2018. 02. 24. szombat
Mátyás
: 313 Ft   : 254 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyugdíjazták a görög felderítő Phantomokat

JETfly  |  2017. 05. 12., 10:50

39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.

  • Elbúcsúztak a Görög Légierő felderítő Phantomjai
  • A búcsúzó típust az F-16 Block 52-esek váltják
  • A hivatalos kivonási ceremóniát május 5-én tartották

A cél a kibontakozó hidegháborúban ellenséges oldalra került balkáni országok – Bulgária, Jugoszlávia, Albánia – ellenőrzése volt. Az átalakított F-84G-ket fokozatosan váltották fel a sokkal komolyabb optikai rendszerekkel felszerelt RT-33A típussal. A kiképzőgépből létrehozott felderítő viszont a repülési teljesítményt tekintve visszalépés volt, melyre a megoldást az 1956-tól rendszeresített RF-84F jelentette. Ezt a pilóták általános elégedettségén kívül a hosszú szolgálati idő is bizonyította: a típus utolsó leszállását ez az alakulat hajtotta végre 1991-ben.

A törökökkel való egyre feszültebb viszony miatt azonban a minőségi ugrást nem lehetett idáig halogatni, és az 1974-ben beszerzett F-4E típussal való kedvező tapasztalatok után az 1978-as második Phantom beszerzés során már bekerült 6 db RF-4E is a csomagba. A Larissza bázison települő század 1980-ban érte el a teljes bevethetőséget. A gépek kihasználtsága és hadrafoghatósága is magas volt, de három baleset és a régi RF-84F-ek kivonása elodázhatatlanná tette a flotta bővítését. Erre jó lehetőség volt a német felderítő Phantomok átvétele, így került további 27 RF-4E a Görög Légierő állományába, melyből 20 példányt tettek repülőképessé, a többi tartalék alkatrész bázisként lett hasznosítva.

A német gépek régebbi szériából származtak, többek között besugárzás jelzőt és Sidewinder légiharc-rakétákat kellett integrálni, hogy a görög megrendelésre gyártott gépekhez hasonló harcászati jellemzőket érjenek el. A szárny maradt eredeti kialakítású, így az ex-német gépek manőverező képessége némileg elmaradt ugyan, de ez nem okozott komoly problémát – a megengedett állásszög kisebb volt, ezt kellett a pilótáknak figyelembe venni.

Az alábbi fotóra kattintva láthatják Olvasóink a helyszínen készült galériát:

Képgaléria megtekintése (25 db kép)

Az RF-4E Phantom fotó-felderítő képessége rendkívül sokrétű volt. A földközeli, a közép és nagy magasságú bevetési profilokhoz egyaránt rendelkezett különböző kamerarendszerekkel, melyek közül ki kell emelni a KS-127A rendszert, mely nagy távolságból biztosította a felderítést. A 10-15.000 méter magasan alkalmazható eszközzel - megfelelő légköri viszonyok esetén - 50 km távolságból lehetett a felszínen fél méteres felbontásnak megfelelő felvételeket készíteni. 2003-tól léptek be az elektronikai felderítés világába, amikor is beszerezték és integrálták a francia gyártmányú ASTAC konténert.

2017-re az üzemképes gépek száma négyre csökkent, az idős gépeket már nem érte meg tovább rendszerben tartani. A legendás típus tiszteletére 2017. május 5-én hivatalos kivonási ünnepséget tartottak, melyet megelőzött egy „spotternap”, amelyre 28 országból érkeztek fotósok, vendégek. A típus feladatát a DB-110-es felderítő konténerekkel felszerelt F-16 Block 52-esek veszik át.

A fotókért és a cikkért ezúton is köszönetet mondunk Kisdeák Lajosnak!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2018. 02. 14., 14:38
Norad Benidze, a Tbiliszi Repülőgépgyár igazgatója a grúz “Business Media” internetes lapnak adott nyilatkozatában megerősítette a hírt, miszerint Grúzia modernizálná a Szu-25-ösöket és Ge-31 Bora néven ázsiai és afrikai országokban értékesítené azokat.
2018-02-13 15:29:53
Az “Orosz Helikopterek” legújabb többfeladatú modellje, a Mi-171E2 sikeresen befejezte az új hajtóművek és a forgószárny berendezéseinek légi próbáit. A kizárólag exportra szánt Mi-171E2-t (a Mi-171A2 helikopter exportváltozata) Mi-171E néven szállítják majd a vásárlóknak.
2018-02-09 16:36:34
2018. február 6-11. között rendezik meg Szingapúr Csangi repülőterén az Ázsia legnagyobb légiszalonjaként emlegetett Singapore Airshow-t, ahol többek között a Lockheed Martin F-16-os típusának jövője kapcsán is hallhattunk pozitív híreket.
2018-02-09 12:24:07
Számos légitársaság, repülőtéri üzlet és étterem, valamint repülőtéri partner vehette át az elismerő oklevelet a Budapest Airport hagyományos repülőtéri gálaünnepségén, amit az 1. Terminál épületében tartottak tegnap este.
   MÁSOK ÍRTÁK
2018. 02. 23., 09:46
A brit Királyi Légierő négy-öt Eurofighter Typhoon-ja érkezik Magyarországra a nyár folyamán, hogy közösen gyakorlatozzon a Magyar Honvédség Gripen harci repülőgépeivel.
2018. 02. 22., 11:16
Az Amerikai Egyesült Államok kormánya nem járult hozzá, hogy az egyiptomi légierő megkapja a Dassault Rafale vadászbombázóihoz szánt SCALP EG közepes hatótávolságú cirkálórakétákat.
2018. 02. 21., 12:51
Nemcsak az ütközés, hanem az elkerülésére tett manőver is kockázat. Az európai szabályozás alapvonalai.
2018. 02. 20., 11:57
A Messerek a megnyitón, a Li-2-esek a hangárban. A Tante, a Savoya és az Electra. Egy remek Nebuló és egy hírhedt sróf a nebulóknak.

  Legfrissebbek most

Oroszország ötödik generációs harci repülőgépe, a Szu-57-es egyike azon típusoknak, melyet repülős berkekben kiemelt figyelem övez: mikor áll hadrendbe, milyen fegyvereket hordoz majd, mikor kapja meg az új hajtóművet stb. mind-mind olyan kérdések, melyek naponta visszaköszönnek a repülős fórumokon.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!++

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Továbbra sincs megfelelő állapotban a német hadsereg (Bundeswehr), a felszerelésben és a személyi állományban is hiányosságok mutatkoznak, illetve sok katona túlterhelt.