2025. 03. 17. hétfő
Gertrúd, Patrik
: 400 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ázsia legnagyobb diszkontterminálja

JETfly  |  2007. 10. 29., 07:00

Az Air Asia és leányvállalatai (Thai Air Asia, Indonesia Air Asia, Fly AsianXpress) tavaly nyáron vadonatúj otthonba költöztek, ahol nyomát sem lelni a Kuala Lumpur központi légikikötőjében tapasztalható luxusnak, viszont így lényegesen kevesebbet kell fizetni a járatok kiszolgálásáért. Értelemszerűen a tízmilliós kapacitású KLIA LCC terminál mágnesként vonzza a térségben gombamód szaporodó külföldi diszkontfuvarozókat is.

Dél-Ázsia utazóközönsége viszonylag későn ismerkedhetett meg a zsebkímélő jegyárakkal, ám az igénytelen modell népszerüsítésében élenjáró Air Asia agresszív terjeszkedésének eredményeként ma már valóságos diszkontláz söpör végig a régión. A maláj kistigris az évek során Mianmartól Szingapúrig kilenc államban épített ki hídfőállásokat, s közben két számjeggyel növelte a forgalmát. A hátizsákos és batyus utasáradat azonban egy idő után komoly fejtörést okozott a Kuala Lumpur nemzetközi légikikötő (KLIA) üzemeltetőjének. Egyes napszakokban hosszú sorok kígyóztak a jegykezelésnél, a kiléptetőpontnál és a biztonsági vizsgálatnál, akadályozva ezzel az igényes közönség gördülékeny és színvonalas kiszolgálását. De a filléres utazók a pazarul berendezett tranzitváró meghitt atmoszféráját zavaró viselkedésükkel is ártottak az ötcsillagos repülőtér imázsának. A megoldás tehát kézenfekvő volt, vagyis a „konkolyt a búzától elválasztandó” építeni kell egy önálló terminált a 2004-ben már négymilliósra hízott diszkontforgalom kiszolgálására – lehetőleg minél messzebb a KLIA központi egységeitől.

A 30 millió dollárba kerülő új komplexum helyét tehát a tízezer hektáron fekvő légikikötő legtávolabbi pontján, a főépülettől 20 km-re található teher- és logisztikai bázis szomszédságában jelölték ki. Mellesleg még abban is szerencséje volt a beruházást önerőből finanszírozó repülőtérnek, hogy a kormány a turizmus előmozdítása címén 10 millió dollárral hozzájárult az építési költségekhez. S mivel az igénytelen publikumnak szánt egyszerü létesítmény terveinek elkészítése rutinfeladatot jelentett, és a 2005 tavaszán elkezdett munkálatok egy év alatt be is fejeződtek, az Air Asia és regionális csapata tavaly júniusban már birtokba is vehette a terminált. Végeredményben mindkét fél jól járt. Az átadással egyidejüleg a KLIA elegáns központi épületegyüttese megszabadult a drága padlószőnyeget koptató és a normális müködést zavaró ötmillió utastól, ezáltal ismét felhőtlen napok köszöntöttek a szolgáltatás kimagasló színvonaláért 2005-ben és 2006-ban a világelsőt megillető címet elnyert légikikötőre. Ráadásul az autópályán is helyreállt a rend, miután megszüntek a gépkocsik folyamatos haladását akadályozó forgalmi dugók. Ugyanakkor az új helyre átköltözött légitársaságok is megtalálták a számításukat: a korábbiakhoz képest 25 százalékkal kevesebbet fizetnek a kiszolgálásért, ami lehetővé teszi a versenyképes jegyárak szinten tartását.

Ázsia legnagyobb diszkontterminálja – beleértve a 36 ezer m2-es utasforgalmi épületet, valamint a 30 repülőgép egyidejü kiszolgálására alkalmas előteret – összesen 50 ezer m2-es területet foglal el. Az utashidak nélküli egyemeletes komplexumban a légitársaságok profiljának megfelelően puritán körülmények uralkodnak. Takarékossági meggondolásból alapjáraton müködik a légkondicionáló rendszer, de a fölösleges luxusnak tartott drága és energiafaló gépészeti berendezések (mozgólépcsők, liftek, mozgójárdák) is hiányoznak. A könnyüszerkezetes építmény egyszerü belső kiképzése szintén az igénytelenséget tükrözi, akárcsak az olcsó jeggyel utazóknak nyújtott szolgáltatás többi eleme.

A kifejezetten funkcionalitásra törekvő tervezők a legegyszerübb megoldást választva három főegységre osztották fel az L alakú épülettömböt: középen helyezkedik el a 72 check-in pulttal berendezett közös kezelőcsarnok, ettől balra található a nemzetközi szárny – a tranzitváró a beszállókapukkal, illetve a fallal leválasztott beléptető, poggyászkiadó és vámterület –, jobbra pedig a belföldi traktus. Jóllehet a diszkontjáratok közönségére nem jellemző a pazarló költekezés, azért az igényesebb réteg mégsem vág neki étlen-szomjan egy többórás útnak. Másrészt a terminál üzemeltetője is igyekszik szert tenni némi többletbevételre, úgyhogy a tranzitváróban kialakított galériás gyülekezési helyen gyorsétterem, kávézó-teázó, drinkbár, vámmentes bolt, valamint divatos ruhanemüket, ékszereket és maláj emléktárgyakat forgalmazó üzletek várják az utazókat. Persze fogyasztás, vásárlás vagy nézelődés közben az idő is gyorsabban telik, ugyanis a hosszú folyosóról nyíló beszállókapukhoz csak fél órával az indulás előtt szólítják az utasokat.

Időközben a bevételek felhígulása és a hírnév csorbulása miatt aggódó néhány nemzeti fuvarozó, de legfőképpen a vállalkozók belátták, hogy ha tovább halogatják a döntést, akkor a régióban az üstökös sebességével terjeszkedő Air Asia maga fogja mozgósítani a szunnyadó piaci potenciált. 2005-ben aztán megtört a jég, s rövid időn belül több olcsó jegyeket árusító légitársaság is megjelent a dél-ázsiai térségben. Az első fecske a bangkoki Orient Thai (One-Two-Go) volt, majd megalakult a Thai Sky Airlines, Szingapúrban a Tiger Airways, s tavaly ugyancsak szingapúri székhellyel az ausztrál érdekeltségü Jetstar Asia, legutóbb pedig az indiai szubkontinens újonca, az Air India Express. Az idén aztán ezek a többnyire turistákat és rokonlátogatókat szállító külföldi légitársaságok is elkezdtek Kuala Lumpurba repülni, új színfolttal gazdagítva a KLIA diszkonttermináljának forgalmi struktúráját.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
2025-02-19 12:06:58
A Saab AB 2025. február 18-án új irodát nyitott Budapesten. A Magyar Honvédség, a svéd vállalat és a hazai védelmi ipar szereplői a jövőben kiemelt figyelmet fordítanak az avionikai fejlesztésekre, amelynek érdekében 2025-ben egy közös Légiképesség-fejlesztési Központot is létrehoznak.
2025-02-19 11:42:48
A szolnoki helikopterdandár forgószárnyasai február második felében a Bakonyban, a Kőrös-hegyi gyakorló- és lőtéren tartanak képességfenntartó lövészetet, ennek keretében először hajtanak végre éleslövészetet a Magyar Honvédség újonnan rendszerbe állított H225M típusú helikopterével – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 14., 15:02
Közepes méretű rakéta szállt Tatárszentgyörgy fölött március 10-én. A több méter hosszúságú, 30 kilogrammos eszköz 1000 méteres magasságban repült. Felemelkedése elégedettséggel töltötte el a szemlélőket. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói a honvédség segítségével indították a Mokka rakétatesztet.
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.
2025. 03. 04., 12:55
A brazil gyártó idén akár 280 repülőgépet is átadhat a megrendelőinek.

  Legfrissebbek most

„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.