2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy igazán nagy durranás – a dízelmotoros Diamond DA50 Magnum

JETfly  |  2009. 02. 09., 06:17

Talán kevesen tudják, hogy a magyar határhoz közeli Wiener Neustadtban működik Európa egyik legjelentősebb, és technológiai színvonalát tekintve legfejlettebb repülőgépgyára, a Diamond Aircraft Industries. Az osztrák cég egyik legújabb és leginkább innovatív típusáról, a négyszemélyes, dízelmotoros DA50 Magnumról kevés szó esett eddig a szaksajtóban, ezt a hiányt pótoljuk most.

Hiánypótló konstrukció Jelenleg nincs a kisrepülőgépes piacon még egy olyan egymotoros repülőgép, mely ilyen szinten ötvözné a legkorszerübb technológiai elemeket a legmagasabb elérhető luxussal, mint a Diamond DA50-es. A tervezők egy olyan, korszerü típust álmodtak meg, amely kielégíti a legmagasabb technikai és kényelmi igényeket is, ugyanakkor gazdaságosan üzemeltethető, és nagy hatótávolsága révén valós alternatívát jelent a kontinensen belüli légi közlekedésre, legyen szó üzleti útról, kirándulásról vagy légitaxi szolgáltatásról.  Gyakorlatilag létrehozták az égi országutak luxus túragépét, mely kényelmi szolgáltatásait tekintve felveszi a versenyt a presztízsmárkák luxusautóival, azoknál azonban gyorsabban juttatja el tulajdonosát bárhová. Mindezt teszi olyan technológiát alkalmazva – legyen szó a motorról, a felhasznált kompozit anyagokról vagy az ürszínvonalat képviselő navigációs és kommunikációs eszközökről – melyhez képest a vetélytársak generációs lemaradásban vannak.

Az alapos fejlesztési és földi tesztelési fázist követően a DA50 Magnum prototípusa 2008. május 14-én emelkedett először a magasba Wiener Neustadtban, a Diamond Aircraft Industries gyári repülőteréről

Ürtechnika a mindennapokban

Nem túlzás azt állítani, hogy a Diamond cég mérnökei igyekeztek mindenből a jelenlegi legkorszerübbet és legjobbat belezsúfolni ebbe a kicsi, mindössze 8,93 méter hosszú gépbe belezsúfolni. A meghajtásról a kétliteres lökettérfogatú, rendkívül gazdaságos Austro Engine AE 300 dízelmotor gondoskodik. A kisgépes repülést kétség kívül forradalmasító, Common-Rail technológiát alkalmazó, turbófeltöltős dízel erőforrás 170 lóerő teljesítményt ad le. Ez bőven elegendő a teljes feltöltöttség esetén is maximum 1480 kilogramm tömegü repülőgép számára, melynek szárnyfesztávolsága 11,68 méter. A tartályokba összesen 189 liter Jet A1 üzemanyag vagy normál gázolaj tölthető. A meglehetősen „étvágytalannak” mondható dízelmotoros gép ezzel a mennyiséggel akár több, mint ezer mérföld megtételére képes. A motor egy háromlapátos, MTV-6-R/203 típusú, állandó fordulatszámú légcsavart hajt meg.

DA50 Magnum

A sárkányszerkezet kialakításánál széleskörüen alkalmazták a kompozit anyagokat, így a fémből épült gépekhez képest nagyobb szilárdságot értek el, ugyanakkor csökkent az önsúly. Mindezek jelentősen hozzájárulnak a hatékonyabb üzemanyag felhasználás eléréséhez, valamint javítja az egyébként is kiemelkedő biztonsági mutatókat. Jó példa erre, hogy a strukturális terhelési tesztek és számítások szerint a DA50-es sárkányszerkezete akár a 26G-s terhelést is képes elviselni. Nem véletlen tehát, hogy az osztrák gyártó típusai rendelkeznek az iparág legjobb baleseti statisztikáival. A gyártó immár 26 éve használ kompozit anyagokat a gépeiben, így hatalmas tapasztalatra tettek szert ezen a téren.

DA50 Super Star

A Diamond cég már hosszú ideje folytat eredményes együttmüködést a repülőgép-fedélzeti elektronikai rendszerek fejlesztésében és gyártásában élenjáró Garmin céggel. A DA50-es is a világszerte ismert és elismert, a saját kategóriájában a legjobbnak tartott G1000-es típusjelzésü "glass cocpit” rendszert kapta meg. Korszerü, GPS alapú navigációs eszközök, valamint nagyteljesítményü kommunikációs rendszerek segítik a kényelmes, minden luxussal felszerelt pilótafülkében tevékenykedő repülőgép-vezető dolgát.

Korszerü elektronika, lenyügöző design és luxus

Luxus minden szinten

Hatalmas belső tér és kiváló kilátás jellemzi a DA50-es kabinját. Mind a négy személy (pilóta és három utas) elhelyezése első osztályú színvonalon történik, köszönhetően a kényelmes üléseknek, a belső térben használt jó minőségü anyagoknak és az olyan extra szolgáltatásoknak, mint például az első ülések háttámlájába szerelt nagyméretü LCD képernyőknek. Ez utóbbiak segítségével a hátul ülők filmeket nézhetnek, vagy akár digitális térképen követhetik nyomon az útvonalat. A belső tér tágasságára jellemző, hogy a kabin magassága meghaladja a 130 centimétert. A ki- és beszállást a nagyméretü ajtók segítik. A légkondicionáló rendszer könnyen kezelhető és kellően nagy teljesítményü.

Az erősebb testvér - DA50 Super Star

A DA50-es család másik tagja a dupla turbófeltöltővel ellátott 350 lóerős Teledyne Continental TSIOF-550J motorral felszerelt Super Star nevü repülőgép, mely a négyszemélyes Magnummal ellentétben már öt fő számára biztosít kényelmes utazási lehetőséget. A típus forgalmazását a gyártó 2010-ben tervezi megkezdeni.

DA50 Super Star

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-10-16 16:19:45
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-12 12:54:19
6 darab F-22 Raptor érkezett Angliába az Egyesült Államok légierejétől, az Európai Elrettentési Kezdeményezés (European Deterrence Initiative) keretében.
2017-10-10 13:26:08
2017. október 10-én, kedden felszállás közben szenvedett katasztrófát az Orosz Légi- és Kozmikus erők egyik Szíriában állomásozó Szu-24-ese. A repülőgép eddig tisztázatlan körülmények között a felszálláshoz történő nekifutás során szaladt le a pályáról és tört össze, néhány forrás ugyanakkor lezuhanást említ.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 20., 16:43
A SkyMaster öv visszatért a JETfly Webáruház kínálatába! A polgári repülőgépeken használatos biztonsági övekhez hasonló, a hétköznapi viseletet feldobó öv, mely ugyanazon heveder és csat felhasználásával készült.
2017. 10. 20., 15:21
Nemrég tért vissza Németországba a Landshut névre keresztelt, D-ABCE lajstromú Boeing 737-es gép, amelyet épp negyven évvel ezelőtt kerítettek hatalmukba palesztin terroristák, és támadásukból minden idők legdrámaibb – összességében pozitív kimenetelű – túszejtő, illetve túszmentő akciója kerekedett ki.
2017. 10. 20., 10:19
Az MSz-21-es első hosszabb repülése gond nélkül megtörtént. Zsukovszkij külön új hangárral fogadja a gépet. A negyedik példány kap orosz hajtóművet.
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.

  Legfrissebbek most

Az Egyesült Államok kormánya a napokban jóváhagyta Görögország azon kérését, miszerint az FMS program keretin belül F-16V verzióra modernizálná 123 darab Falconját. Az üzlet összértéke elérheti a 2,4 milliárd dollárt is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Mianmari Légierő a napokban átvette az első, nagyjavításon és modernizáción átesett Mi-24P típusú harci helikopterét. A most átadott példányt további 3 követi majd, melyeket már Mianmarban modernizálnak.