2025. 01. 23. csütörtök
Rajmund, Zelma
: 412 Ft   : 394 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Budapest Airport: szerény, de stabil növekedés 2013-ban

JETfly  |  2014. 01. 28., 09:41

A nehéz gazdasági és európai légiközlekedési helyzet ellenére, ha szerény mértékben is, de növekedett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma 2013-ban. A hivatalos adatok szerint 8 520 880 utas fordult meg a Budapest Airport terminálján, ami 0,2 %-os növekedés 2012-höz képest. A tavalyi év végére a Budapest Airport beruházásainak összege a privatizáció óta meghaladta a 100 milliárd forintot.

2013 a konszolidáció éve volt a Budapest Airport életében, amikor sikerült stabil alapokra helyezni az eddig elért eredményeket és megteremteni a további fejlődés alapjait. Az utasforgalom 0,2 %-kal nőtt az előző évhez képest és egészen pontosan 8 520 880 főt tett ki 2013-ban. A légiközlekedés általános helyzetét mutatja, hogy mindezt 83 330 ún. gépmozgással, azaz le- és felszállással tudták megoldani a légitársaságok, ami -4,3%-os visszaesés még a tavalyi évhez képest is. Ez azt is jelenti, hogy a légitársaságok igyekeznek egyre jobb kihasználtsággal üzemeltetni a repülőgépeiket, a Budapestről induló és ide érkező járatok átlagban 76,2 %-os kihasználtsággal, ún. load factorral közlekedtek. Némileg csökkent a légiáru szállítás is, ami tavaly 92 112 tonna cargót tett ki, vagyis 1,1%-al kevesebb volt, mint 2012-ben.

Tavaly kis mértékben tovább növelték részesedésüket az utasforgalomból a diszkont légitársaságok, amelyek 4 503 930 fős forgalmukkal a ferihegyi utasok 53 %-át adták. A hagyományos, ún. full service légitársaságok 3 586 020 utassal a forgalom 42 %-át adták, a charter-járatok 4 %-kal részesedtek a forgalomból és 352 080 utast szállítottak. A kisgépes és egyéb járatok utasai tették ki a forgalom fennmaradó 1%-át.

Az elmúlt évben számos légitársaság indított újabb járatokat Budapestre, illetve bővítette meglévő járatainak sürüségét. 2013-ban sok egyéb mellett a Wizz Air elindította Moszkva vnukovói repületrére új járatát, tavalytól repül a magyar légitársaság Isztambulba, Bakuba és Dubajba is. A budapesti repülőtéren a Wizz Air immár hétgépes Airbus A320-as flottát állomásoztat, amellyel 2,2 millió utast szállított. 2014. nyári menetrendi időszakától pedig a Wizz Air 8 géppel teljesíti az egyre bővülő menetrendjét.

2013-ban tért vissza Budapestre oslói és koppenhágai járatival a skandináv SAS légitársaság is. Az Észak-Európából érkező utasoknak egyre nagyobb választék áll a rendelkezésükre, hiszen a Norwegian elindította helsinki járatot is a meglévő Koppenhága, Stockholm és Oslo mellé. Oroszországból heti két szentpétervári járattal nyitott a UTair és ősz óta a belarusz fővárost szintén heti két járattal köti össze a Belavia, amely Budapestről Belgrádba is továbbrepül. 

A brit Jet2.Com elindította rendszeres járatát az angliai East Midlands/Nottingham repülőterére és 2014. áprilisától felújítja a leedsi járatot is. Mivel a holland KLM napi négyre emelte amszterdami járatainak a számát, ezért a Transavia diszkont leányvállalat Rotterdamból indított új járatot, amely szintén nagy népszerüségnek örvend az utasok körében. Ugyancsak bővítette járatainak számát a német fővárosba közlekedő airBerlin, amelynek gépeivel a hét legtöbb napján naponta kétszer is lehet találkozni Budapesten.

„Bizakodóan tekintünk az idei évre, a jelenlegi előrejelzéseink szerint akár 3-4 %-os forgalomnövekedéssel is számolhatunk Budapesten, persze csak ha nem történik semmi váratlan a légiközlekedésben.” – hangsúlyozta Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „Továbbra is elkötelezettek vagyunk a budapesti repülőtér fejlesztése mellett, amit az eddig befektetett 320 millió euró, azaz mintegy százmilliárd forint bizonyít a legjobban. Különösen büszke vagyok arra, hogy az utasok visszajelzései alapján évről évre egyre jobb minőségü szolgáltatásokat tudunk nyújtani azoknak, akik Budapesten szállnak repülőre.”

Az ACI, a Repülőterek Nemzetközi Szövetsége nemzetközi szabványok szerint negyedévente anonim felmérést végeztet az európai repülőtereken arról, hogy az utasok milyennek találják az ott kapott kiszolgálást. A budapesti repülőtér megítélése 2011 óta folyamatosan, ugrásszerüen javul, egyes kategóriákban Európa legjobb repülőtereivel (71 repülőtér közül) együtt osztozik ez első tíz helyezés egyikén. 

A Budapest Airport 2013-ban jelentős ingatlanfejlesztéseket hajtott végre, tovább növelve a repülőtér munkahelyteremtő képességét. Az Airport Business Park fejlesztésének első ütemeként a repülőtér déli oldalán tavaly mintegy 10 millió eurós beruházásban elkészült a DHL két magyarországi üzletágának, a DHL Global Forwardingnak és a DHL Freight-nek a repülőtéri központja. Ez összesen 8 000 m²-es raktárból, 3 000 m²-es irodákból és 6 000 m²-es ún. manőverező területből áll.

Ugyancsak 2013-ban adta át a Budapest Airport a Lufthansa Technik Budapest számára az új, 2 000 négyzetméteres repülőgép-alkatrész raktár épületét, amelynek révén a karbantartó- és javítócég sokkal hatékonyabban tudja kihasználni meglévő hangárkapacitásait a repülőtéren. Közvetlenül az új raktár szomszédságában készült el a Budapest Airport új, zajvédett hajtómü próbázóhelye, amelyet 1 millió eurós, azaz 300 millió forintos beruházásban épült meg. Ennek révén úgy lehet a repülőgépek hajtómüveit földi körülmények között kipróbálni, hogy az nem zavarja a közeli XVIII. kerület lakosainak pihenését. Szintén 2013-ban készült el a Wizz Air számára az új Airbus A320-as repülőgép szimulátor, amelyet a holland Flight Simulator Company B.V. üzemeltet és ahol a Wizz Air személyzetek felkészítése, vizsgáztatása zajlik.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 02., 10:24
A NATO Görögországban megrendezett, a légi hadműveletek összehangolását célzó Ramstein Flag gyakorlatának különböző részterületeit az ARANYSAS decemberi számában - mintegy „felülnézetben” - bemutattuk. A végrehajtott repülésekbe és a gyakorlat „alulnézetébe” Tősér Péter alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár megbízott parancsnok-helyettese avatja be az olvasókat.
2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
2024-12-19 11:16:58
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 22., 13:06
1940-ben új repülőgép jelent meg az amerikai haditengerészet zuhanóbombázó századainál: az SBD Dauntless.
2025. 01. 22., 09:34
Az 1957-ben épített négymotoros lesz a légitársaság 2026. évi centenáriumi ünnepségének egyik attrakciója.
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.

  Legfrissebbek most

2025. január 22-én, szerdán rendezték meg az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztásának átadás-átvételi ünnepségét, melynek keretein belül Gróf Gergely ezredes, leköszönő parancsnok átadta a csapatzászlót Könczöl Ferenc ezredesnek, a dandár új parancsnokának.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.