2025. 05. 13. kedd
Imola, Szervác
: 405 Ft   : 365 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sharkletes A321-esekkel szorítaná ki a piacról a B757-eseket az Airbus

JETfly  |  2010. 06. 15., 15:10

A polgári légi közlekedésben az elmúlt évek talán egyik legsikeresebb fejlesztésének nevezhető a már számtalan repülőgép típuson látható szárnyvégi fülecske, melynek angol elnevezése már a magyarban is elterjedt, „winglet” vagy még pontosabban „blended winglet” néven. A washingtoni Aviation Partners cég által fejlesztett szárnyvégzárólap úttörőként először a Boeing repülőgépein debütált, melyek a gépek esztétikusabb megjelenésén túl hatótávolság növekedést és üzemanyagmegtakarítást is eredményeztek.

Az amerikai repülőgépgyártó az eszköz sikerességén felbuzdulva folyamatosan adta le megrendelését a wingleteket kifejlesztő Aviation Partners cégnek, ami utólag például a Boeing 757-200-asokra is felszereltette az égnek meredő, több mint két méter magas szárnyvégi füleket. Cikkünk apropóját is a Boeing 757-200-as típus adja, ezért az Airbus fejlesztéseit most erre vonatkozóan tárgyaljuk. A wingletek hatékonyságát természetesen az Airbus is tanulmányozta, és jellemzően a winglet egyik változatát („wingtip fence”) alkalmazza repülőgépein.            

"wingtip fence"

Az európai repülőgépgyártó korábban a Winglet Technology cég által, az A320-as repülőgépcsalád számára kifejlesztett wingleteket is tesztelte, ugyanakkor a próbák nem hozták a várt eredményeket. Az Airbus így az Aviation Partners cég tapasztalatait felhasználva újra nekilendült a szárnyvégi fülek kifejlesztésének, melynek eredménye a 2009-ben bemutatott „sharklet” lett. A gyártó továbbra is az A320-as repülőgépcsalád modelljeit kívánja elsőként felszerelni az új kialakítású fülekkel, sőt a család legnagyobb modelljét, az A321-es „sharkletes” változatától egyenesen azt várja, hogy folyamatosan kiszorítja a piacról a Boeing 757-200-asokat, melyből jelenleg még közel 700 darab szállítja az utasokat, legnagyobb darabszámban az amerikai légitársaságok, például az American Airlines, a Continental Airlines, a Delta Air Lines és a United Airlines üzemeltetik a típust.

Wingletes B757-es a United Airlines színeiben

A „sharklet”-nek köszönhetően az A321-es 3,7%-kal kevesebb üzemanyagot éget el, hatótávolsága pedig 220km-rel nőhet, komoly versenyhelyzetet teremtve a 757-eseknek, például az amerikai transzkontinentális útvonalakon.

Az új szárnyvégi sharklet, természetesen a légitársaságok érdeklődését is felkeltette, jó példa erre Finnország legnagyobb légitársasága, a Finnair, ami az Airbus új szárnyvégi fülekkel felszerelt A321-esének első üzemeltetője lesz. A finnek flottájában jelenleg hét darab A330-300-as repül, a nyolcadik pedig 2010 végén érkezik. A légitársaság a megrendelt nyolc darabon túl, opcióként további két darab nagy hatótávolságú A330-ast is rendelhetett volna, azonban opcionális lehetőségüket már nem használták ki, helyette inkább öt darab sharkletes A321-esre esett a választásuk.

Sharkletes A321, vagy más néven A321ER

Az A321ER névvel illetett sharkletes A321-esek leszállítását 2013-ban kezdi meg a gyártó, melyekkel már nagy távolságra is szállíthatnak majd utasokat. Az érkező A321ER gépekkel folyamatosan fogják leváltani a Finnair-nél még szolgálatban lévő 757-eseket.

A sharkletes szárnyvég az A320-as repülőgépcsaládon debütál

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 13., 11:05
Magyarország ma már nem mellékszereplő, hanem kezdeményező és megbecsült partner az űrkutatás területén - emelte ki az űrkutatásért felelős miniszteri biztos a HUNIVERZUM - Magyarok a világűrben elnevezésű látogatóközpont megnyitóján hétfőn Budapesten, a Millenáris parkban.
2025. 04. 25., 09:03
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
2025. 04. 28., 14:25
India még 2023-ban döntött arról, hogy kiöregedő MiG-29K flottáját a Rafale hajófedélzeti változatával, a Rafale M-mel váltja le. A kormányközi megállapodás aláírására 2025. április 28-án került sor Új-Delhiben, melynek eredményeként India lesz a típus első külföldi üzemeltetője.
2025-04-29 14:44:09
A holland királyi légitársaság a környezeti hatások csökkentése érdekében eddig nem alkalmazott módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során. A repülőgépek karbantartására használt épületből teljesen száműzik a fosszilis energiaforrásokat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 05. 13., 14:09
A második világháború óta valószínűleg először repült az 1942 végéig a csendes-óceáni térségben japán légifölényt kivívó vadászrepülőgép 32-es típusváltozata.
2025. 05. 12., 14:51
A Pápai SZC Jókai Mór Közgazdasági Technikum és Kollégium Honvéd Kadét programja keretében sok érdekes előadást, programot szerveznek a résztvevőknek.
2025. 05. 12., 13:36
A ballószögi repülőtér szombaton megtelt nézelődőkkel, repülőgépek kedvelőivel. Helyet adott a Minden, ami repülés II. Ballószög rendezvénynek. Több vadászpilóta is érkezett, égen és földön.
2025. 05. 09., 15:10
Közel 1 200 tanuló ismerkedett meg a modern, folyamatosan fejlődő pápai MH 47. Bázisrepülőtérrel és felszereléseivel, valamint az ott szolgáló katonákkal az Iskolák Napján.

  Legfrissebbek most

Kevés olyan fegyvert ismerünk, mely akkora politikai viharokat kavart volna, mint amilyet a német–svéd fejlesztésű Taurus manőverező robotrepülőgépnek sikerült. A tét: bevethetik-e Ukrajnában vagy marad a Luftwaffe féltve őrzött csodafegyvere?

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.