2025. 03. 18. kedd
Ede, Sándor
: 399 Ft   : 366 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyugdíjazták a görög felderítő Phantomokat

Nyugdíjazták a görög felderítő Phantomokat
JETfly  |  2017. 05. 12., 10:50

39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.

  • Elbúcsúztak a Görög Légierő felderítő Phantomjai
  • A búcsúzó típust az F-16 Block 52-esek váltják
  • A hivatalos kivonási ceremóniát május 5-én tartották

A cél a kibontakozó hidegháborúban ellenséges oldalra került balkáni országok – Bulgária, Jugoszlávia, Albánia – ellenőrzése volt. Az átalakított F-84G-ket fokozatosan váltották fel a sokkal komolyabb optikai rendszerekkel felszerelt RT-33A típussal. A kiképzőgépből létrehozott felderítő viszont a repülési teljesítményt tekintve visszalépés volt, melyre a megoldást az 1956-tól rendszeresített RF-84F jelentette. Ezt a pilóták általános elégedettségén kívül a hosszú szolgálati idő is bizonyította: a típus utolsó leszállását ez az alakulat hajtotta végre 1991-ben.

A törökökkel való egyre feszültebb viszony miatt azonban a minőségi ugrást nem lehetett idáig halogatni, és az 1974-ben beszerzett F-4E típussal való kedvező tapasztalatok után az 1978-as második Phantom beszerzés során már bekerült 6 db RF-4E is a csomagba. A Larissza bázison települő század 1980-ban érte el a teljes bevethetőséget. A gépek kihasználtsága és hadrafoghatósága is magas volt, de három baleset és a régi RF-84F-ek kivonása elodázhatatlanná tette a flotta bővítését. Erre jó lehetőség volt a német felderítő Phantomok átvétele, így került további 27 RF-4E a Görög Légierő állományába, melyből 20 példányt tettek repülőképessé, a többi tartalék alkatrész bázisként lett hasznosítva.

A német gépek régebbi szériából származtak, többek között besugárzás jelzőt és Sidewinder légiharc-rakétákat kellett integrálni, hogy a görög megrendelésre gyártott gépekhez hasonló harcászati jellemzőket érjenek el. A szárny maradt eredeti kialakítású, így az ex-német gépek manőverező képessége némileg elmaradt ugyan, de ez nem okozott komoly problémát – a megengedett állásszög kisebb volt, ezt kellett a pilótáknak figyelembe venni.

Az alábbi fotóra kattintva láthatják Olvasóink a helyszínen készült galériát:

Képgaléria megtekintése (25 db kép)

Az RF-4E Phantom fotó-felderítő képessége rendkívül sokrétű volt. A földközeli, a közép és nagy magasságú bevetési profilokhoz egyaránt rendelkezett különböző kamerarendszerekkel, melyek közül ki kell emelni a KS-127A rendszert, mely nagy távolságból biztosította a felderítést. A 10-15.000 méter magasan alkalmazható eszközzel - megfelelő légköri viszonyok esetén - 50 km távolságból lehetett a felszínen fél méteres felbontásnak megfelelő felvételeket készíteni. 2003-tól léptek be az elektronikai felderítés világába, amikor is beszerezték és integrálták a francia gyártmányú ASTAC konténert.

2017-re az üzemképes gépek száma négyre csökkent, az idős gépeket már nem érte meg tovább rendszerben tartani. A legendás típus tiszteletére 2017. május 5-én hivatalos kivonási ünnepséget tartottak, melyet megelőzött egy „spotternap”, amelyre 28 országból érkeztek fotósok, vendégek. A típus feladatát a DB-110-es felderítő konténerekkel felszerelt F-16 Block 52-esek veszik át.

A fotókért és a cikkért ezúton is köszönetet mondunk Kisdeák Lajosnak!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-11 10:58:01
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy fontos lépést tett a fedélzeti szolgáltatások minőségének javítása érdekében azzal, hogy készpénzmentes fizetést vezet be. A légitársaság járatain 2025. április 1-jétől kizárólag bankkártyával, illetve digitális fizetési megoldásokkal (Apple Pay, Samsung Pay, Android Pay és Google Pay) lehet kifizetni a fedélzeten vásárolt termékek árát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.
2025. 03. 14., 15:02
Közepes méretű rakéta szállt Tatárszentgyörgy fölött március 10-én. A több méter hosszúságú, 30 kilogrammos eszköz 1000 méteres magasságban repült. Felemelkedése elégedettséggel töltötte el a szemlélőket. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói a honvédség segítségével indították a Mokka rakétatesztet.
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.

  Legfrissebbek most

„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.