2025. 02. 18. kedd
Bernadett
: 402 Ft   : 384 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ferihegy megteszi az első lépéseket a helyi közösségeket érintő zajhatások csökkentése érdekében

JETfly  |  2006. 09. 25., 16:08

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat és a Budapest Airport a mai napon bejelentette egy hosszabb folyamat első fázisát, melynek célja a Budapesten és környékén elő lakosokat érintő repülőgép zajhatások csökkentése.

Februárban a Budapest Airport új vezetése a HungaroControl-al és más partnerekkel együttmüködésben 12 hónapos, kutatásból és konzultációból álló munkaprogramot hirdetett meg a repülőgép zaj, illetve az azáltal okozott problémák megoldása terén. A mai kezdeményezés ennek a munkának az első eredményeit mutatja be.

A HungaroControl és a Budapest Airport május és július között kilenc lakossági fórumot tartott a repülőgép zaj által érintett kerületekben és településeken, meghallgatva az ott megjelenő mintegy 500 helyi lakos, önkormányzati képviselő és civilszervezeti vezető véleményét. A Budapest Airport az Egyesült Királyságban müködő National Air Traffic Services (NATS, Nemzeti Légiforgalmi Irányítási Szolgálat, a HungaroControl angol megfelelője) szakértőit bízta meg azzal, hogy a HungaroControl légtér szakembereivel szoros együttmüködésben vizsgálják meg, a légtér-szerkezetet és a repülési eljárások területén milyen lehetséges előrelépéseket lehetne elérni.

A lakossági fórum-sorozat, illetve a szakértői megbeszélések lezárultával a Budapest Airport és a HungaroControl megállapodott, hogy a kidolgozásra váró zajstratégiai kezdeményezéseket három fő fázisra osztja. Ezek kizárólag a polgári repülésre vonatkoznak, hiszen a katonai repülőgépek müködése terén sem a HungaroControl, sem a Budapest Airport nem rendelkezik hatáskörrel. A következő fázisokról született megállapodás:

    1. fázis Olyan változtatások a müködési eljárások terén, amelyek nem igénylik a Polgári Légiközlekedési Hatóság, vagy a kormány jóváhagyását.    2. fázis Olyan változtatások a légtér-szerkezet és a müködési eljárások terén, amelyekhez a PLH, vagy a kormány jóváhagyása, illetve az érintett felekkel történő konzultáció szükséges.    3. fázis Zajcsökkentő intézkedések a megmaradó zajhatások csökkentésére a Budapest Airport által.

A mai bejelentés az első fázisban szereplő kezdeményezésekhez kapcsolódik, amelyek 2006. október 29-én, a téli menetrend bevezetésének napján fognak érvénybe lépni. A változtatások a következők:

Az emelkedési szög megnövelése A minimális emelkedési szög 3,25 fokról 5,5 fokra történő emelése. Ez azt fogja eredményezni, hogy a repülőgépeknek felszálláskor meredekebb szögben kell emelkedniük, így hamarabb érnek el olyan magasságot, ahol a zajhatások már nem zavarják a lakosságot.

A szabvány müszeres indulási útvonal (standard instrument departure – SID) betartatásaMinden repülőgépnek szigorúan ragaszkodnia kell majd az előírt indulási útvonalakhoz, vagyis SID-ekhez. A minimális magasságot, amelyet elérve a repülőgépek lefordulhatnak a SID-ekről, 3000 lábról (1000 méter) 7000 lábra (2100 méter) fogjuk emelni. Jelenleg számos repülőgép korán lefordul a SID-ekről, és ily módon olyan lakott területek felett halad el, amelyeknek nem kellene repülési zajt tapasztalniuk. A SID-ek szigorú betartatása jelentősen csökkenteni fogja a zajhatások elterjedését ezeken a nagyobb területeken. A Budapest Airport és a HungaroControl szorosan felügyelni fogja a betartatást és együttmüködik a légitársaságokkal annak érdekében, hogy minden pilóta értesüljön az új eljárásról.

A TORNO3D SID használatának felfüggesztéseA TORNO3D elnevezésü SID, ami a budai hegyek fölé irányítja a város irányában felszálló repülőgépeket, felfüggesztésre kerül. Ez az útvonal jelenleg olyan lakott területek fölé vezet repülőgépeket, amelyek akár 500 méterrel magasabban helyezkednek el, mint más lakott területek. Ez a módosítás jelentősen csökkenteni fogja a felszálló repülőgépek által keltett zajhatásokat a budai kerületekben, különösképpen a XII. és II. kerületben.

Lassú repülőgépek kitiltása csúcsidőszakokbanA csúcsforgalmi időszakokban tilalmat fogunk bevezetni a könnyü turbulencia kategóriájú piszton/turboprop hajtómüvel felszerelt repülőgépekre, amelyek nem képesek 130 csomós minimális sebesség tartására. Ezek a korlátozások megakadályozzák, hogy csúcsidőben a leglassabb, kis méretü repülőgépek feltartóztassák a nagy méretü utasszállítókat. Ez körülbelül 10-15 járatot érint majd naponta. Mivel ezek a repülőgépek lassabbak, az utasszállítóknak tovább kell várakozniuk felszállás előtt, illetve csúcsidőben, forgalomtorlódás esetén a kisgépeket arra utasítják, hogy korán forduljanak le a SID-ekről, hogy minél hamarabb felszabadítsák az útvonalakat a nagy személyszállító gépek előtt. A kisgépek ezáltal olyan lakott területek felett haladnak el, amelyeknek nem kellene repülési zajt tapasztalniuk. A csúcsforgalmi időszakokra vonatkozó tilalom bevezetése közre fog játszani abban, hogy minden repülőgép szigorúbban betartsa a SID-eket, ezáltal csökkentve a zajhatások elterjedését az érintett nagyobb területeken. Ez az előírás természetesen nem vonatkozik majd a rendőrségi, illetve állami repülésekre.

„A Budapest Airport, a légitársaságok és a HungaroControl közös, a repülőgép zaj hatásainak csökkenésére irányuló erőfeszítései kedvező eredményeket fog hozni. További javító lépések előkészítésén is dolgozunk, aminek eredményei 2007 tavaszára várhatók. ” – mondta Mudra István, a HungaroControl igazgatója.

„Ezek a rendkívül fontos első lépések nem fogják megoldani a repülési zaj problémáját a helyi közösségek számára, de mindenesetre bizonyítékul szolgálnak, hogy meghallgattuk a lakosság kéréseit és a HungaroControl-al közösen komoly intézkedéseket hoztunk a helyzet javítása érdekében” – nyilatkozta Stewart Wingate, a Budapest Airport vezérigazgatója. „Sok munka vár még ránk a zajkérdés terén. Számos kezdeményezéshez kormányzati jóváhagyás, illetve a helyi közösségek támogatása szükséges. Az elkövetkező hónapok során szeretnénk ezeket kidolgozni és megtartani a szükséges konzultációkat.”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025. 01. 30., 15:07
2025. január 29-én, helyi idő szerint 20 óra 48 perckor leszálláshoz készülődött a PSA Airlines Bombardier CRJ-701ER típusú regionális utasszállítója Washingtonban, a repülőtér közelében azonban összeütközött egy katonai helikopterrel.
2025. 01. 28., 09:17
Miskolc ismét a hírek szereplője repülőtere kapcsán: a 2022. április 30-án bezárt, nagy múltra visszatekintő repülőtér nagy űrt hagyott a térség repülős életében, a legfrisseb hírek azonban már egy új airport létesítéséről szólnak.
2025-02-05 11:27:24
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
2025-01-31 10:06:46
A NASA elfogadta az Axiom Space negyedik küldetését, tehát Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós leghamarabb 2025 tavaszán elindulhat a Nemzetközi Űrállomásra. Az Ax-4 első sajtótájékoztatóján a legénység mellett bemutatták a küldetés hivatalos jelvényét („mission patch”), illetve azt a ruhát is, amelyben az űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra utaznak („flight suit”).
2025-01-23 13:42:38
Közvetlen légijárat indul Budapest és Kuvaitváros között a Jazeera Airways légitársaság jóvoltából. Az erről szóló szándéknyilatkozatot januárban írta alá a légitársaság és a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport, a járatok pedig 2025 júniusától szeptemberéig üzemelnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.