2025. 06. 15.
Jolán, Vid
: 403 Ft   : 349 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Budapest Airport: egymillió eurós zajvédelmi beruházás

JETfly  |  2013. 06. 21., 14:52

Mintegy háromszáz millió forint értékű zajvédelmi beruházással korszerű hajtómű próbázó létesítményt épített a Liszt Ferenc repülőtéren a Budapest Airport. A speciális hangelnyelő- és sugárterelő elemekből álló szerkezetet ünnepélyes keretek között ma avatták fel. 

A Budapest Airport zajvédelmi programjában is szereplő beruházáshoz hasonló fejlesztésre évtizedek óta nem volt példa Magyarországon. Az új létesítmény átadásán jelen volt Ughy Attila, a főváros XVIII. kerületének polgármestere, országgyülési képviselő (FIDESZ) valamint számos környékbeli település polgármestere, önkormányzati képviselője.

A légijármüvek karbantartása során a hajtómüveket időnként részleges, vagy maximális teljesítményen kell rövid ideig müködtetni – a földön. Ez az eljárás a repülésbiztonság szerves része, hiszen csak olyan repülőgéppel szabad a levegőbe emelkedni, amelyeknek hajtómüvei hibátlanul müködnek. Ennek a tesztelésére van szükség az ún. hajtómü próbázó helyekre és mivel ez a müvelet a felszállásokhoz hasonlóan jelentős hangkibocsátással jár, így egyik összetevője az úgy nevezett repülőtéri földi zajoknak. A Budapest Airport szakemberei most egy olyan csúcstechnológiájú hajtómüpróbázó bázist hoztak létre, amelynek segítségével zajvédő- és zajelnyelő falak alkalmazásával jelentősen csökkenthető az évente átlagosan százötven-kétszáz alkalommal végzett tesztelés során keletkező zajterhelés.

Ilyen volt...

A hajtómüvek földi próbái elsősorban a repülőtérrel szomszédos XVIII. kerületi Erzsébet-Bélatelep és Szemeretelep valamint a XVII. kerületi Rákoshegy bizonyos közösségei számára jelentettek problémát.  A beruházás eredményeként valamennyi érintett településrészen jelentős mértékben javulhat az ott lakók életminősége, csökken a környezeti zajterhelés. Különösen jó hír a tizenhetedik kerületben élők számára, hogy az új próbahely révén a földi hajtómü próbák helyszíne két kilométerrel távolabb került a település legközelebbi ingatlanaitól.

A 12 méter magas és 107 méter hosszú létesítményt összesen 550 speciális hangelnyelő panel alkotja. Az elemek összeszereléséhez több mint 4000 csavart, az alaplemez elkészítéséhez pedig összesen nem kevesebb, mint 850 köbméter betont használnak fel. A létesítmény felépítéséhez összesen 41 tonnányi acélt használtak fel, kb. annyit, mint az itt tesztelt Boeing 737-esek és Airbus A 320-asok üres tömege. A korszerü zajvédelmi berendezést a Budapest Airport az egyesült államokbeli Blast Deflectors Inc. nevü cégtől vásárolta meg, majd a Weinberg’93 Kft. szakemberei építették fel. 

...ilyen lett!

„A Budapest Airport cseppet sem áll le a repülőtéri beruházásokkal, annak ellenére sem, hogy a Malév tavalyi csődje és a súlyosan megemelt telekadó kritikus pénzügyi helyzetbe hozta a céget” – jelentette ki az átadáson Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „az ehhez hasonló, felelős beruházásokkal azt szeretnénk elérni, hogy a környező települések lakói elsősorban a repülőtér közelségéből adódó számtalan előnyt élvezhessék az új munkahelyektől kezdve egészen a dél-pesti térség gazdasági fejlődéséig.”

„Továbbra is tartjuk a szavunkat és azon dolgozunk, hogy tovább javuljon az érintett lakosság életminősége.” Ezt hangsúlyozta Szarvas Gábor, a Budapest Airport közösségi kapcsolatok, környezetvédelmi- és müködésbiztonsági igazgatója. Az önkormányzati képviselőkkel közös szalagátvágás után emlékeztetett rá, hogy a Budapest Airport nemrég fejezte be önkénes zajszigetelési programját, amelynek során 2008-tól kezdve lakásonként több százezer forint értékben építettek be passzív zajvédelmi rendszereket a környéken lakók házaiba.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 03., 09:15
A MiG-21-es Fishbedek hosszú évtizedeken át számos ország katonai repülőteréről felszállva védték a légteret. Nem csak a Varsói Szerződés tagállamainak volt alaptípusa, de különböző modifikációik alaposan kivették a részüket a 20. század helyi háborúiban is.
2025. 06. 02., 14:07
Civilek, majd diplomaták kimenekítése, a művelet szempontjából kritikus, szenzitív anyagok megszerzése és katapultált pilóták felkeresése, majd kimenekítése – a nehézségi szint egyre nőtt, a kihívások komplexitásával egyetemben a Fire Blade 2025 gyakorlaton, ahol kevesebb, mint 24 óra állt a hajózók rendelkezésére, hogy kidolgozzák műveleti tervüket.
2025. 05. 29., 18:15
Átadták a Pápán települő Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) szimulátorát az MH 47. Bázisrepülőtéren – mindez mérföldkövet jelent a program szakembereinek felkészülésében, hiszen a C-17-es repülőgépek kezelőszemélyzete szinten tartó és képességfejlesztő szimulációs felkészítéseit már hazánkban is teljesíteni tudja.
2025-06-04 09:31:36
Az Axiom-4 nemzetközi űrmisszió legkorábban június 10-én, helyi idő szerint 8 óra 22 perckor (közép-európai idő szerint 14 óra 22 perckor) indulhat el a floridai Kennedy Űrközpontból a Nemzetközi Űrállomásra Kapu Tibor magyar kutatóűrhajóssal a fedélzetén - hangzott el a küldetésről tartott keddi online sajtótájékoztatón.
2025-05-27 15:22:44
2025. május 26-án egy szűkebb körű sajtóeseményre érkeztünk a HungaroControl székházába: a program során részt vehettünk a közelgő nyári csúcsidőszakra való felkészülést elemző szakmai beszélgetésen, ellátogathattunk az irányítótermekbe, illetve kitölthettük a FEAST tesztet is, ami kötelező elem a légiforgalmi irányítók felvételi eljárásában.
2025-05-20 12:15:56
Hazánk légterének védelme elsődleges, ezt modern eszközökkel – NASAMS légvédelmi rakétarendszerrel, Gripen vadászgépekkel és Airbus helikopterekkel biztosítjuk. Az 1970-es években létesült és idén új, digitalizált indítópultot kapott barokamra a pilótáink kiképzését szolgálja – mondta dr. Kutnyánszky Zsolt, a Honvédelmi Minisztérium haderőfejlesztésért és védelempolitikáért felelős államtitkára az önálló katonai repülőegészségügy 60 éves fennállása alkalmából rendezett ünnepségen május 15-én, Kecskeméten.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 06. 11., 10:47
Teljesítették első ejtőernyős ugrásukat az MH Ludovika Zászlóalj harmadéves felderítő honvéd tisztjelöltjei. Sánta Gerő hallgató főtörzsőrmesternek még emlékezetesebb volt az ugrás, hiszen azt édesapjával, Sánta Gábor dandártábornokkal élhette át, aki rutinos ejtőernyősként pontosan tudja, mekkora kihívást jelent mindez.
2025. 06. 06., 11:35

Az L-39 Skyfox szimulátora

2025. május 30-án, pénteken érkezett meg Kecskemétre az első három L-39 Skyfox típusú kiképző repülőgép. Az ünnepségen elhangzott, hogy korábban már leszállították a kapcsolódó szimulátort is.
2025. 06. 04., 14:43
A zagyvarékasi székhelyű szervezet eszközparkja most bővült, ennek köszönhetően a jövőben már a magasból is olthatnak.
2025. 06. 03., 10:37
Véget ért a Fire Blade 2025 harcászati helikopteres gyakorlat Pápán. Tizenkét nap alatt 218 repült órát és közel 500 le- és felszállást teljesített öt résztvevő nemzet, négy támogató ország, több mint háromszáz katona.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.