (39-9) a harcászati rendszerek ellenőrzésére szolgál. A harmadik (39-10) a sorozatgyártás előtti minőségellenőrzést hivatott teljesíteni. A 39-07-es „demonstrátor” célú gép egyébként egy módosított JAS-39D, ezzel is csökkentve a kockázati tényezőt, amit egy full nullszériás gép jelent.
Az első széria-E gyártását ez év januárjában kezdték el és a Saab előrejelzése szerint az év végéig nyolc darab készülne el. A linköpingi gyártósor kapacitását évi 24 darabra méretezték egyébként és ebben a gyárban történik az Embraer és AEL Sistemas brazil szakembereinek – összesen 350 főnek – a felkészítése is. A braziliai Gavião Peixoto-ban található Gripen Design and Development Network üzemében 90 brazil és 17 svéd szakember dolgozik a Gripen E hazai változatán, illetve a Gripen F-en – ez a kétüléses változat. São Bernardo do Campo pedig már épül az összeszerelő üzem, 2020-ban el is kezdődhetnek a munkák az új üzemegységben.
A brazil megrendelésre egyébként 13 darab repülőgép fog Linköpingben készülni, majd további 8 darab immáron brazil szakemberek közreműködésével kerül ki a gyárból. A fennmaradó 15 repülőgép (8 egy- és 7 kétüléses) már az Embraer brazíliai üzemeiben fog elkészülni, 2021-től.
A Saab tájékoztatása szerint sokan érdeklődnek a svéd technika iránt: a potenciális Gripen-vásárlók közé tartozik Ausztria, Botswana, Bulgária, Kanada, Horvátország, Finnország, India, Malajzia, a Fülöp-szigetek és Svájc is.
Forrás: http://www.armstrade.org/
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.