2017. 09. 26. kedd
Jusztina, Pál
: 311 Ft   : 263 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Heathrow 5 - Európa legnagyobb repülőtéri terminálja

JETfly  |  2008. 04. 21., 20:27

Alig egy hónapja megnyitotta kapuit a British Airways (BA) London-Heathrow ötös számú terminálja. A tíz futballpálya alapterületű épületmonstrum évi harmincmillió BA-utast kíván kiszolgálni: luxuséttermekkel, luxusvárókkal, reptéri masszázzsal, esővízzel táplált mosdókkal, önkiszolgáló becsekkolással és tizennyolcezer négyzetméternyi üzlettel.

A számok tekintetében kétségtelenül jól állnak az angolok: London-Heathrow 5-ös számú termináljának bemutatása során – stílusosan – csak úgy repkedtek a milliók, a százezrek és a tucatok.

A brit légitársaság és a British Airport Authority (BAA) még 2002-ben döntött az ötös számú terminál megépítéséről, miután a megnövekedett utasforgalom és az új technikai kihívások, illetve fejlesztések új környezetet kívántak. Közel háromszázmillió fontot, több mint százmilliárd forintot költöttek el az új terminálra, és ebből csak a luxusvárók hatvanmillió fontba kerültek. A BA a világ minden tájáról újságírócsoportokat invitált a helyszínre, hogy még a nyitás előtt megmutassa a British Airways új otthonát. A sajtómunkásokat rég nem látott biztonsági ellenőrzések után engedték csak a terminálépületbe: személyazonosság ellenőrzése, VIP-kitüző, külön kíséret zárt buszban. Apró bukfenc, hogy az újságírók személyazonosságát ellenőrizték ugyan a belépés előtt, de táskáikat és azok tartalmát egyáltalán nem. Fő a bizalom.

A BA illetékesei előre közölték: a terminál épületébe biztonsági okokból csak lapos talpú cipőben és hosszú ujjú ruhában lehet belépni, a terminálon belül pedig fényképet készíteni tilos. Utóbbit egyszerüen azzal indokolták: ne lássa a közvélemény, hogy milyen felfordulás van az építkezésen. Ennek ellenére lapunknak sikerült néhány exkluzív felvételt készítenie a terminál belsejéről, amelyeken például az is jól látszik, hogy a BA szakemberei többezernyi önkéntessel és tizenötezer tesztkofferrel vizsgáztatják a csomagszállító rendszereket; ennyi bőrönd szalad ugyanis át a szalagokon egy óra alatt egy átlagos napon. 

A technikai újítások közé tartozik, hogy az ötös terminál használói nem a check-in pultoknál adják majd fel a csomagjaikat, hanem az úgynevezett csomagleadó pontokon, ezzel is meggyorsítva a beszállást. A járatokra való bejelentkezést gyorsítja még az önkiszolgáló check-in automaták hada (kilencvenhat lesz belőle a terminálon), itt az utasok maguk „csekkolhatnak be” a járatukra, meghatározva, hogy melyik széken szeretnének ülni. A British Airways szakemberei állítják: ezzel a rendszerrel egy átlagos napon nem lehet több tíz percnél a becsekkolás időtartama. Ami az utasbiztonságot illeti, annak ellenére, hogy a belföldi járatok utasainak nem kell fényképes igazolványt maguknál tartaniuk, de mindenkiről készül egy fénykép és egy elektronikus ujjlenyomat a beszálláskor. Tény ugyanakkor, hogy a fotókat és az ujjlenyomatokat csak az utazás időtartamára őrzik meg. Legalábbis ezt állítják az illetékesek.

Akik átszálló utasként használják majd a terminált, azok több mint tizennyolcezer négyzetméternyi üzlet, huszonöt étterem és hat luxusváró között választhatnak majd. Olyan világcégek lesznek jelen a komplexumban, mint a Gucci, a Prada vagy éppen a legendás Harrods, amely eddig még egyetlen repülőtéren sem nyitott hasonló, tax free üzletet. A kényelmet exkluzív luxusvárók biztosítják, míg az egyikben „pezsgőszoba”, a másikban masszázs várja a tehetősebbeket.

Az ötös terminál valóban impozáns, ez már az építési fóliák alatt is jól kivehető. Gigászi méreteit jelzi, hogy megépítéséhez az elmúlt öt év alatt mintegy kilencmillió köbméter földet mozgattak meg a munkások; a végeredmény Anglia legnagyobb önmagában álló épülete. A repülőtéren átvezető két kilométer hosszúságú úton a helyére szállították a reptér új, kilencszáz tonna súlyú, nyolcvanhét méter magas irányítótornyát, és kiépült nem kevesebb mint tizenhárom kilométernyi alagút, valamint az automatizált csomagszállító rendszer. A grandiózus építkezéshez két kisebb folyót kellett elterelni, és megépültek az új terminál alatt lévő metrómegállók is – az ígéret szerint a március végi átadás napján a szerelvények már járni fognak.

Ami az épület paramétereit illeti, a mostani terminál ötször akkora, mint a British Airways által jelenleg használt négyes számú komplexum. Az új épületmonstrum negyven méter magas, majd négyszáz méter hosszú és közel kétszáz méter széles. Öt szint, mindegyik alapterülete tíz focipálya méretével egyenlő; összesen háromszázhatvanezer négyzetméter. Ez körülbelül akkora terület, mint a londoni Hyde Park, hatszor elférne rajta a budapesti Westend City Center, amely egyébként Közép-Kelet-Európa legnagyobb bevásárlóközpontja.

A britek, az uniós trendeknek alávetve magukat, a tervezés során figyeltek a környezetvédelmi irányelvekre is. Így például az építkezés alatt keletkezett hulladék nyolcvan százalékát teljes egészében újrahasznosítják. A komplexum területén – akár egy gépesített Hyde Parkban – mintegy ötvenezer fa és bokor teszi majd zöldebbé a környezetet. Az új terminál fütési energiájának szinte egészét a másik négy terminál fütőmüveinek hőmelléktermékéből biztosítják, ahogyan a mosdókban használt édesvizet is az esővízgyüjtőkből nyerik majd. Esőből ugyanis van bőven. A BA huszonötmillió fontot (kilencmilliárd forintot) költött a T5 kiszolgálásához szükséges félezer jármüre, és ezek jelentős része környezetkímélő motorral felszerelt busz vagy vontató. London-Heathrow ötös terminálját 2008. március 27-én adták át hivatalosan. Azóta a kezdeti csomagkezelési problémákat leszámítva rendeltetésszerüen üzemel Európa legnagyobb repülőtéri terminálja.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-22 09:58:04
A brit védelmi miniszter, Michael Fellon a napokban arról számolt be, hogy kollégájával, Khalid bin Mohammad Al-Attaiyah katari védelmi miniszterrel, szándéknyilatkozatot írtak alá 24 darab Eurofighter Typhoon eladásáról.
2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 25., 14:11
A brit Police Aviation News szakmai magazin szeptemberi számában megjelent információ szerint a magyar rendőrséghez (Légirendészet) kerül kettő – vagy az összes – olyan korábbi brit MD–902-es Explorer helikopter, amelyek eddig Nagy-Britanniában a brit rendőrség kötelékében teljesített szolgálatot.
2017. 09. 25., 12:42
Megint csúszhat, legalábbis néhány hónapot, a 179 gépre szóló program. Ha egy töltőcső megkarcol egy lopakodót, akkor az már nem képes lopakodni.
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Végrehajtotta első felszállását a HForce fegyverrendszerrel felszerelt Airbus Helicopters H145M típusú helikopter. Az első repülésre még augusztusban került sor a németországi Donauwörth-ben.