2024. 12. 02. hétfő
Melinda, Vivien
: 413 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

26 éve az égi leszállópályán: In memoriam Rácz Zsolt

26 éve az égi leszállópályán: In memoriam Rácz Zsolt
Rohr Balázs  |  2024. 07. 23., 09:00

1998. július 23-án, délután 3 óra előtt nem sokkal a 17-es oldalszámú MiG-29B repülőgéppel katasztrófát szenvedett Rácz Zsolt alezredes, aranykoszorús első osztályú repülőgép-vezető. 

Rácz Zsolt Nagykőrösön született és alapfokú tanulmányait is ott végezte. Élete álma volt a repülés, amit a repülőtiszti főiskola elvégzésével meg is valósított. Kiváló tanuló és sportoló volt, aki igyekezett minden feladatot maximális odafigyeléssel és szakértelemmel elvégezni.

Tanulmányai elvégzése után Kecskemétre került és MiG-21MF típussal kezdte meg aktív pályafutását először a III. kiképző század, majd a II. század kötelékében. Elhivatottsága nyomán elvégezte a parancsnoki akadémiát, melyet követően az I. századhoz került. Hivatásszeretete kiemelkedő volt, mindent a repülésnek és a sportnak szentelt, hiszen azt vallotta, hogy csak folyamatos edzéssel lehet a szükséges kihívásoknak megfelelni.

Szakértelmének köszönhetően ő volt azon két hajózó egyike, aki a 90-es évek derekán először meghirdetett vadászrepülőgép tender keretében tesztelhette a 4 pályázó típust (F-16, F-18, Mirage 2000-5, JAS-39). Kollégái szerették, tisztelték és egy allűröktől mentes, szerény emberként ismerte mindenki a környezetében.

1998. július 23-án, az akkor 60 éve megalakult Magyar Légierő tiszteletére szervezett repülőnap beharangozó sajtónapját tartották a kecskeméti bázison. Akkoriban az ezred két kijelölt bemutató pilótája Vári „Coca” Gyula és Csurgai „Csurgó” István őrnagyok voltak, azonban ők az ominózus napon már az angliai Royal International Air Tattoo rendezvényen tartózkodtak a 25-ös oldalszámú MiG-29UB-vel.

A bemutató pilóták távolléte végett Rácz Zsolt alezredesre, az ezred akkori légi lövész szolgálatának főnökére esett a választás, hogy a sajtó megjelent képviselőinek repüljön egy kis ízelítőt a repülőnapon várható programból. A MiG-29 repülése előtt az L-39-es repülte le bemutató programját, majd annak befejezése után kirepült a várakozási légtérbe, akkor még mit sem sejtve a később bekövetkező szomorú eseményről. Az Albatros programjának végeztével gurult fel a MiG-29-es a 12-es pálya végrehajtópontjára, hogy egy rövid hajtómű- és rendszer ellenőrzést követően elinduljon utolsó útjára azon a rendkívül forró júliusi délutánon. 

A fáklya kapcsolás jellegzetes csattanása után egy rövid nekifutás következett, melyet követően a gép pilótája egy bal bedöntésű emelkedő fordulóval kezdte meg a feladatát, amelyről sajnos pár perc múlva kiderült, hogy ez az ő és egyben a 17-es oldalszámú MiG-29B utolsó felszállása is. Az addig zökkenőmentesen zajló repülés 233. másodpercében történt valami, amikor is a vízszintes háton elhúzás helyett egy -3,5G negatív túlterhelésű háton emelkedést hajtott végre a pilóta. Ezt a rendkívül nagy negatív túlterhelésű manővert egy +2,8G-s pozitív túlterhelésű követte, amikor is a kiváló pilóta és az általa vezetett repülőgép több ezer repült órája megszokott harmóniája végleg megszűnt. A repülőgép egy bal süllyedő fordulót követően, kiengedett futóművekkel, sebességét elveszítve a repülés 267. másodpercében lezuhant és felrobbant.  

Kettétört egy élet, véget ért egy ígéretes pályafutás, megsemmisült egy repülőgép. A mondás úgy tartja, hogy a repülőgép pótolható, de az ember nem. Akkor azon a forró júliusi délutánon elvesztettünk egy nagyszerű embert, kiváló pilótát, kollégát és barátot. A posztumusz ezredesként búcsúztatott Rácz zsolt 43 évet élt...

Nyugodj békében Zsolti!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 18., 16:45
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
2024. 11. 06., 09:09
2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.
2024. 11. 04., 09:11
2018 után 2024-ben ismét megrendezik a Cruzeiro do Sul, azaz a CRUZEX nagyszabású, nemzetközi légi hadgyakorlatot Brazíliában. A Natal központú kiképzési esemény kiemelt fontosságú és komplexitású Dél-Amerikában, kis jóindulattal akár a brazil Red Flagnek is lehet nevezni. Lesznek újoncok és lesznek búcsúzók: és az is biztos, hogy valóságos típuskavalkád várható.
2024. 10. 25., 09:12
A 9603-as az utolsónak gyártott magyar MiG-21MF-ek (9507-9515, 9601-9606) egyike. Gyártási száma 969603, szériaszáma pedig 9603 (a 96. széria 03. gépe). A repülőgép felújítását a Berekfürdőn található, A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata végezte: az Aranysas magazin 2024. novemberi számában a 9603-as történetéről olvashatunk további részleteket.
2024-11-05 18:30:00
A Wizz Air nyerte el idén a CAPA (Centre for Aviation) által megítélt Év Fenntartható Légitársasága elismerést az európai, közel-keleti és afrikai régióban (EMEA’s Environmental Sustainability Airline Group for 2024), amit a légitársaság Hongkongban, a CAPA díjkiosztóval egybekötött légi közlekedési csúcstalálkozóján vehetett át.
2024-10-30 13:45:35
A 2024-2025-ös téli menetrendjében a Wizz Air öt új célállomást tesz elérhetővé Budapestről: Genovába, Gran Canariára, Salernóba, Memmingenbe, és Marrákesbe is indul közvetlen járat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. Budapestről így már összesen 32 ország 71 repülőterére lehet a Wizz Airrel utazni, ezzel a magyar fővárosból érhető el a légitársaság legtöbb desztinációja.
2024-10-29 16:45:00
A légitársaság 1,5 millió utast és több mint 77 ezer tonna rakományt szállított egy évtized alatt a magyar főváros és a közel-keleti metropolisz között, hozzájárulva ezzel a magyar turizmus és kereskedelmi kapcsolatok bővüléséhez.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 27., 10:15
A 2000-es évek első felében a tíz F-14-es mellett, harminchat F/A-18-as adta a Truman csapásmérő képességét.
2024. 11. 21., 10:02
Az amerikai légierő egyik igáslova az F-105 Thunderchief volt Délkelet-Ázsiában, ahol az eredetileg nukleáris csapásmérésre szánt típust vadászbombázóként, később pedig a légvédelem elnyomására is használták.
2024. 11. 13., 09:36
Néhány hónap után ismét a Brussels Airlines kerül terítékre, amelynek látványos, belga ikonokat felvonultató festésmintáiról áprilisban volt szó.
2024. 11. 09., 11:00
Az eseményen Dr. Koller József dandártábornok, Olaszországba akkreditált véderő, katonai és légügyi attasé is részt vett. A szicíliai látogatás célja a nemzetközi nap mellett, a Sigonella-i bázis szakmai bemutató napján történő részvétel volt.

  Legfrissebbek most

2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.