A jövő év elejétől zajvédelmi díjat vezet be a repülőgépek után a Budapest Airport Rt. (BA Rt.) és ugyanakkor mérsékli a leszállási díjat.
Az erről szóló tervezetet a Polgári Légiközlekedési Hatóságnak is jóvá kell még hagynia, tájékoztatta az újságírókat szerdán Budapesten Balázs Tibor, a Budapest Airport Rt. minőségbiztosítási, repülésbiztonsági és környezetvédelmi igazgatója. A díjak összegéről az igazgató még nem kívánt információt adni. Annyit elmondott, hogy a legnagyobb zajterhelést okozó repülőgépek után éjszaka lesz a legmagasabb a díj, a legcsendesebbek pedig kedvezményt kapnak a zajvédelmi díjból. A repülés szempontjából az eddigi két napszak helyett három lesz, ami azt jelenti, hogy 19-24 óra között egy újabb időszakot állapítanak meg, ami a zajvédelmi díj mértéke szempontjából drágább kategória lesz mint a nappali, mondta el Kalocsainé Rásztóczky Magdolna, a BA Rt. környezetvédelmi osztályának vezetője. Az európai légiközlekedésben 2015 és 2020 között a forgalom növekedésének korlátját a zaj jelenti majd. Ezért már most készülni kell erre az időszakra, és a zajvédelmi díj bevezetésével ösztönözni akarják a légitársaságokat a csendesebb repülőgépek használatára és a - magyarázta Balázs Tibor. Ferihegyen jelenleg naponta 300-350 le- és felszállás történik. A zajvédelmi díjból származó bevételt - az erre vonatkozó kormányrendelet szerint - a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt.-nek zajvédelemre kell fordítani. Évi több száz millió forint bevételre számít a BA Rt., és ebből a repülőtér környékén a lakosság számára a passzív zajvédelem megvalósítását valamint a repülőtéren zajterelő falak és dombok építését tervezik. A BA Rt., a Polgári Légiközlekedési Hatóság és a légiforgalmat irányító HungaroControl együttmüködnek a zajvédelemben. A légiforgalom irányítástól függ, hogy a futópályára milyen irányból landolnak és szállnak fel a repülőgépek. A BA Rt.-nek nincs szankcionálási lehetősége, a hatóság pedig figyelmezteti a légitársaságokat a megengedett zajszint betartására. A vonatkozó jogszabály módosítása most készül és ez várhatóan már szankcionálási lehetőséget is biztosít majd. A repülőtér körzetében az idén májustól müködik az a zajmonitor rendszer, amelyet 120 millió forint költséggel telepítettek és az Európai Unió által meghatározott határérték alatt van a budapesti légikikötő átlagos zajterhelése. A zajvédelmi tevékenységhez tartozik a lakossági panaszok intézése is, közölte a környezetvédelmi osztályvezető. Naponta 5-6 megkeresés érkezik és havonta 4-5 tekinthető jogosnak. A zajjal kapcsolatban észrevételeket személyesen, levélben, vagy a 80 20 38 20 zöldszámon telefonon is lehet tenni a Budapest Airport Rt-nek. Az idén a repülőtéren, az előző évi több mint öt millió utashoz képest várhatóan egymillióval több fordul meg, mondta el Fórika Ibolya a BA Rt. kommunikációs vezetője.
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.