Itt találod az összes cikket a „Hadrendből kivont, búcsúzú típusok” témában!
Az eredetileg tervezett, 2027-es kivonási dátum helyett 5 évvel korábban búcsúztak el a Hawk T1-esek a briteknél, igaz a légierő híres bemutató csapata, a Red Arrows, továbbra is ezt a változatot repüli majd.
Búcsúzik az aktív szolgálattól a Brit Királyi Légierő BAe 146 szállító repülőgép flottája is: nézzük, milyen sors vár a gépekre a kivonás után!
Az Ausztrál Királyi Légierő együléses F/A-18A és kétüléses F/A-18B Hornetjei több mint 35 év szolgálat után ünnepélyes keretek között kerültek kivonásra a hadrendből.
2021. október 7-én emelkedett a levegőbe a Holland Királyi Légierő utolsó McDonnel Douglas KDC-10 típusú tankere, hogy búcsút vegyen Hollandia repülőbázisaitól.
A Brit Királyi Légierő 14 évnyi aktív szolgálat után február végén hivatalosan is elbúcsúztatta Sentinel R1 repülőgép flottáját.
2020. december 9-én, Deblinben ünnepélyes ceremónia keretei között búcsúztatta a szolgálatból a Lengyel Légierő a TS-11 Iskra kiképző repülőgépet, amely igen hosszú szolgálat után adja át a helyét az M-346 Bielik típusnak.
2019. december 27-én ünnepélyes keretek között búcsúztatta az Indiai Légierő a MiG-23/27 típuscsalád utolsó példányait, melyek a Jodhpur légibázison települő 29. század állományába tartoztak.
2019. március 8-án az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) véglegesen kivonta a szolgálatból az utolsó Northrop Grumman EA-6B Prowler elektronikai hadviselésre kifejlesztett repülőgépet.
2018. június 21-én ünnepélyes keretek között búcsúztatták el a Francia Légierő Dassault Mirage 2000N típusát, mely 30 év után köszönt el az aktív szolgálattól. Az áthúzásokkal tarkított ceremóniának a Istres-Le Tubé légibázis adott otthont.
Újabb típus búcsújáról számolhatunk be, ezúttal Nagy-Britanniából: az AgustaWestland Lynx AH9A változata 2018. január 16-án repült utoljára, ezzel végleg búcsút intettek a 40 év szolgálatot maga mögött tudó Lynx helikopternek.
Közel 25 évnyi szolgálat után, 2018. január 13-án ünnepélyes keretek között búcsúztatták a Portugál Légierő Dassault/Dornier Alpha Jet flottáját. A kiképző repülőgépek ceremóniájának a Beja légibázis (Base Aérea N.º 11) adott otthont.
Ünnepélyes keretek között vett búcsút az Indiai Légierő a két legrégebben üzemeltetett szovjet-orosz harci gépeitől, a MiG-21T-96-ostól és a MiG- 27ML-től.
Az F-4 Phantom vitathatatlanul a sugárhajtóműves vadászgépek egyik legsikeresebbje, amely több mint fél évszázaddal rendszeresítése után is még mindig hadrendben áll több légierőben.
A Spanyol Légierő több mint 40 év szolgálat után, hivatalosan is kivonta a hadrendből az utolsó SA-330 Puma típusú helikopterét.
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
Elbúcsúznak az uruguayi Pucara-k.
48 év háborúban és békében.
2016. március 21-én az Indiai Haditengerészet 33 év szolgálat után kivonta a hadrendből a Sea Harrier típusú repülőgépeit.
Az Izraeli Légierő (IAF) 48 év szolgálat után kivonta állományából az A-4 Skyhawk repülőgépeket.
2015. november 30-án, mintegy 4 évtizednyi szolgálat után hivatalosan is kivonták az Argentin Légierő állományából a Dassault Mirage típuscsaládot. Bár augusztusban mi is megírtuk, hogy a nagyközönségtől elbúcsúztak a gépek, úgy látszik, azóta módosult az eredeti terv, ugyanis az ünnepélyes típuskivonáshoz kapcsolódó légi bemutató nagy nyilvánosságot kapott.
A Brit Királyi Haditengerészet légiereje mint minden évben, az idén is megtartotta kitűnő légi bemutatóját a délnyugat-angliai Yeoviltonban. Az esemény azontúl, hogy kitűnően mutatta be a flottalégierő képességeit, ezúttal az itt található Westland repülőgépgyár centenáriuma előtt is tisztelgett. Akárcsak repülőgépből, repülőnapból is sokféle van. A skála a szomszéd falu füves sportrepülőterén tartott helyi járatú eseményektől a többnapos, vadászgépek tucatjait és több műrepülőcsapatot is felvonultató nagyszabású air show-kig terjed. Vannak olyan specializált repülőnapok is, amelyek csak egy kisebb szeletét mutatják be a katonai repülésnek, de ezt olyan mélyen, amilyen mélyen a hétköznapi civil néző egyáltalán megismerheti.
2015. augusztus 13-án az Argentin Légierő megalapításának 103. évfordulóján tartott ünnepségen búcsúztak el a nagyközönségtől a négy évtizede szolgálatban álló Mirage III repülőgépek. Ez idő alatt a gépek sok mindent láttak, többek között 1982-ben részt vettek a Falkland-szigetekért vívott harcokban is.
Idén is megrendezésre került a Brit Királyi Haditengerészet yeoviltoni légibázisán a hagyományos repülőnap, melynek külön aktualitását adta a bázis 75. évfordulója. Két típus is búcsúzhat a közönségtől – egyre biztosabbnak tűnik hogy a legendás Vulcan az utolsó évét tölti a levegőben. Bár tavaly is bejelentették, hogy végleg földre kényszerül az adományokból fenntartott bombázó, akkor sikerült megoldani a problémákat; aki biztosan látni akarja a gépet, az még idén látogassa meg valamelyik brit rendezvényt. Olvasóinknak most egy képgalériát állítottunk össze a yeoviltoni repülőnapról, melyben - többek között - a fent említett Vulcan is látható!
"Nehéz szerénynek maradni!", állítja a Tiger Meet-ek jelmondata. A fotókat nézve, van benne igazság! Sehol máshol nem láthatunk ennyi, látványosan megfestett katonai repülőgépet - de a csodaszép merev- és forgószárnyasok nem kiállításra jöttek. Dolgoztak, kőkeményen, s velük együtt a hajózók és a műszakiak is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.