2025. 06. 24. kedd
Iván
: 404 Ft   : 352 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Budapest Airport: teljes áramkimaradás-teszt a terminálon!

JETfly  |  2013. 11. 22., 12:47

Teljes áramkimaradás a repülőtéren! Ezt a helyzetet tesztelte mára virradó éjszaka 0 óra 34 perctől hajnali 3 óráig a Budapest Airport a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2. Terminálján. A feltételezett forgatókönyv szerint a repülőtéren egyszerre állt volna le valamennyi külső, nagyfeszültségű áramforrás – ami elvben teljes leálláshoz vezethetett volna. A Budapest Airport történetében eddig még soha nem végeztek ennyire átfogó, teljes áramkimaradást szimuláló ellenőrzést.

A valóságban azonban minden ilyen helyzetre készültek tervek és léteznek müszaki megoldások. Bár a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnek három, egymástól független, nagyfeszültségü elektromos betápláló rendszere van (két fővárosi és egy a vecsési alállomásra kapcsolva), a repülőtér 2. Termináljának tervezői arra is felkészültek, hogy egyik pillanatról a másikra előfordul az elképzelhetetlen, vagyis egyszerre áll le mind a három, külső elektromos kapcsolat. Ennek egyébként a minimálisnál is kisebb a matematikai valószínüsége, de a légközlekedésben semmit sem szabad a véletlenre bízni.

Éppen emiatt az új 2. Terminál csarnokának, a SkyCourtnak az építésénél a mérnökök egy azonnal üzembe állítható, hatalmas teljesítményü dízelmotort is elhelyeztek az épület alagsorában. Ez szükség esetén 30 másodpercen belül elindul és meghajt egy elektromos generátort, ami azonnal átveszi a terminál áramellátásának biztosítását. A 80.000 cmᶟ-es dízelmotor amúgy egy kisebb tengerjáró hajó meghajtásához is elegendő teljesítménnyel rendelkezik. Mára virradó éjszaka ennek a rendszernek az üzembiztosságát tesztelték a repülőtéri szakemberek, a teljes terminált lekapcsolták a külső áramforrásokról. Mindebből az utasok semmit sem vettek volna észre.

„Azért választottuk az éjszakai időszakot, mert akkor nincs forgalom, ekkor lehetett a lehető legkisebb kockázattal tesztelni az egész rendszert.” – magyarázza Stephan Schattney, a Budapest Airport Müszaki Szolgáltató Központjának igazgatója. Hozzátette: „Bár a SkyCourt megépítése óta is számos alkalommal végeztünk részleges teszteket, az összes rendszert így együtt csak az után ellenőriztük, hogy megépültek a nagyfeszültségü betáplálás új vonalai. Ehhez fogható nagyságrendü áramkimaradást még sohasem szimuláltunk a repülőtéren. Egy-két apróbb hibától eltekintve minden rendben ment, a terminál biztonsági berendezései is zavartalanul müködtek.”

Egy-egy hasonló áramkimaradás esetén természetesen hosszabb időt venne igénybe a terminál valamennyi rendszerének visszaállítása, hiszen a számítógépek egymás utáni újraindítása hosszabb folyamat. Ezzel együtt, a tesztet végző szakemberek elégedettek: kiderült, hogy még egy akár 24 órás áramkimaradás esetén is a budapesti repülőtér terminálja üzembiztosan tovább müködtethető.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025-06-20 07:00:00
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
2025-06-04 09:31:36
Az Axiom-4 nemzetközi űrmisszió legkorábban június 10-én, helyi idő szerint 8 óra 22 perckor (közép-európai idő szerint 14 óra 22 perckor) indulhat el a floridai Kennedy Űrközpontból a Nemzetközi Űrállomásra Kapu Tibor magyar kutatóűrhajóssal a fedélzetén - hangzott el a küldetésről tartott keddi online sajtótájékoztatón.
2025-06-03 09:15:44
A MiG-21-es Fishbedek hosszú évtizedeken át számos ország katonai repülőteréről felszállva védték a légteret. Nem csak a Varsói Szerződés tagállamainak volt alaptípusa, de különböző modifikációik alaposan kivették a részüket a 20. század helyi háborúiban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 06. 23., 09:56
A repülőkiképzés egyik legfontosabb és leginkább költséghatékony eleme a szimulátorok alkalmazása, ugyanis a bonyolult légijárművek irányításának elsajátítása biztonságos környezetben, a földön történik, ahol bármikor újra lehet kezdeni az elrontott repülést.
2025. 06. 20., 09:30
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál rendszeres kiképzési repülésekkel tudják biztosítani, hogy minden körülmények között bevethető képességet adjanak.
2025. 06. 18., 10:48
Magyar eszközökkel, magyar légtérben és magyar oktatói gárdával folytatódik a hazai vadászpilóták képzése. A nemzetközileg megnövekedett presztízsű katonai szakma utánpótlásáról és az újonnan beszerzett kiképző gépekről beszélgettek a Spirit FM Katonadolog műsorának legutóbbi adásában.
2025. 06. 17., 12:39
Kiemelt látogatói nap a Saber Guardian 2025 nemzetközi gyakorlaton.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.