2019. szeptember 10-én a Saab linköpingi gyárában hivatalosan is átadták a Brazil Légierő részére legyártott első Gripen E vadászrepülőgépet.
A jeles eseményen jelen volt Fernando Azevedo e Silva, brazil és Peter Hultqvist, svéd védelmi miniszter. A ceremóniára egyébként a repülőgép légi tesztjeinek megkezdése előtt került sor.
A teszteket Svédországban kezdik el és majd csak 2020 év végén repülik át Brazíliába a repülőgépet, ahol tovább folynak majd a berepülések. Az első szériagépek 2021-ben fognak Brazíliába érkezni.
Brazília 2013-ban hirdetett győztest az új vadászgépekre kiírt tenderre – az F-X2 program befutója a Saab Gripen E/F típusa lett. A brazilok 2014-ben írták alá az 5,4 milliárd USD értékű megrendelést – ezért az összegért a svéd fél vállalta, hogy a megrendelő igényeinek megfelelően módosítja a típust és 36 darabot fog leszállítani belőle. A Gripenek a Mirage-2000-et fogják váltani a Brazil Légierőben, de nem kizárt, hogy a 2035-től kivonandó F-5M és AMX A-1M helyett is ezt a típust fogják rendszeresíteni.
A szerződés kiterjed a gépek üzemeltetéséhez és javításához szükséges berendezésekre, a logisztikai biztosításra, valamint a fegyverzeti anyagokra is. A teljes flottából 28 darab együléses „E” variáns és 8 darab a kétüléses „F”.
A két ország között létrejött az „off-set” szerződés is, melynek értéke 9,1 milliárd USD. Ebben érintett a Brazil Légierő Légi- és Kozmikus Kutatóközpontja (DCTA) mellett több cég is, így az Akaer, Atech, Atmos Sistemas, AEL Sistemas, Embraer, Mectron Communication és a Saab Aeronautica Montagens.
A brazil Gripeneken több változtatást is eszközöltek, így ezeket már „szélesvásznú” kijelzővel (WAD), terepfelszín-letapogató rendszerrel, nemzeti barát vagy ellenség-azonosító rendszerrel (IFF), lézersugár-figyelmeztető rendszerrel, az Ultra Electronics gyártotta HiPPAG fedélzeti kompresszorral, Link BR-2 kommunikációs rendszerrel látták el.
A következő 21 darab repülőgép gyártására még Linköpingben kerül sor, ezekből az utolsó 8 összeszerelésénél már a brazil mérnökök és részt vesznek. A maradék 15 darab Gripent (8 együléses és 7 kétüléses) már Brazíliában készítik 2021-től, az Embraer üzemeiben.
Forrás: http://www.armstrade.org
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.