Leáldozóban van a nyolcvanéves múltra visszatekintő, Berlin történelmének fontosb fejezeteiben főszerepet játszó Tempelhof repülőtér napja. A légikikötőt gazdaságossági okokból átmenetileg bezárják. Berlin városa minden rendelkezésére álló pénzét a Schönefeld repülőtér modernizálására kívánja fordítani. Tempelhof bezárásának terve heves tiltakozást váltott ki a lakosság körében, de felemelték hangjukat a repülőteret használó légitársaságok és az ott megtelepedett vállalatok is.
A téli menetrend kezdetével, október 31-ével megszünik a légiforgalom a repülőtéren. Berlin polgármestere, Klaus Wowereit szavaival "egyetlen üzletember sem engedheti meg magának, hogy huzamos időn keresztül veszteséges tevékenységet folytasson". Tempelhof 1991 óta 139 millió euró veszteséget termelt, tavaly 15,3 millió euróra rúgott a hiány. Folyamatosan csökkent a repülőtér utasforgalma is. Az újraegyesítés után évente több mint egymillió utas fordult meg a repülőtéren, mára számuk 460 ezerre csökkent. A gazdasági okok mellett a belvárosi zajterhelés csökkentése is a - centrumtól alig hat kilométerre fekvő és metróval nagyszerüen megközelíthető - repülőtér bezárása mellett szól. Egyes légitársaságok és helyileg érintett vállalatok dacolnak a száraz gazdasági tényekkel: az 1995 óta létező City-Airport Tempelhof (ICAT) érdekképviseleti szervezet már 33 ezer aláírást gyüjtött a repülőtér megmentésére. Véleményük szerint a város a kiépült infrastruktúra felszámolásával pompás gazdasági lehetőségeket játszik el, nem szólva a presztízsveszteségről. A Germania, a Windrose és a Cirrus légitársaságok meggyőződése szerint a repülőteret gazdaságosan is lehetne üzemeltetni. Ennek érdekében november elsejével át is vennék a repülőteret, erre azonban sem a város vezetése, sem pedig a repülőtér jelenlegi üzemeltetője nem hajlik. Hét légitársaság és számos a repülőtéren megtelepedett vállalat nyújtott be keresetett a közigazgatási bíróságon a bezárás ellen, mivel más berlini repülőtereken nem biztosítottak számukra müködésük zavartalan folytatásához elegendő kapacitást. Közülük néhány azonban már megbontotta a sort, és bejelentette átköltözését a Berlin Tegel repülőtérre. A repülőtér bezárását kritizálta a német iparszövetség (Bundesverband der Deutschen Industrie, BDI), valamint az ipari és kereskedelmi kamarák egyesülete (Deutsche Industrie- und Handelskammertag, DIHK) is. A bíróság előreláthatólag szeptemberben dönt a kereset ügyében.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.