Idén is megrendezésre került a Brit Királyi Haditengerészet yeoviltoni légibázisán a hagyományos repülőnap, melynek külön aktualitását adta a bázis 75. évfordulója. Két típus is búcsúzhat a közönségtől – egyre biztosabbnak tűnik hogy a legendás Vulcan az utolsó évét tölti a levegőben. Bár tavaly is bejelentették, hogy végleg földre kényszerül az adományokból fenntartott bombázó, akkor sikerült megoldani a problémákat; aki biztosan látni akarja a gépet, az még idén látogassa meg valamelyik brit rendezvényt. Olvasóinknak most egy képgalériát állítottunk össze a yeoviltoni repülőnapról, melyben - többek között - a fent említett Vulcan is látható!
A másik búcsúzó a franciák Super Etendard-ja lehet. Ebből a típusból már csak egy század aktív, ráadásul idén éles bevetéseket teljesített az Iszlám Állam ellen, így kevés publikus eseményen látható. Kiemelkedő esemény volt tehát, hogy három példány is ellátogatott Yeovilton-ba, ahol Rafale-M gépekkel mutattak be vegyes köteléket, illetve egy rövid taktikai demót is repültek.
Az eseményen a franciákon kívül az amerikaiak, a spanyolok, a németek és a csehek képviseltették magukat említésre méltó számban, utóbbiak haditengerészet hiányában inkább a világháborús légierős kapcsolat miatt kaptak meghívást. A fő szerep természetesen maradt a házigazdák kezében, a yeoviltoni alakulatok és a másik haditengerészeti légibázis, Culdrose helikopterei a hadsereg AgustaWestland AH-1 Apache gépeivel kiegészülve emlékezetes bemutatókat repültek. Lynx, Wildcat, Sea King és Merlin helikopterek megannyi változata mutatta be a kalózok elleni tevékenységet – ahol víz hiányában egy utánfutón száguldott fel-alá az ellenséges motorcsónak -, a harcjármüvek leküzdését, a speciális alakulatok támogatását. Láthattuk a Black Cats bemutatóját Wildcat HMA2-esekkel, nem spóroltak az infracsapdával és rengeteg piropatron kölcsönözte az igazi show hangulatot.
A haditengerészethez köthető veterán típusok is bemutatkoztak: a Sea Vixen korhü festéssel bizony jobban mutatott, mint amikor Budapest felett reklámszíneket viselt. Együtt figyelhettük a Seafire repülését a Westland nyugdíjas mérnökével, aki azóta látogatja a yeoviltoni eseményt, mikor ez a típus még aktív szolgálatban volt. Nem maradhatott el az ikonikus Swordfish repülése sem, mely 75 éve érte el nagy sikerét a tarantói öbölben az olasz flotta ellen. Ezen a bázison található a fegyvernem múzeuma is, így a statikus soron olyan repülőkkel találkozhattunk, mint a Phantom FG.1 vagy a Sea Harrier FA.2 – főleg utóbbit volt furcsa kivont gépként látni. A repülőtér több szállal kötődik az idén száz éves Westland gyárhoz, így bemutatkozott az AW609-es típusuk is, illetve statikus soron több gyártmányuk szemléltette mire képes napjainkban az európai repülőipar. Az esemény csak egynapos míg a látnivalók még egyet biztosan igényelnének – vasárnap viszont már a Westland családi napját tartották a repülőtéren.
A fotókért és a beszámolóért ezúton is köszönetet mondunk Kisdeák Lajosnak!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2025. február 12-én, szerdán, helyi idő szerint 10 óra 15 perc körül, ködös időben a San Diego-öbölbe zuhant az Amerikai Haditengerészet egyik EA-18G Growler típusú harci repülőgépe.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.