A Boeing repülőgépgyártó vállalat a napokban ismét fontos tesztelést hajtott végre a 787 Dreamliner program keretein belül. Korunk legmodernebb utasszállítója jelenleg repülési tesztsorozatát teljesíti, a prototípusok már több mint 150 órát repültek. A Dreamliner most ismét egy mérföldkövet jelentő teszteléshez érkezett, hiszen az everetti gyárban a szárnyak terheléses tesztje következett.
A próbák során a statikus tesztgép (ZY997) szárnyait másfélszer akkora terhelésnek tették ki, mint amivel a repülőgép szolgálata során még a legextrémebb helyzetben is találkozhat. A tesztelés alatt a szárnyak körülbelül 7,6 méter magasba emelkedtek. Az amerikai légügyi hatóság engedélyét csak akkor kaphatja meg a 787 Dreamliner, ha a 150%-os terhelést három másodpercig kibírja a gép szerkezete. A Boeing bejelentése szerint a szárnyak terheléses tesztje körülbelül két órán át tartott, melynek során szinte másodpercenként rögzítették a szárnyak teljesítményének adatait. Az elsődleges eredmények pozitívak, de az összes begyüjtött adat feldolgozása és kielemzése több hetet fog igénybe venni.
A Dreamliner programban különösen fontos jelentősége van a mostani terheléses tesztnek, hiszen 2009-ben egy hasonló próba során derült ki, hogy komoly strukturális problémája van a repülőgépnek, ami a szárnyak és a törzs illeszkedésénél jelentkezett. A szóban forgó részek komplett újratervezése várt a Boeingre, a júliusi első felszállást pedig ismét hónapokkal kellett eltolni, újabb komolyabb csúszást és pluszköltségeket eredményezve ezáltal a programban. A szkeptikusok ekkor már keresztet vetettek a Dreamlinerre, a Boeing ugyanakkor mindent megtett azért, hogy a felmerülő strukturális problémát megoldva még 2009-ben teljesíthesse szüzfelszállását a nagyrészt kompozit anyagokból készült modern utasszállító. A várva várt eseményre 2009. december 15-én került sor, szintén Everettben. Ha újabb akadály nem nehezíti a Dreamliner programját, akkor az első példányt a japán All Nippon Airways (ANA) légitársaság veheti át, várhatóan 2010 utolsó negyedévében.
1995. szeptember 13-án este összeütközött a levegőben a Magyar Légierő két gépe. A 16-os oldalszámú Szu-22-es hajtóműve az ütközés következtében leállt, az újraindítása sikertelen volt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.