2024. 10. 15. kedd
Teréz
: 401 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Malév-csőd ellenére jól teljesített a Budapest Airport

JETfly  |  2013. 01. 31., 15:40

A bázis légitársaság elvesztése és az elhúzódó világgazdasági válság ellenére is alig 4,7 %-os utasszám csökkenéssel zárta az elmúlt évet a Budapest Airport. A magyar főváros légikikötője egészen pontosan 8 504 020 utast fogadott vagy indított az elmúlt évben. Ennél jóval drámaibb viszont fel- és leszállások számának, az ún. gépmozgásoknak a 20 % feletti visszaesése 87 560-ra, ami nagyjából a tíz évvel ezelőtti szintnek felel meg.

A Budapest Airport már a Malév 2012. február 3-i csődjének napján hatalmas erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy a földre kényszerített nemzeti légitársaság helyére újabb légi fuvarozók lépjenek. A repülőtér célja az volt, hogy a magyar utasok és a hazai idegenforgalom a lehető legkevésbé érezze meg a Malév-csőd negatív hatásait. A légitársaságok villámgyorsan reagáltak a keletkezett piaci résre, a Lufthansa már 72 órán belül elindította a hamburgi és a berlini járatot, az Air Berlin szintén három nap alatt megérkezett első járatával a német fővárosból. Mind a Wizz Air, mind a Ryanair még a Malév-csőd napján összesen több mint negyven új járat elindítását jelentette be.

2012-ben egy sor új légitársaság is megjelent Budapesten, így a görög Aegean Airlines, a francia Brit Air, a holland Transavia, a finn Blue 1, az orosz Ural Airlines, a német OLT Express, és egyszerre 28 járattal tért vissza Budapestre a Ryanair. A Wizz Air tíz új járat elindítását és 4 helyett 6 gépes flotta üzembe állítását jelentette be. Számos más légitársaság vagy a járatok számának növelésével vagy a meglévő gépek nagyobbra cserélésével reagált a kialakult helyzetre. Emiatt lényegesen javult a repülőgépek kihasználtsága (az ún. load factor) Budapesten, viszont mintegy 23 000-el csökkent le- és felszállások száma.

Gyökeresen átalakult a légitársaságok aránya is Budapesten. A diszkont fuvarozók részaránya a 2011-es 26 %-ról tavaly 52 %-ra emelkedett, ennek megfelelően átalakultak az utazási szokások, sőt a magyarországi idegenforgalom jellege is megváltozott. A repülés, mint lehetséges közlekedési eszköz elérhetővé vált új társadalmi rétegek számára, így a fiatalok, az egyetemisták és a külföldön munkát keresők számára is. A budapesti szállodák visszajelzései alapján például az 5 csillagos szállodák az üzlet pangásáról panaszkodtak, míg a panziók, a diákszállók és a 3 csillagos hotelek soha nem látott forgalmat bonyolítottak tavaly.

Bár a Budapest Airport egy sor drasztikus költségcsökkentő intézkedést volt kénytelen bevezetni, mint amilyen az 1. Terminál 2012. május végi kényszerü bezárása volt, az utaskiszolgálás minősége nem hogy csökkent, hanem még emelkedett is. A repülőterek nemzetközi szövetsége által megrendelt, titkos, az utasok kikérdezésén alapuló felmérés szerint 2012-ben a Budapest Airport megítélése tovább javult az utazók körében. Különösen fontos eredmény, hogy egy sor olyan területen is sikerült előrelépést elérni, ami közvetlenül az utasokkal kapcsolatos szolgáltatásokra vonatkozik. Így például az utasok szerint tovább javult Ferihegyen a biztonsági ellenőrzés (udvariasság és segítőkészség, a vizsgálat alapossága, várakozási idő, valamint az általános biztonságérzet) továbbra is rendkívül jónak látják az utasok a repülőtéri éttermi kínálat ár/érték arányát, a repülőtéri üzletek választékát és kínálatát.

Bár a Budapest Airport 2012-ben a Malév-csőd miatt kénytelen volt leállítani mintegy 30 millió euró (8,7 mrd. HUF) tervezett beruházást, a repülőtéri cég ezzel együtt is túltejesítette a privatizációs szerződésben vállalt fejlesztési kötelezettségeit. Ezt a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. hivatalos levélben is elismerte 2012 decemberének végén, hangsúlyozva, hogy a Budapest Airport a vállalt kötelezettségeinek maradéktalanul eleget tett.

„A Budapest Airport ennél is többet tehetne a magyar idegenforgalom és különösen Budapest érdekében.” – hangsúlyozta Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Kifejtette: „Hosszú évek óta nem tudunk dülőre jutni egy repülőtéri szálloda építésének bürokratikus akadályainak ügyében, holott ez a költségvetésnek egyetlen forintjába sem kerülne, viszont jól szolgálná a turizmus érdekeit. Bízom benne, hogy az MNV Zrt. új vezetőjével rövidesen át tudjuk vágni ezt a gordiuszi csomót.”

A Budapest Airport az elmúlt évben számos olyan újítást vezetett be, amely bővíti a repülőtér szolgáltatásait (pl. a Fast Track, vagyis a gyorsító sáv bevezetése az utasbiztonsági ellenőrzésnél), így a légitársaságok modul-szerüen tudják kiválasztani a profiljuknak és az utasoknak legjobban megfelelő müködési modellt. Az 2. Terminálon is alkalmazott gyalogos beszállítás (az ún. egyszerüsített beszállókapu) bevezetésével a Budapest Airport felére csökkentette a repülőtéri kapacitásokkal összefüggő késéseket. Ennek révén különösen a diszkont légitársaságok még pontosabban tudják tartani a menetrendjüket és csökkenteni tudják a gépek fordulóidejének a hosszát. Ezeknek a módszereknek köszönhetően a 2011-es 79 %-ról 82 %-ra emelkedett tavaly a járatok pontossága.

„Tovább folytatjuk az erőfeszítéseket, hogy a légiközlekedés minden szektorából újabb légitársaságokat hozzunk Budapestre, akár a hosszútávú járatokról, akár az európai hagyományos vagy diszkont légitársaságokról, vagy a charterekről van szó.” – nyilatkozta Kam Jandu. A Budapest Airport légiközlekedési igazgatója hozzátette: „Az egész magyar idegenforgalom számára fontos lenne egy olyan jelentős marketing alap létrehozása, amelynek felhasználásával újabb légitársaságokat hozhatnánk Magyarországra, hiszen bizonyított tény, hogy a repülőjáratok száma szorosan összefügg a gazdasági fejlődéssel. Idén májusban Budapesten házigazdaként rendezzük meg a Routes Europe konferenciát a légitársaságok döntéshozói számára. Ezt a fórumot is arra szeretnénk felhasználni a magyar turizmus szakma képviselőivel együtt, hogy meggyőzzük a légitársaságok vezetőit: a régiós versenytársakkal szemben igenis érdemes Budapestre hozni az új repülőjáratokat.”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 27., 09:15
A 2022-es Royal International Air Tattoo rendezvényen Szentendrei Dávid százados, a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár hajózója kiemelkedő teljesítményt nyújtott JAS 39-es Gripen vadászgépével.
2024. 09. 25., 09:10
Egy korszak véget ért a Holland Királyi Légierő történetében: országjáró repülés keretein belül, 2024. szeptember 27-én búcsúztak el 45 évnyi szolgálat után az F-16-osok.
2024. 09. 12., 12:35
A térség legnagyobb repülőnapjaként, idén szeptember 6-án és 7-én rendezték meg Zeltwegben Ausztria nemzetközi repülőnapját, az AIRPOWER-t. Fotós beszámolónkban közel 200 felvételt láthatnak Olvasóink az esemény szombati napjáról!
2024-09-19 18:30:47
Az éves kiképzési tervnek megfelelően, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen hajózói 2024. szeptember 16-19. között délutáni, esti kiképzési repüléseket hajtottak végre, melyek fotózására a spotterek is lehetőséget kaptak.
2024-09-15 18:00:00
A szervezők bejelentése értelmében, egy héttel az esemény előtt, törölték a csehországi Ostravában évente megrendezésre kerülő NATO Days rendezvényt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 10. 10., 11:39
Felhők felett tízes kötelékben – két héten át, tizenegy nemzettel közösen emelkednek magasba Gripenjeink a Ramstein Flag 24 gyakorlaton. A nagyszabású esemény során naponta kétszer, egyszerre több mint 60 gép tartózkodik a levegőben, biztosítva a közös NATO légiműveletek gyakorlását, illetve a képességek fejlesztését.
2024. 10. 08., 11:12
1992. január 7-én az olasz hadsereg két, fehérre festett helikoptere érkezett a kaposújlaki repülőtérre. Az AB 205-ös és 206-os az Európai Közösség Megfigyelő Missziójának égisze alatt repült Belgrádból Zágrábba és tankolás céljából szakította meg útját a Kaposvár melletti repülőtéren.
2024. 10. 02., 10:56
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen vadászrepülőgépei is részt vesznek a Ramstein Flag 24 légvédelmi harcászati gyakorlaton Görögországban.
2024. 10. 01., 09:56
A kalibráló repülések során az irányadók és a távolságmérő berendezés útvonal-ellenőrzését a két pilóta és a 2-3 fős fedélzeti kalibráló személyzet önállóan végezte.

  Legfrissebbek most

A Royal International Air Tattoo szervezői bizonyára már évekkel ezelőtt elővették az eseménynaptárt: milyen évfordulót illene megünnepelni 2024-ben? Nem volt nehéz dolguk.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.