2025. 06. 12. csütörtök
Villő
: 401 Ft   : 347 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Autógyári beton - Győr-Pér repülőtér

JETfly  |  2008. 09. 15., 07:38

Ez az egyik legfiatalabb hazai szilárd futópályával rendelkező repülőtér. \"Leánykorában\" – 1975-ös megnyitása idején – még füves repülőtérként szolgálta a sportrepülőket, a helyi MHSZ-életet. A fejlesztés azután kezdődött meg, hogy az Audi autógyár megtelepedett Magyarországon, pontosabban Győrben. A német autógyárnak jelentős többletkiadást okozott az állandóan utazó menedzsment bécsi, illetve ferihegyi transzferálása, de bizonyos alkatrészek is légi kargóáruként jutottak el a gyárba. Kézenfekvő volt, hogy a várostól alig 15 kilométerre, a 81-es út mellett fekvő repülőteret fejlesszék, amelyhez a Phare CBC-program is nyújtott pénzügyi forrásokat. A teljes befektetett eszközérték meghaladta az egymilliárd forintot.

A munkálatok 2000-ben kezdődtek meg. Először elkészült a szilárd burkolatú futópálya, az új forgalmi előtér, s egy sor, az üzemeltetéshez elengedhetetlen létesítmény. Az üzemszerü müködést lehetővé tévő átadásra végül három évvel később került sor, 2003 júniusában pedig már fogadta is a reptér az első nemzetközi járatot. Mára Pér átlagos éves utasforgalma csaknem eléri a 14 ezres számot, mint ahogy a kargóforgalom is a 90 tonnát. Évente több mint 3700 repülőgép használja ezt a repülőteret. Az Audi napi rendszerességgel veszi igénybe a létesítményt, hiszen rendszeres vállalati járatokat üzemeltet Ingolstadt, illetve Neckarsulm és Pér között.

Nyaranta charterjáratok is indulnak a nyugat-dunántúli régió fővárosából, de Pér fogad regionális teherjáratokat is, kiszolgálva ezzel a közeli pozsonyi, bécsi, de még a Ferihegyi repteret is. A fenti okok miatt a regionális fejlesztésben a repülőtér jelentős szerepet tölt be. Ettől függetlenül üzemeltetése mindaddig biztosított, amíg a német autógyár győri üzeme müködik.

– Mi a jelenlegi helyzet? – kérdeztük Vadász Lászlót, a Győr-Pér Airport vezetőjét.

– Azt gondolom, hogy a repülőtársadalom elég keveset tud rólunk, ezért az elején kezdem: a repülőtéren 2003-ban megvalósult egy jelentős fejlesztés, nagyrészt EU-támogatással. A korábbi füves reptéren ekkor épült egy 1450 x 30 m-es aszfaltpálya, gurulóút, előtér, fénytechnika, PAPI stb. Még ebben az évben a repülőtér nyilvános kereskedelmi státust kapott.Nagyon fontos volt, hogy a repülőtér beüzemelését úgy kezdhettük el, hogy mindennap volt legalább egy gépünk. Kezdetben a forgalom stabil alapját az Audi heti öt ingolstadti személyszállító járata jelentette. Azután lassan megtaláltak minket mások is, és 2007-ben már közel 4000 müveletet regisztráltunk.

Az elmúlt évről szólva egyébként minden téren növekedésről számolhatok be: elsősorban az üzleti repülések száma emelkedett jelentősen. Ezen belül a sürgős teheráru-szállítmányok mennyisége növekedett a többszörösére. Elmondhatjuk, hogy az elmúlt években a repülőtér a nyugat-dunántúli gazdaság müködésének nélkülözhetetlen elemévé vált. Emellett a kisgépes légi turizmus is jelentős emelkedést mutat. Számunkra nagyon fontos ez a szektor, éppen ezért a 2 tonna MTOW alatti kisgépeket kedvezményes leszállási díjjal támogatjuk (ami 5 euró per tonna).Az utaslétszám kisebb mértékben emelkedett, mert a meglévő infrastrukturális feltételek elsősorban a kisebb, 30–50 személyes üzleti gépek kiszolgálását teszik lehetővé. De így is közel húszezer utas fordult meg tavaly a reptéren. Nyilvános járataink csak a nyári turistaszezonban voltak, Montenegró felé. Ezek a járatok az idén júniustól is közlekednek.

A repülőteret 13 fős személyzettel üzemeltetjük, és szinte teljes körü kiszolgálást kínálunk a partnereinknek. Saját AFIS szolgálatunk van, és „F” típusú légterünk az osztrák és a szlovák légtérrel is határos. Mindennap 8-tól 18 óráig vagyunk nyitva, de előzetes egyeztetéssel huszonnégy órán keresztül fogadhatunk IFR és VFR forgalmat. VOR–DME és RNAV–GNSS megközelítési eljárásaink vannak, amelyek az évi néhány ködös nap kivételével biztosítják a leszállást. Folyamatosan rendelkezésre áll JET 1 és AVGAS 100LL üzemanyag, és a jogosultak (a kereskedelmi céllal nemzetközi repülést végzők) exportáron, adómentesen tankolhatnak nálunk.A repülőtér a Győri Aero Klub székhelye is, amely négy szakosztályával müködik a területen. Emellett nálunk van a magyar vitorlázó mürepülő válogatott hazai bázisa. Minden évben itt rendezik a Nemzeti Bajnokságot, de rendeztünk már világ- és Európa-bajnokságot is, és itt készülnek a versenyzők a világversenyekre. Sikerült olyan forgalmi és müködési rendet kialakítanunk a repülőtéren, hogy gond nélkül megférnek a vitorlázógépek az üzleti jetek mellett.

– Mi jelenti mostanság a legnagyobb gondot önöknél?

– Egyre sürübben akadnak állóhelygondjaink, sokszor nagyon komoly tervezést igényel, hogy a napi forgalmat az öt létező állóhelyen zökkenőmentesen forgatni tudjuk.

Ezenkívül egyre sürgetőbb a további fejlesztések igénye. A meglévő kiépítettségünk főként az üzleti repülések kiszolgálásához elegendő, így elsősorban ezek növekednek látványosan. A régió lakossága ugyanakkor Schwechatról vagy Pozsonyból utazik, esetleg Ferihegyről. Szeretnénk olyan körülményeket teremteni, hogy a következő években a lakosság is nagyobb mértékben használhassa a régió repülőterét. Ma azt látjuk, hogy azok a légitársaságok sikeresek, amelyek 150–190 személyes repülőgépeket üzemeltetnek. Ezek tudnak a magyar átlagpolgár számára is elérhető áron szolgáltatni. Jönnének is hozzánk, mert a piac ígéretes, hiszen a repterünkről három fővárost lehet akár egy órán belül autópályán elérni. Ehhez azonban bővíteni kell a pályarendszert, a terminált, és egyéb kapacitásbővítő beruházásokat szükséges végrehajtani. Na és még sok minden mást.

– Melyek a közeljövő tervei, illetve legfontosabb feladatai?

– A terveink is az előbb elmondottakhoz kapcsolódnak. A tulajdonosaink tőkét szeretnének bevonni a fejlesztésbe, és ennek érdekében egy nyilvános pályázatot fognak kiírni a közeli jövőben. Többféle üzleti modell keretében lehet a repülőtér fejlesztésébe bekapcsolódni. A lényeg, hogy a tervezett fejlesztések megvalósuljanak.

Rövid távú terveink inkább az üzemeltetéshez kapcsolódnak, a növekvő forgalommal próbáljuk tartani a lépést, és egyre színvonalasabb szolgáltatást kívánunk nyújtani, egyelőre a meglévő eszközrendszerrel vagy aprókat előrelépve. Nálunk még nagy esemény egy új csomagröntgen vagy GPU beszerzése, illetve a 24 órás meteorológiai szolgálat feltételeinek megteremtése vagy a GAT felújítása. Ezek voltak a közelmúlt eredményei. Az idén megvásároltunk néhány használt kiszolgálóeszközt (utaslépcsőt, toalettszerviz-kocsit), és ezeket fogjuk saját erőből felújítani és üzembe állítani. Évek óta folynak tárgyalások a HC-nál rendelkezésre álló radarkép átvételéről, ami nemcsak a munkánkat könnyítené meg, de a repülések biztonságát is igen nagy mértékben növelné. Említettem, hogy a mi légterünk szlovák és osztrák légterekkel és egy MTMA-val közvetlenül határos, és nem mindig egyszerü a hozzánk tartó, vagy éppen átrepülő forgalmat kezelni. Nem készülünk egyelőre légiforgalmi irányítói szolgálat felállítására, de a radarkép nagyon sokat segítene az AFIS szolgálatunknak. Készülünk a technikai feltételek kiépítésére, és bízunk abban, hogy az adatokat átadja a HC, hiszen itt is a Magyar Köztársaság légterében folyó repülések biztonságának javításáról van szó.

– Pér mindig sok repülős eseménynek ad otthont. Mi történik az idén?

– A forgalom további növekedésére számítunk, és amit eddig látunk az évből, az igazolja a várakozásainkat. Van előkészítés alatt néhány üzleti járat, és tárgyalunk nyilvános személyszállító járatok beindításáról is, 30–50 személyes gépekkel. Ezekről szívesen beszámolunk, ha már konkrétumokat tudunk mondani. A tervezett pályabővítés az idén még semmiképpen sem tud elkezdődni. Ha meg is találjuk az üzleti modellt, legfeljebb a projekt előkészítése kezdődhet el az idén. A sportrepülésben nemzetközi vitorlázórepülő és ejtőernyős táborok lesznek, és egy vagy két nemzeti bajnokságnak leszünk a házigazdái.

– Most volt öt éve, hogy az első nemzetközi járat leszállt a reptéren…

– A reptér személyzete ma is szinte ugyanaz, rengeteg közös élményünk, sztorink van. Ezek közül talán a legtöbbet emlegetett a következő: Gyakran fogadunk éjszaka üzleti ad hoc charterjáratokat. Az a rend, hogy este 6-ig jelezni kell ezeket, és akkor felállítjuk a szolgálatokat a kért időben. Egy alkalommal, még az elején, az egyik német partnerünk elfelejtett szólni egy járat érkezéséről, és csak akkor szereztünk tudomást róla, amikor már a Dornier ott körözött a sötét reptér felett. Az egyik közel lakó kollégám meghallotta a hajtómüvek hangját, és riasztotta a stábot. (Persze akkor már csörögtek a telefonok is.) Éjjel 2-kor – télen! – körülbelül 20 perc alatt állt fel a rendszer, addig a gép holdingolt a reptér felett. Mikor mindenki elfoglalta a helyét, felkapcsoltuk a fényeket, és leszállt a gép. Utána néztük meg jobban magunkat, és jót mulattunk egymáson. Volt, aki pizsamára húzta fel a télikabátot, s volt, aki papucsban jött. Volt, aki a gép leszállása után kaparta le a jeget a kocsija szélvédőjéről, tehát idefelé vakon jött…A társaság nagyon hálás volt érte, hogy rugalmasan korrigáltuk a hibájukat, és nem kellett kitérőre menni. Azóta is az egyik legfontosabb partnerünk.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 29., 18:15
Átadták a Pápán települő Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) szimulátorát az MH 47. Bázisrepülőtéren – mindez mérföldkövet jelent a program szakembereinek felkészülésében, hiszen a C-17-es repülőgépek kezelőszemélyzete szinten tartó és képességfejlesztő szimulációs felkészítéseit már hazánkban is teljesíteni tudja.
2025. 05. 09., 15:37
Az elmúlt napokban több balesetről is beszámoltunk Facebook oldalunkon, közte az olasz Frecce Tricolori hármas ütközéséről, az Amerikai Haditengerészet újabb Super Hornet veszteségéről, illetve a Finn Légierő lezuhant Hornetjéről.
2025-06-04 09:31:36
Az Axiom-4 nemzetközi űrmisszió legkorábban június 10-én, helyi idő szerint 8 óra 22 perckor (közép-európai idő szerint 14 óra 22 perckor) indulhat el a floridai Kennedy Űrközpontból a Nemzetközi Űrállomásra Kapu Tibor magyar kutatóűrhajóssal a fedélzetén - hangzott el a küldetésről tartott keddi online sajtótájékoztatón.
2025-05-27 15:22:44
2025. május 26-án egy szűkebb körű sajtóeseményre érkeztünk a HungaroControl székházába: a program során részt vehettünk a közelgő nyári csúcsidőszakra való felkészülést elemző szakmai beszélgetésen, ellátogathattunk az irányítótermekbe, illetve kitölthettük a FEAST tesztet is, ami kötelező elem a légiforgalmi irányítók felvételi eljárásában.
2025-05-20 12:15:56
Hazánk légterének védelme elsődleges, ezt modern eszközökkel – NASAMS légvédelmi rakétarendszerrel, Gripen vadászgépekkel és Airbus helikopterekkel biztosítjuk. Az 1970-es években létesült és idén új, digitalizált indítópultot kapott barokamra a pilótáink kiképzését szolgálja – mondta dr. Kutnyánszky Zsolt, a Honvédelmi Minisztérium haderőfejlesztésért és védelempolitikáért felelős államtitkára az önálló katonai repülőegészségügy 60 éves fennállása alkalmából rendezett ünnepségen május 15-én, Kecskeméten.
2025-05-13 11:05:02
Magyarország ma már nem mellékszereplő, hanem kezdeményező és megbecsült partner az űrkutatás területén - emelte ki az űrkutatásért felelős miniszteri biztos a HUNIVERZUM - Magyarok a világűrben elnevezésű látogatóközpont megnyitóján hétfőn Budapesten, a Millenáris parkban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 06. 11., 10:47
Teljesítették első ejtőernyős ugrásukat az MH Ludovika Zászlóalj harmadéves felderítő honvéd tisztjelöltjei. Sánta Gerő hallgató főtörzsőrmesternek még emlékezetesebb volt az ugrás, hiszen azt édesapjával, Sánta Gábor dandártábornokkal élhette át, aki rutinos ejtőernyősként pontosan tudja, mekkora kihívást jelent mindez.
2025. 06. 06., 11:35

Az L-39 Skyfox szimulátora

2025. május 30-án, pénteken érkezett meg Kecskemétre az első három L-39 Skyfox típusú kiképző repülőgép. Az ünnepségen elhangzott, hogy korábban már leszállították a kapcsolódó szimulátort is.
2025. 06. 04., 14:43
A zagyvarékasi székhelyű szervezet eszközparkja most bővült, ennek köszönhetően a jövőben már a magasból is olthatnak.
2025. 06. 03., 10:37
Véget ért a Fire Blade 2025 harcászati helikopteres gyakorlat Pápán. Tizenkét nap alatt 218 repült órát és közel 500 le- és felszállást teljesített öt résztvevő nemzet, négy támogató ország, több mint háromszáz katona.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.