2024. 10. 03. csütörtök
Helga
: 400 Ft   : 362 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Budapest Airport: jelentős gazdasági hajtóerő

JETfly  |  2011. 06. 30., 13:10

A Budapest Airportnak jelentős és közvetlen hatása van a vonzáskörzetében lévő gazdaság fejlődésére, ez a hatás közvetlen összefüggésben áll az utasok számának növekedésével – ezt állapította meg a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karának kutatói által végzett vizsgálat. A kutatás eredményei megerősítették, hogy a budapesti repülőtér önmagában véve is komoly munkahely teremtő erővel bír és működése egy sor közvetett munkahely létrejöttében is szerepet játszik.

A kutatás azt is megállapította, hogy a Budapest Airport története és földrajzi elhelyezkedése révén, a mintegy 9.000 főnek biztosított munkájával Magyarország egyik legnagyobb munkáltatója lenne, ha egy vállalatként számolnánk a 120 különféle cégnél és hatóságnál dolgozó munkavállalót. A vizsgálatból az is kiderült, hogy a Budapest Airport jelentős mértékben hozzájárul a magyar nemzeti össztermék (GDP) növekedéséhez.

A kutatást, amelyet a Budapest Airport rendelt meg a Szegedi Tudományegyetem Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézeténél, Dr. Lukovics Miklós docens vezetésével folytatták le és célja az volt, hogy bemutassa a repülőtér forgalomnövekedésének hatásait a gazdasági környezetre.  Dr. Lukovics docens és csapata négy, jól elkülöníthető gazdasági hatást mutatott ki: közvetlen és közvetett, indukált és katalitikus szerepet.

A kutatások a következő gazdasági hatásokat mutatták ki:

• 2009-ben a Budapest Airport területén dolgozó 9.000 munkavállaló mintegy 341 milliárd forintos nettó árbevételt ért el és ennek révén 73 milliárd forinttal járult hozzá a magyar GDP-hez.• A budapesti repülőtéren települt cégek összesen 52 milliárd forintnyi értékben vásároltak termékeket, amelyekből 26 milliárd forintra tehető a Magyarországon előállított termékek aránya. • 2009-ben a budapesti repülőtéren keresztül érkező külföldiek összesen mintegy 468 milliárd forintnyi értékben költöttek, amiből 413 milliárd forintot Magyarországon, belföldön költöttek el.• 2009-ben a Budapest Airport révén keletkezett teljes költés (közvetlen és közvetett, valamint az utasok költése) együttes hozzájárulása a magyar nemzeti össztermékhez eléri a 326 milliárd forintot és gazdasági hatása összesen 32.000 munkahely fenntartását jelentette. • Az utaslétszám és annak gazdasági hatása lineáris viszonyban áll egymással, nevezetesen minden 1 %-os utasszám növekedés egy százalékos gazdasági hatásnövekedést generál. A kutatáson alapuló becslések szerint egymillióval több utas nagyjából 1340 új munkahely létrejöttét eredményezi és 13 milliárd forintos értékben járul hozzá a nemzeti össztermék, a GDP növekedéséhez.

A kutatás eredményeit összegezve Dr. Lukovics Miklós kijelentette: „A légiközlekedés területén a beruházásokat a Budapest Airport-nál kell koncentrálni, ott, ahol legnagyobb a kereslet és ahol a legjobbak a feltételek mind az utasforgalom, mind a cargo fejlesztésére. A befektetések ösztönzésével és a fejlesztések útjában álló bürokratikus akadályok elhárításával jelentősen csökkenthető a repülőtér térségében a munkanélküliség és komoly gazdasági növekedést lehet elérni. Ennek hiányában viszont fennáll annak a kockázata, hogy a budapesti repülőtér behozhatatlanul lemarad a térség más repülőtereivel folytatott versenyben és a szomszédos országokkal szemben.”

Jost Lammers a Budapest Airport vezérigazgatója ezzel kapcsolatban azt hangsúlyozta: “A kutatás egyértelmüen kimutatta a számunkra is, hogy az utasszám és a gazdasági hatások közvetlen összefüggésben állnak egymással, ahogy a földrajzi elhelyezkedés is komoly jelentőséggel bír. Számunkra különösen fontos lenne, hogy a régi időkből megörökölt légügyi egyezmények korlátozásait feloldjuk, mert a liberalizált légiközlekedés járulhat hozzá az utasszámok növekedéséhez és ez által új munkahelyek létrejöttéhez Magyarországon. Éppen ezért lenne óriási jelentősége annak, hogy a Budapest Airport minimum azonos, vagy ha lehet, még jobb jogi- és befektetői környezetet élvezhessen, mint a többi nagy repülőtér Közép- Kelet-Európában. A Szegedi Tudományegyetem kutatása minden szempontból alátámasztja ezt az álláspontot és a jövőben is mindent megteszünk minden érintettel együttmüködve ezeknek a céloknak az elérésében.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 25., 09:10
Egy korszak véget ért a Holland Királyi Légierő történetében: országjáró repülés keretein belül, 2024. szeptember 27-én búcsúztak el 45 évnyi szolgálat után az F-16-osok.
2024. 09. 12., 12:35
A térség legnagyobb repülőnapjaként, idén szeptember 6-án és 7-én rendezték meg Zeltwegben Ausztria nemzetközi repülőnapját, az AIRPOWER-t. Fotós beszámolónkban közel 200 felvételt láthatnak Olvasóink az esemény szombati napjáról!
2024-09-19 18:30:47
Az éves kiképzési tervnek megfelelően, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen hajózói 2024. szeptember 16-19. között délutáni, esti kiképzési repüléseket hajtottak végre, melyek fotózására a spotterek is lehetőséget kaptak.
2024-09-15 18:00:00
A szervezők bejelentése értelmében, egy héttel az esemény előtt, törölték a csehországi Ostravában évente megrendezésre kerülő NATO Days rendezvényt.
2024-09-08 10:36:36
A Honvédelmi Minisztérium tájékoztatása szerint a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandár egy Airbus H225M többcélú helikoptere segítette az oltást Vas vármegyében. A csütörtökön kezdődött tüzet vasárnapra sikerült megfékezni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 10. 02., 10:56
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen vadászrepülőgépei is részt vesznek a Ramstein Flag 24 légvédelmi harcászati gyakorlaton Görögországban.
2024. 10. 01., 09:56
A kalibráló repülések során az irányadók és a távolságmérő berendezés útvonal-ellenőrzését a két pilóta és a 2-3 fős fedélzeti kalibráló személyzet önállóan végezte.
2024. 09. 30., 09:49
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál AS-350B kiképzési repüléssel indult a nap.
2024. 09. 24., 12:05
Szeptember ötödikén landolt hazánkban az első magyar KC-390 Millennium szállító repülőgép, amely rendkívül fontos mérföldköve a légierő fejlesztésének. A Spirit FM Katonadolog című műsorának szeptember 21-ei adásában éppen ez a gépcsoda kapta a főszerepet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.