2025. 05. 18.
Alexandra, Erik
: 403 Ft   : 360 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A pekingi repülőtér készen áll az olimpiai rohamra

JETfly  |  2008. 08. 06., 19:17

Peking nemzetközi légikikötője, a Beijing Capital International Airport (BCIA) a legdrágább olimpiai létesítménnyel várja a rangos sporteseményre a fővárosba érkező versenyzőket, hivatalos delegációkat és mintegy ötmillió látogatót. A légitársaságok időközben belakták a február végén felavatott százhetven futballpálya területű terminált, amely megduplázza a repülőtér áteresztőképességét, egyszersmind a legnagyobb fedett épületegyüttes a világon.

Kilenc falu tízezer lakosát kellett átköltöztetni, húszmillió köbméter betont és félmillió tonna acélt használtak fel, ötvenezer munkás dolgozott éjjel-nappal, hogy négy év alatt felépülhessen a BCIA egymillió négyzetméteres, negyvenegymilliós kapacitású harmadik terminálja, amely másfélszer nagyobb a Pentagonnál. A számjátékot folytatva, ami a paramétereket illeti, a pontosan három és negyed kilométer hosszú, hétszázötven méter széles épületegyüttesben – a brit sztártervező Norman Foster megfogalmazása szerint – a londoni Heathrow mind az öt terminálja elférne, és gondoljunk hozzá még tizenhét százaléknyi hasznos területet. Ugyancsak figyelemre méltó, hogy Peking városának önkormányzata és a kínai repülőtereket felügyelő hatóság, a CAAC közösen négymilliárd dollárt költöttek a létesítményre, beleértve a háromezer-nyolcszáz méter hosszú harmadik futópályát, valamint a kilencvennyolc méter magas irányítótornyot. A többi kapcsolódó infrastrukturális beruházások további három és fél milliárd dollárt emésztettek fel. A hatvankilenc utashíddal (melyek közül nyolc az A380-ast is képes fogadni) és százhúsz beszállókapuval rendelkező komplexum üzembe helyezésével immár napi ezerhatszáz járat kétszáznyolcezer utasát szolgálhatja ki világszínvonalon a kínai főváros hetvenhatmilliós áteresztőképességü nemzetközi légi kapuja.

Lord Foster merész futurisztikus megoldásokat ötvözött az ősi kínai kultúra hagyományos elemeivel, ezzel is kifejezve hódolatát Kína egyik építészeti csodája, a Tiltott Város iránt. Valóságos mestermüvet alkotott, ugyanis a gigantikus épülettömb madártávlatból nézve egy óriási sárkányra hasonlít, amelynek képzeletbeli hátán, vagyis az észak–déli tájolású építmény vörösréz lemezekkel fedett tetőszerkezetén százhatvan darab háromszögletü ablak található. A felnyitható úgynevezett sárkánypikkelyek – energiatakarékossági meggondolásból – azt a célt szolgálják, hogy télen begyüjtik a nap sugarait. A belső terekben a feng shui alapelveivel összhangban a levegő, a fény és a növényzet dominálnak, és a Nyári Palota stílusában kialakított zöld szigetek üdévé varázsolják a fényárban úszó tágas kiszolgálóterületet, amelynek mindkét oldalát – a kezelőcsarnok utcai homlokzatával egyetemben – esztétikus üveg függönyfal borítja.

Az impozáns építményt az egyszerü áttekinthetőség érdekében három önálló szekcióra osztották. Eszerint a C jelüben az induló utasok kezelése, az érkező poggyászok kiadása, a belföldi járatok kiszolgálása zajlik. A D-t, ahol tíz dupla utashídon húsz gépet fogadhatnak egyidejüleg, az olimpiai és a paralimpiai játékok idején kizárólag a sportolókat és a hivatalos delegációkat szállító különjáratok használják majd, míg az E a nemzetközi járatokat üzemeltető huszonhat menetrendszerü légitársaságnak ad otthont. A forgalom zavartalan kiszolgálását jelentősen megkönnyíti, hogy a kezelőcsarnokban háromszáz check-in pult várja az induló utasokat, így aztán gyorsan túljutnak a hivatalos formaságokon. Akik számára még a repülőtéren belüli nagy távolságok sem jelentenek akadályt, mert a központi tranzitváróból tizenöt kilométer hosszú mozgójárdarendszeren vagy a nyeregvasút sürün ingázó szerelvényeivel percek alatt megérkeznek a beszállókapukhoz. A terminál főbejáratánál, azaz a sárkány fejénél pedig a közlekedési csomópont (a metró, a városi gyorsvasút, a buszok állomása) és egy hétezer gépkocsi tárolására alkalmas kétszintes mélygarázs kapott helyet. Szintén újdonság az utazók számára, hogy a vasúthálózat kiépítésének köszönhetően negyedóra alatt juthatnak el Peking belvárosába. És persze említést érdemel az a digitális vezérlésü, óránként húszezer poggyász továbbítására alkalmas hipermodern szalagrendszer is, amelynek biztonságos müködését kétszáz kamera felügyeli. Ez a rendszer önmagában potom kétszáznegyvenmillió dollárba került.

A korszerü szolgáltatási koncepció részeként a főépületben hétezer négyzetméteren tárgyalók, konferenciatermek létesültek, ahol ingyenes internetes hozzáférés és bankok állnak az üzletemberek rendelkezésére. A légitársaságok prémiumügyfelei pedig két hatalmas, minden elképzelhető luxussal felszerelt exkluzív váróban kapcsolódhatnak ki, hangulatos környezetben. Mellesleg a többi utazó is megtalálja a számítását, mert ki-ki kedve szerint válogathat az időtöltési lehetőségek széles skálája között a negyvenötezer négyzetmétert elfoglaló kereskedelmi és vendéglátóegységekben. Hatvannégy közismert cég képviseli a gasztronómiát, és például a KFC, a McDonald’s, valamint a Pizza Hut városi áron kínálják az enni- és innivalót. Emellett a fogyasztani óhajtók több ázsiai, kínai, nyugati stílusú étterembe, de akár sörözőbe, drinkbárba, kávézóba, cukrászdába, sőt fagylaltozóba is betérhetnek. Akik viszont vásárlással szeretnék elütni az időt, azok kilencven különböző boltban vagy a tízezer négyzetméteres duty free részlegben, az igényesebbek pedig a luxuscikkeket forgalmazó Cartier, az Omega, a Dunhill, a Swarowski, a Bally és az Aigner elegáns üzleteiben költekezhetnek.

Az olimpiai lázban égő Peking tehát felkészült a légi úton érkező látogatók áradatára, és mint láthatjuk, nem is akárhogy. A lenyügöző méretü és komfortos hármas terminál mindenesetre biztosíték arra, hogy a főváros nemzetközi légikikötője az idén könnyedén megbirkózhat az előzetesen jelzett hatvannégymilliós utasforgalommal.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 28., 14:25
India még 2023-ban döntött arról, hogy kiöregedő MiG-29K flottáját a Rafale hajófedélzeti változatával, a Rafale M-mel váltja le. A kormányközi megállapodás aláírására 2025. április 28-án került sor Új-Delhiben, melynek eredményeként India lesz a típus első külföldi üzemeltetője.
2025-04-29 14:44:09
A holland királyi légitársaság a környezeti hatások csökkentése érdekében eddig nem alkalmazott módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során. A repülőgépek karbantartására használt épületből teljesen száműzik a fosszilis energiaforrásokat.
2025-04-25 09:03:38
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 05. 13., 14:09
A második világháború óta valószínűleg először repült az 1942 végéig a csendes-óceáni térségben japán légifölényt kivívó vadászrepülőgép 32-es típusváltozata.
2025. 05. 12., 14:51
A Pápai SZC Jókai Mór Közgazdasági Technikum és Kollégium Honvéd Kadét programja keretében sok érdekes előadást, programot szerveznek a résztvevőknek.
2025. 05. 12., 13:36
A ballószögi repülőtér szombaton megtelt nézelődőkkel, repülőgépek kedvelőivel. Helyet adott a Minden, ami repülés II. Ballószög rendezvénynek. Több vadászpilóta is érkezett, égen és földön.
2025. 05. 09., 15:10
Közel 1 200 tanuló ismerkedett meg a modern, folyamatosan fejlődő pápai MH 47. Bázisrepülőtérrel és felszereléseivel, valamint az ott szolgáló katonákkal az Iskolák Napján.

  Legfrissebbek most

Kevés olyan fegyvert ismerünk, mely akkora politikai viharokat kavart volna, mint amilyet a német–svéd fejlesztésű Taurus manőverező robotrepülőgépnek sikerült. A tét: bevethetik-e Ukrajnában vagy marad a Luftwaffe féltve őrzött csodafegyvere?

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.