Több mint két év megfeszített szakmai munkáját követően sikerrel lezárult a Magyar Honvédség által idén rendszerbeállításra kerülő a brazil Embraer S.A. vállalat által gyártott KC-390 típusú katonai többcélú szállítórepülőgép típusalkalmassági vizsgálata. Az eljárást a Honvédelmi Minisztérium Állami Légügyi Főosztálya, mint a magyar állami légiközlekedés felügyeletéért felelős katonai légügyi hatóság folytatta le a magyar állami repülésre vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően.
A típusvizsgálati eljárás célja egy légijármű típus biztonságos légiközlekedésre való alkalmasságának megállapítása, amely fontos kérdés tekintve, hogy egy repülőgép jelentős veszélyt jelenthet a légiközlekedés többi szereplője számára, más repülőgépekre, annak személyzetére és utasaira, de nemcsupán azokra, hanem azokra is, akik a földön tartózkodnak.
Az eljárás során a hatóság szakemberei az Embraer vállalattal közösen dolgozták ki az úgynevezett típusvizsgálati tervet, amely alapját képezi a vizsgálati eljárásnak. Mivel ez a típus még meglehetősen újnak számít a piacon, fejlesztése a kétezres évek elején kezdődött és az első legyártott példányait csupán 2019-ban vette át a brazil légierő, így számos, főként a légijármű üzemeltetésére vonatkozó vizsgálat még folyamatban volt a gyártó részéről az eljárás kezdetén.
Emellett, a magyar hatósági eljárás kezdetén folyamatban volt még a brazil katonai légügyi hatóság típusalkalmassági vizsgálata is, a géptípus 2023 márciusáig csupán ideiglenes típusengedéllyel rendelkezett. Ez mindenképp indokolttá tette, hogy a magyar hatóság kapcsolatot építsen ki a brazil katonai szervezettel, amely nagyban segítette a tanúsítási munkát.
A brazil hatóság jelentős apparátussal (200+ fő) végzi a tevékenységét, így hathatós segítséget tudott nyújtani a magyar hatóság számára. Ez főként az általuk elvégzett vizsgálati eredmények átadásában és teszteljárások ismertetésében merült ki. A szakmai tapasztalatok cseréjét és a vizsgálati eredmények felhasználását a két hatóság között korábban, de már a KC-390 repülőgép apropóján megkötött együttműködési megállapodás tette lehetővé.
A vizsgálati eljárásban külön jelentőséggel bírt a magyar fél által kért, a Magyar Honvédség igényeinek megfelelően beépítésre kerülő berendezések (pl. speciális fedélzeti rádiók, sürgősségi orvosi egység) repülőgép fedélzeti rendszerébe integrálásának vizsgálata, amelyek természetesen, tekintve, hogy azok specifikusan a magyar igényekre lettek szabva, a brazil fél által korábban még nem kerültek tanúsításra.
Az eljárás 2024. áprilisában érkezett csúcspontjához, amikor közvetlenül a gyártói tesztrepülések befejezését követően végrehajtásra került az első magyar gép típusalkalmassági repülése is az Embraer vállalat gyártói telephelyén Gavião Peixoto-ban, Brazíliában. A repülést a gyár tesztrepülésekért felelős részlege hajtotta végre pilótáival és fedélzeti mérnökeivel, de a repülés során a fedélzeten tartózkodtak a magyar katonai légügyi hatóság képviselői is.
A közel kétórás repülés során ellenőrzésre kerültek a repülőgép fő rendszerei, azok repülés közbeni megfelelő és biztonságos működése. A sikeres repülést követően, az eljárás utolsó, adminisztratív fázisaként összegzésre kerültek a vizsgálati eredmények, majd kiadásra került a KC-390 magyar katonai típusalkalmassági bizonyítványa, amelynek eredeti példányát a hatóság képviselői Simon Sándor alezredes, légialkalmassági osztályvezető és dr. Jakab László alezredes, repülésbiztonsági osztályvezető 2024. június 25-én adott át a gyártó illetékese számára São José dos Campos-ban, Brazíliában.
Forrás: https://honvedelem.hu/
Negyedik alkalommal ad otthont hazánk a Többnemzeti Helikopter Kiképző Központ szakmai útmutatásával az évenkénti helikopterharcászati oktatóképző gyakorlatnak Pápán, a Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőtéren.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.