2024. 09. 15.
Enikő, Melitta
: 395 Ft   : 356 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A pekingi repülőtér készen áll az olimpiai rohamra

JETfly  |  2008. 08. 06., 19:17

Peking nemzetközi légikikötője, a Beijing Capital International Airport (BCIA) a legdrágább olimpiai létesítménnyel várja a rangos sporteseményre a fővárosba érkező versenyzőket, hivatalos delegációkat és mintegy ötmillió látogatót. A légitársaságok időközben belakták a február végén felavatott százhetven futballpálya területű terminált, amely megduplázza a repülőtér áteresztőképességét, egyszersmind a legnagyobb fedett épületegyüttes a világon.

Kilenc falu tízezer lakosát kellett átköltöztetni, húszmillió köbméter betont és félmillió tonna acélt használtak fel, ötvenezer munkás dolgozott éjjel-nappal, hogy négy év alatt felépülhessen a BCIA egymillió négyzetméteres, negyvenegymilliós kapacitású harmadik terminálja, amely másfélszer nagyobb a Pentagonnál. A számjátékot folytatva, ami a paramétereket illeti, a pontosan három és negyed kilométer hosszú, hétszázötven méter széles épületegyüttesben – a brit sztártervező Norman Foster megfogalmazása szerint – a londoni Heathrow mind az öt terminálja elférne, és gondoljunk hozzá még tizenhét százaléknyi hasznos területet. Ugyancsak figyelemre méltó, hogy Peking városának önkormányzata és a kínai repülőtereket felügyelő hatóság, a CAAC közösen négymilliárd dollárt költöttek a létesítményre, beleértve a háromezer-nyolcszáz méter hosszú harmadik futópályát, valamint a kilencvennyolc méter magas irányítótornyot. A többi kapcsolódó infrastrukturális beruházások további három és fél milliárd dollárt emésztettek fel. A hatvankilenc utashíddal (melyek közül nyolc az A380-ast is képes fogadni) és százhúsz beszállókapuval rendelkező komplexum üzembe helyezésével immár napi ezerhatszáz járat kétszáznyolcezer utasát szolgálhatja ki világszínvonalon a kínai főváros hetvenhatmilliós áteresztőképességü nemzetközi légi kapuja.

Lord Foster merész futurisztikus megoldásokat ötvözött az ősi kínai kultúra hagyományos elemeivel, ezzel is kifejezve hódolatát Kína egyik építészeti csodája, a Tiltott Város iránt. Valóságos mestermüvet alkotott, ugyanis a gigantikus épülettömb madártávlatból nézve egy óriási sárkányra hasonlít, amelynek képzeletbeli hátán, vagyis az észak–déli tájolású építmény vörösréz lemezekkel fedett tetőszerkezetén százhatvan darab háromszögletü ablak található. A felnyitható úgynevezett sárkánypikkelyek – energiatakarékossági meggondolásból – azt a célt szolgálják, hogy télen begyüjtik a nap sugarait. A belső terekben a feng shui alapelveivel összhangban a levegő, a fény és a növényzet dominálnak, és a Nyári Palota stílusában kialakított zöld szigetek üdévé varázsolják a fényárban úszó tágas kiszolgálóterületet, amelynek mindkét oldalát – a kezelőcsarnok utcai homlokzatával egyetemben – esztétikus üveg függönyfal borítja.

Az impozáns építményt az egyszerü áttekinthetőség érdekében három önálló szekcióra osztották. Eszerint a C jelüben az induló utasok kezelése, az érkező poggyászok kiadása, a belföldi járatok kiszolgálása zajlik. A D-t, ahol tíz dupla utashídon húsz gépet fogadhatnak egyidejüleg, az olimpiai és a paralimpiai játékok idején kizárólag a sportolókat és a hivatalos delegációkat szállító különjáratok használják majd, míg az E a nemzetközi járatokat üzemeltető huszonhat menetrendszerü légitársaságnak ad otthont. A forgalom zavartalan kiszolgálását jelentősen megkönnyíti, hogy a kezelőcsarnokban háromszáz check-in pult várja az induló utasokat, így aztán gyorsan túljutnak a hivatalos formaságokon. Akik számára még a repülőtéren belüli nagy távolságok sem jelentenek akadályt, mert a központi tranzitváróból tizenöt kilométer hosszú mozgójárdarendszeren vagy a nyeregvasút sürün ingázó szerelvényeivel percek alatt megérkeznek a beszállókapukhoz. A terminál főbejáratánál, azaz a sárkány fejénél pedig a közlekedési csomópont (a metró, a városi gyorsvasút, a buszok állomása) és egy hétezer gépkocsi tárolására alkalmas kétszintes mélygarázs kapott helyet. Szintén újdonság az utazók számára, hogy a vasúthálózat kiépítésének köszönhetően negyedóra alatt juthatnak el Peking belvárosába. És persze említést érdemel az a digitális vezérlésü, óránként húszezer poggyász továbbítására alkalmas hipermodern szalagrendszer is, amelynek biztonságos müködését kétszáz kamera felügyeli. Ez a rendszer önmagában potom kétszáznegyvenmillió dollárba került.

A korszerü szolgáltatási koncepció részeként a főépületben hétezer négyzetméteren tárgyalók, konferenciatermek létesültek, ahol ingyenes internetes hozzáférés és bankok állnak az üzletemberek rendelkezésére. A légitársaságok prémiumügyfelei pedig két hatalmas, minden elképzelhető luxussal felszerelt exkluzív váróban kapcsolódhatnak ki, hangulatos környezetben. Mellesleg a többi utazó is megtalálja a számítását, mert ki-ki kedve szerint válogathat az időtöltési lehetőségek széles skálája között a negyvenötezer négyzetmétert elfoglaló kereskedelmi és vendéglátóegységekben. Hatvannégy közismert cég képviseli a gasztronómiát, és például a KFC, a McDonald’s, valamint a Pizza Hut városi áron kínálják az enni- és innivalót. Emellett a fogyasztani óhajtók több ázsiai, kínai, nyugati stílusú étterembe, de akár sörözőbe, drinkbárba, kávézóba, cukrászdába, sőt fagylaltozóba is betérhetnek. Akik viszont vásárlással szeretnék elütni az időt, azok kilencven különböző boltban vagy a tízezer négyzetméteres duty free részlegben, az igényesebbek pedig a luxuscikkeket forgalmazó Cartier, az Omega, a Dunhill, a Swarowski, a Bally és az Aigner elegáns üzleteiben költekezhetnek.

Az olimpiai lázban égő Peking tehát felkészült a légi úton érkező látogatók áradatára, és mint láthatjuk, nem is akárhogy. A lenyügöző méretü és komfortos hármas terminál mindenesetre biztosíték arra, hogy a főváros nemzetközi légikikötője az idén könnyedén megbirkózhat az előzetesen jelzett hatvannégymilliós utasforgalommal.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 08. 29., 22:00
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a horvát példát követve, Szerbia is a francia Dassault Rafale típusával modernizálná légierejét. A terv most úgy tűnik, meg is valósul.
2024. 08. 21., 09:00
A Magyar Légierőn belül jelentős fejlesztések zajlanak, néhány év alatt minőségben és mennyiségben egyaránt komoly technika érkezett be és a folyamat még nem ért véget. Ezek üzemeltetéséhez természetesen rengeteg, magasan képzett fiatalra is szükség van.
2024-08-20 21:30:00
Augusztus 20-án már hagyomány, hogy az államalapítás ünnepének részeként - a tisztavatást követően - légiparádét rendeznek Budapesten. Nem volt ez másképp idén sem: a Magyar Légierő merev- és forgószárnyas típusai különböző kötelékekkel és szóló bemutatókkal készültek az eseményre.
2024-08-13 15:48:44
Hosszas előkészítő munkálatok után, idén ősszel elkezdik felújítani a kecskeméti MH Egészségügyi Központ Repülőorvosi, Alkalmasságvizsgáló és Gyógyító Intézet barokamrája műszaki vezérlését.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 09. 12., 10:23
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál három héten át Mi-17 szimulátoros képzést tartanak Bulgáriából heti váltásokban érkező pilóták számára. A cél, hogy fenntartsák és fejlesszék a bolgár helikopteres személyzetek repüléstechnikai képességeit, valamint gyakorolják a kényszerhelyzeti eljárások kezelését.
2024. 09. 11., 10:15
2004. július 8-án utoljára volt hangos a szentkirályszabadjai légtér a helikopterek jellegzetes zajától.
2024. 09. 10., 10:30
„A mai nap a szórakozásé” – szólt az MH 47. Bázisrepülőtér családi napjának mottója, ahol a látogatókat valóban sokszínű program fogadta a pápai alakulat bázisán.
2024. 09. 04., 10:14
A tegnapi napon a megszokott helyszínen, a Gyöngyös melletti pipishegyi repülőtéren kezdetét vette a Magyar Honvédség hagyományos őszi kutató-mentő gyakorlata, az Air Wolf Hunting.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.