Megtartva ígéretét, 12 hónappal a zajvédelmi stratégia bejelentése után, a Budapest Airport ma hivatalosan 17 részletes javaslatot nyújtott be a Ferihegyi Repülőtér Zajvédelmi Programjának javítása érdekében a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak és a Nemzeti Közlekedési Hatóság Polgári Légiközlekedési Igazgatóságának.
Jóváhagyásuk esetén, a javaslatok együttesen jelentősen javítanának a repülési a zajártalmaknak kitett valamennyi közösség és település életén. A javaslatok nyomán megváltozna a légtér szerkezete, a repülési eljárások rendszere, új szabályok lépnének életbe az éjszakai repülés területén, csöndesebb repülőtér üzemeltetést tennének lehetővé, és új, a zajterhelést csökkentő beruházások indulhatnának el. Néhány javaslat életbe lépéséhez meg kell változtatni a vonatkozó kormányrendeletet, a legtöbb javaslat esetén a PLI jóváhagyására van szükség, és van néhány olyan intézkedés is, melyet a Budapest Airport saját hatáskörben tud bevezetni.
A BA 2006. március 1-jén a GKM-nek írt levelében javasolta, hogy egy 12 hónapos zajmunkaprogram keretébe felülvizsgálja a ferihegyi repülőtér zajvédelmi stratégiáját. Ennek során nemzetközi szakértőket vont be a munkába és széleskörüen egyeztetett a repülési zajhatásoknak kitett közösségekkel, a helyi lakossággal a megoldásra váró problémákról és a lehetséges intézkedésekről
A HungaroControllal együttmüködve, a brit polgári légiközlekedési hatóság és a National Air Traffic Services tanácsadóinak bevonásával, a Budapest Airport átfogó vizsgálatot folytatott a légtér szerkezetéről, a repülési eljárásokról és megrajzolta a ferihegyi repülőtér zajtérképét, hogy megismerje a zajhatások tényleges mértékét.
A Budapest Airport és a HungaroControl két lakossági fórumsorozatot tartott, egyet 2006 nyarán, egyet 2007 januárjában és februárjában, és egyeztetéseket folytatott a ferihegyi repülőtérről üzemelő nagyobb légitársaságokkal, önkormányzatokkal és civil szervezetekkel. Az 19 lakossági fórumon közel 1000 lakos vett részt.
Szeptemberben, a Budapest Airport és a HungaroControl közösen jelentette be a zaj csökkentése érdekében javasolt stratégia első fázisát, amely 2006. október 29-én lépett életbe. 2006. december közepén a BA és a HC bejelentette a stratégia második fázisát, mely további 17 javaslatot tartalmazott, és széleskörü konzultációt hirdetett meg. A 17 részletes javaslat hivatalos benyújtásával a GKM és a PLI hivatalosan megkezdi a zajcsökkentő javaslatok jóváhagyási eljárását.
A Budapest Airport, a HungaroControl és a légitársaságok tovább dolgoznak olyan javaslatokon, melyek potenciálisan tovább csökkenthetik a zajt. A javaslatok a zajvédelmi program harmadik fázisában valósulhatnak meg.
Stewart Wingate a Budapest Airport vezérigazgatója elmondta: „Megtartottuk a kormányzatnak és a helyi közösségeknek tett ígéretünket, és reális javaslatokkal álltunk elő, hogy javítsunk Ferihegyi zajproblémáján.
A most beterjesztett javaslat-csomag Ferihegy történetének legátfogóbb és legnagyobb erőfeszítése a repülési zajhatások csökkentéséért. Meggyőződésünk, hogy megfelelő egyensúlyt tudtunk teremteni a különböző helyi közösségek és a légiközlekedés érdekei között. Szilárdan hisszük, hogy az általunk benyújtott javaslatok együtt jelentősen csökkenthetik a lakóközösségeket érintő repülési zajterhelést.”
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.