2017. 10. 19. csütörtök
Nándor
: 308 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyugdíjazták a görög felderítő Phantomokat

JETfly  |  2017. 05. 12., 10:50

39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.

  • Elbúcsúztak a Görög Légierő felderítő Phantomjai
  • A búcsúzó típust az F-16 Block 52-esek váltják
  • A hivatalos kivonási ceremóniát május 5-én tartották

A cél a kibontakozó hidegháborúban ellenséges oldalra került balkáni országok – Bulgária, Jugoszlávia, Albánia – ellenőrzése volt. Az átalakított F-84G-ket fokozatosan váltották fel a sokkal komolyabb optikai rendszerekkel felszerelt RT-33A típussal. A kiképzőgépből létrehozott felderítő viszont a repülési teljesítményt tekintve visszalépés volt, melyre a megoldást az 1956-tól rendszeresített RF-84F jelentette. Ezt a pilóták általános elégedettségén kívül a hosszú szolgálati idő is bizonyította: a típus utolsó leszállását ez az alakulat hajtotta végre 1991-ben.

A törökökkel való egyre feszültebb viszony miatt azonban a minőségi ugrást nem lehetett idáig halogatni, és az 1974-ben beszerzett F-4E típussal való kedvező tapasztalatok után az 1978-as második Phantom beszerzés során már bekerült 6 db RF-4E is a csomagba. A Larissza bázison települő század 1980-ban érte el a teljes bevethetőséget. A gépek kihasználtsága és hadrafoghatósága is magas volt, de három baleset és a régi RF-84F-ek kivonása elodázhatatlanná tette a flotta bővítését. Erre jó lehetőség volt a német felderítő Phantomok átvétele, így került további 27 RF-4E a Görög Légierő állományába, melyből 20 példányt tettek repülőképessé, a többi tartalék alkatrész bázisként lett hasznosítva.

A német gépek régebbi szériából származtak, többek között besugárzás jelzőt és Sidewinder légiharc-rakétákat kellett integrálni, hogy a görög megrendelésre gyártott gépekhez hasonló harcászati jellemzőket érjenek el. A szárny maradt eredeti kialakítású, így az ex-német gépek manőverező képessége némileg elmaradt ugyan, de ez nem okozott komoly problémát – a megengedett állásszög kisebb volt, ezt kellett a pilótáknak figyelembe venni.

Az alábbi fotóra kattintva láthatják Olvasóink a helyszínen készült galériát:

Képgaléria megtekintése (25 db kép)

Az RF-4E Phantom fotó-felderítő képessége rendkívül sokrétű volt. A földközeli, a közép és nagy magasságú bevetési profilokhoz egyaránt rendelkezett különböző kamerarendszerekkel, melyek közül ki kell emelni a KS-127A rendszert, mely nagy távolságból biztosította a felderítést. A 10-15.000 méter magasan alkalmazható eszközzel - megfelelő légköri viszonyok esetén - 50 km távolságból lehetett a felszínen fél méteres felbontásnak megfelelő felvételeket készíteni. 2003-tól léptek be az elektronikai felderítés világába, amikor is beszerezték és integrálták a francia gyártmányú ASTAC konténert.

2017-re az üzemképes gépek száma négyre csökkent, az idős gépeket már nem érte meg tovább rendszerben tartani. A legendás típus tiszteletére 2017. május 5-én hivatalos kivonási ünnepséget tartottak, melyet megelőzött egy „spotternap”, amelyre 28 országból érkeztek fotósok, vendégek. A típus feladatát a DB-110-es felderítő konténerekkel felszerelt F-16 Block 52-esek veszik át.

A fotókért és a cikkért ezúton is köszönetet mondunk Kisdeák Lajosnak!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 16., 16:19
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 18., 10:13
Az idén az SMi Group szervezésében, Londonban szervezték meg a katonai repülőkiképzéssel foglalkozó nemzetek és szervezetek éves konferenciáját.
2017. 10. 16., 12:43
Az átadás optimista légköre, és a mai bonyodalmak. A Singapore Airlines a legelső A380-asát már leállította, de még átvesz öt újat.
2017. 10. 16., 09:14
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison tavaly álltak szolgálatba a légimentőktől átvett AS350B Ecureuil (Mókus) helikopterek. A májusi családi napon már átlépték az ezer repült órát és szeptember végén 1300 felett járt a két géppel teljesített óraszám.
2017. 10. 12., 13:22
Egy Kanadából Dubajba tartó civil utasszállító repülőgépet ért bombafenyegetés miatt riasztotta október 12-én, csütörtökön 11 óra 30 perc körül a Magyar Honvédség készültségi szolgálatában lévő Gripenjeit a NATO Integrált Légivezetési Központ.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Július 31-én új parancsnok került az MH Katonai Közlekedési Központ (MH KKK) élére Bárdos Antal ezredes személyében, aki Fejes Károly alezredestől, az addigi megbízott parancsnoktól vette át a csapatzászlót.