Az elmúlt napokat valószínűleg nem a legsikeresebb időszaknak könyvelheti majd el a Boeing cég, hiszen a repülőgépgyártó két típusát illetően is kedvezőtlen híreket kapott. A japán All Nippon Airways (ANA) ugyanis a gépek átadási időpontjára hivatkozva módosította megrendelését, melynek köszönhetően a 787-3 változatra leadott megrendelés állomány nullára apadt.
A két japán légitársaság (ANA és Japan Airlines) eredetileg 43 darabot rendelt meg a rövidebb hatótávolságú 787-3 modellből, de a gyártási problémák miatt a JAL változtatott döntésén, és a továbbiakban már csak a 787-8 verzióra tart igényt. Ekkor még élt az ANA 28 darabos 787-3 megrendelés állománya, amit azonban a közelmúltban a JAL-hoz hasonlóan szintén a 787-8 változatra módosítottak.
Az indok gyökere természetesen a Dreamliner program komoly csúszására vezethető vissza, hiszen az ANA – mint a 787 Dreamliner első üzemeltetője – szeretné minél előbb megújítani flottáját az új, nagyrészt kompozit anyagokból készülő modern utasszállítóval. Az eredeti tervek szerint a 787-3 változat is 2010-ben kezdte volna meg szolgálatát, de a folyamatos csúszások miatt ez az időpont 2012-re módosult. Az ANA a jelenlegi adatok szerint 2010 szeptemberétől 55 darab Dreamliner 787-8 leszállítását várhatja. A megrendelések módosítása azonban nem érintette a Dreamlinerre leadott összes megrendelések számát, ami ezidáig 851 darab (56 vásárlótól).
Az ANA mellett a Guggenheim Aviation Partners (GAP) cég is módosította megrendelését, ez azonban már nem a Dreamlinert érinti, hanem a Boeing új teherszállítóját, 747-8F-et: négy helyett már csak két darabra tart igényt a cég. Az illetékesek nem indokolták részletesebben a döntést, melynek köszönhetően a típusra leadott megrendelések száma 108 darabra csökkent (76 db a teherszállító, míg 32 darab az utasszállító – 747-8I – változatra).
A Boeing reményei szerint az új teherszállító 2010 elején teljesítheti első repülését, a luxemburgi Cargolux légitársaság pedig várhatóan az idei esztendő utolsó negyedévében veheti át az első darabot.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.