2024. 04. 14.
Tibor
: 392 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Heathrow 5 - Európa legnagyobb repülőtéri terminálja

JETfly  |  2008. 04. 21., 20:27

Alig egy hónapja megnyitotta kapuit a British Airways (BA) London-Heathrow ötös számú terminálja. A tíz futballpálya alapterületű épületmonstrum évi harmincmillió BA-utast kíván kiszolgálni: luxuséttermekkel, luxusvárókkal, reptéri masszázzsal, esővízzel táplált mosdókkal, önkiszolgáló becsekkolással és tizennyolcezer négyzetméternyi üzlettel.

A számok tekintetében kétségtelenül jól állnak az angolok: London-Heathrow 5-ös számú termináljának bemutatása során – stílusosan – csak úgy repkedtek a milliók, a százezrek és a tucatok.

A brit légitársaság és a British Airport Authority (BAA) még 2002-ben döntött az ötös számú terminál megépítéséről, miután a megnövekedett utasforgalom és az új technikai kihívások, illetve fejlesztések új környezetet kívántak. Közel háromszázmillió fontot, több mint százmilliárd forintot költöttek el az új terminálra, és ebből csak a luxusvárók hatvanmillió fontba kerültek. A BA a világ minden tájáról újságírócsoportokat invitált a helyszínre, hogy még a nyitás előtt megmutassa a British Airways új otthonát. A sajtómunkásokat rég nem látott biztonsági ellenőrzések után engedték csak a terminálépületbe: személyazonosság ellenőrzése, VIP-kitüző, külön kíséret zárt buszban. Apró bukfenc, hogy az újságírók személyazonosságát ellenőrizték ugyan a belépés előtt, de táskáikat és azok tartalmát egyáltalán nem. Fő a bizalom.

A BA illetékesei előre közölték: a terminál épületébe biztonsági okokból csak lapos talpú cipőben és hosszú ujjú ruhában lehet belépni, a terminálon belül pedig fényképet készíteni tilos. Utóbbit egyszerüen azzal indokolták: ne lássa a közvélemény, hogy milyen felfordulás van az építkezésen. Ennek ellenére lapunknak sikerült néhány exkluzív felvételt készítenie a terminál belsejéről, amelyeken például az is jól látszik, hogy a BA szakemberei többezernyi önkéntessel és tizenötezer tesztkofferrel vizsgáztatják a csomagszállító rendszereket; ennyi bőrönd szalad ugyanis át a szalagokon egy óra alatt egy átlagos napon. 

A technikai újítások közé tartozik, hogy az ötös terminál használói nem a check-in pultoknál adják majd fel a csomagjaikat, hanem az úgynevezett csomagleadó pontokon, ezzel is meggyorsítva a beszállást. A járatokra való bejelentkezést gyorsítja még az önkiszolgáló check-in automaták hada (kilencvenhat lesz belőle a terminálon), itt az utasok maguk „csekkolhatnak be” a járatukra, meghatározva, hogy melyik széken szeretnének ülni. A British Airways szakemberei állítják: ezzel a rendszerrel egy átlagos napon nem lehet több tíz percnél a becsekkolás időtartama. Ami az utasbiztonságot illeti, annak ellenére, hogy a belföldi járatok utasainak nem kell fényképes igazolványt maguknál tartaniuk, de mindenkiről készül egy fénykép és egy elektronikus ujjlenyomat a beszálláskor. Tény ugyanakkor, hogy a fotókat és az ujjlenyomatokat csak az utazás időtartamára őrzik meg. Legalábbis ezt állítják az illetékesek.

Akik átszálló utasként használják majd a terminált, azok több mint tizennyolcezer négyzetméternyi üzlet, huszonöt étterem és hat luxusváró között választhatnak majd. Olyan világcégek lesznek jelen a komplexumban, mint a Gucci, a Prada vagy éppen a legendás Harrods, amely eddig még egyetlen repülőtéren sem nyitott hasonló, tax free üzletet. A kényelmet exkluzív luxusvárók biztosítják, míg az egyikben „pezsgőszoba”, a másikban masszázs várja a tehetősebbeket.

Az ötös terminál valóban impozáns, ez már az építési fóliák alatt is jól kivehető. Gigászi méreteit jelzi, hogy megépítéséhez az elmúlt öt év alatt mintegy kilencmillió köbméter földet mozgattak meg a munkások; a végeredmény Anglia legnagyobb önmagában álló épülete. A repülőtéren átvezető két kilométer hosszúságú úton a helyére szállították a reptér új, kilencszáz tonna súlyú, nyolcvanhét méter magas irányítótornyát, és kiépült nem kevesebb mint tizenhárom kilométernyi alagút, valamint az automatizált csomagszállító rendszer. A grandiózus építkezéshez két kisebb folyót kellett elterelni, és megépültek az új terminál alatt lévő metrómegállók is – az ígéret szerint a március végi átadás napján a szerelvények már járni fognak.

Ami az épület paramétereit illeti, a mostani terminál ötször akkora, mint a British Airways által jelenleg használt négyes számú komplexum. Az új épületmonstrum negyven méter magas, majd négyszáz méter hosszú és közel kétszáz méter széles. Öt szint, mindegyik alapterülete tíz focipálya méretével egyenlő; összesen háromszázhatvanezer négyzetméter. Ez körülbelül akkora terület, mint a londoni Hyde Park, hatszor elférne rajta a budapesti Westend City Center, amely egyébként Közép-Kelet-Európa legnagyobb bevásárlóközpontja.

A britek, az uniós trendeknek alávetve magukat, a tervezés során figyeltek a környezetvédelmi irányelvekre is. Így például az építkezés alatt keletkezett hulladék nyolcvan százalékát teljes egészében újrahasznosítják. A komplexum területén – akár egy gépesített Hyde Parkban – mintegy ötvenezer fa és bokor teszi majd zöldebbé a környezetet. Az új terminál fütési energiájának szinte egészét a másik négy terminál fütőmüveinek hőmelléktermékéből biztosítják, ahogyan a mosdókban használt édesvizet is az esővízgyüjtőkből nyerik majd. Esőből ugyanis van bőven. A BA huszonötmillió fontot (kilencmilliárd forintot) költött a T5 kiszolgálásához szükséges félezer jármüre, és ezek jelentős része környezetkímélő motorral felszerelt busz vagy vontató. London-Heathrow ötös terminálját 2008. március 27-én adták át hivatalosan. Azóta a kezdeti csomagkezelési problémákat leszámítva rendeltetésszerüen üzemel Európa legnagyobb repülőtéri terminálja.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 28., 14:43
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
2024. 03. 27., 16:19
20 évvel ezelőtt, 2004. március 16-án érkezett meg Olaszországba két F-104 Starfighter kíséretében az első Eurofighter Typhoon. A jeles évforduló alkalmából nem maradhatott el egy jubileumi festésű példány bemutatása sem.
2024-04-11 09:56:47
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-04-02 16:15:36
A Magyar Honvédség nyolcadik alkalommal szervezi meg az idei év nyári iskolai szünetében a 12-18 éves korosztálynak szóló honvédelmi táborokat, amelyekre április 2-től lehet jelentkezni a honvedelmitabor.hu hivatalos honlapon.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 11., 13:55
Az idei évben is az EUFOR Althea művelet parancsnoki teendőit ellátó nemzet, vagyis 2024-ben Magyarország biztosítja a bosznia-hercegovinai békemisszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét.
2024. 04. 10., 09:29
A repülés iránt az átlagosnál jobban érdeklődő utasok és a repülőgépfotósok kedvencei közé tartoznak azok a gépek, amelyek egy légitársaság vállalati arculatától és szabvány festésmintájától eltérő színekben repülnek.
2024. 04. 08., 12:46
Szombat hajnalban a bosznia-hercegovinai Biztonsági Minisztérium két eltűnt turista megtalálásában kérte az EUFOR nemzetközi misszió segítségét.
2024. 04. 04., 09:40
A légitársaság az Airbus által kifejlesztett, felhőalapú Mobile Airbus Training experience Suite csomagot és a Virtual Procedure Trainer technológiát használja fel pilótaképzésében.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.