2023. 11. 29. szerda
Taksony
: 380 Ft   : 347 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Negyven éves a szuperszonikus utasszállító repülés

JETfly  |  2009. 01. 07., 12:17

1968. december 31-én emelkedett a magasba először az egykori Szovjetunió repülőiparának büszkesége, a Tupoljev tervezőiroda szuperszonikus sebességre tervezett utasszállító repülőgépe. A gép egy kiélezett politikai és technológiai versenyhelyzetben született, ennek minden előnyével és hártányával egyetemben, egy dolog azonban tény. A Tu-144-es a legendás Concorde-nál hamarabb emelkedett a levegőbe, ezáltal kiérdemelte a világ első, szuperszonikus utasszállító repülőgépe címet.

Az elmúlt év utolsó napján a Tupoljev repülőgépgyár fontos jubileumot ünnepelt. 1968. december 31-én került sor a világ első hangsebesség feletti utasszállító repülőgépének a Tu-144-nek a szüzfelszállására. Abban az időben a repülés terén is hatalmas versenyfutás zajlott a Szovjetunió vezette keleti és az USA befolyása allatt álló nyugat között. Egyik oldalon sem számított a pénz, csak az, ki nyeri  a versenyfutást. A versenyt - legalábbis ezen a téren - a Tupoljev tervezőiroda nyerte.

Korabeli propagandafotó a Tu-144-esről

A program 1963. július 16-ai hivatalos beindítása után csupán alig több mint öt év telt el, és a Tu-144 prototípusa levegőbe emelkedett. A Tupoljev tervezőiroda hangsebesség feletti repülőgépe két hónappal előzte meg legfőbb vetélytársát a Concorde-t, amely 1969. március 2-án szállt fel. A szovjet gép első repülése a híradások szerint mindössze 38 percig tartott, és különösebb probléma nélkül zárult. A repülőgép 1969-ben lépte át először a hangsebességet, és egy évvel később, 1970-ben már a hangsebesség kétszeresével repült. A kecses és elegáns Tu-144-es nagyközönség előtti bemutatkozására 1970-ben került sor, Moszkvában.

A nagyközönség 2007 augusztusában is láthatta a gépet a MAKS-on, Zsukovszkijban

A repülőgépet az évek során folyamatosan fejlesztették. Az NK-144A típusú hajtómüvel ellátott, már sorozatban gyártott Tu-144-es 1972. szeptember 20-án repült először. A későbbiekben a hajtómüveket RD36-51A típusú, utánégető nélküli hajtómüvekre cserélték, amelyek üzemeltetése gazdaságosabb volt.

Azonban már a kezdeti évek is tartogattak kellemetlen eseményeket a repülőgép történetében. 1973. június 3-án, az első sorozatban gyártott repülőgép a Párizsi Repülőszalon közönsége előtt Le Bourget-ban katasztrófát szenvedett. A repülőgép hatfőnyi legénysége életét vesztette, a szétrepülő roncsdarabok több nézőt megsebesítettek.

A Franciaországban bekövetkezett tragédia azonban nem jelentette a program leállítását, 1977. november 1-jén ugyanis az Aeroflot flottájába tartozó Tu-144 végrehajtotta első menetrendszerinti repülését Moszkva és Alma-Ata között.

A Tu-144 típus 1978 június elejéig, az utasszállítás befejezéséig mindössze 55 menetrendszerinti repülést teljesített, amely során 3284 utast repített a célállomásra. Vetélytársa a brit-francia Concorde jóval sikeresebb karriert futott be, de napjainkban már ezek a gépek is a múzeumok gyüjteményét gyarapítják csak...

Dicső múlt, szomorú jelen... A Tu-144LL a Moszkva melletti Zsukovszkij repülőtéren

A 80-as években néhány egykori utasszállító gépet átalakítottak és Tu-144LL típusjelzéssel repülő laboratóriumként folytattak velük kísérleti repüléseket. A repülő laboratóriumok adatait a hangsebesség feletti utasszállító repülőgépek második generációjának fejlesztésére használták (használják) fel. 1983 júliusában az egyik Tu-144D repülőgép több sebességi és magassági világrekordot állított fel különböző terhelésekkel.

Reméljük egyszer még újra láthatjuk a levegőben ezt a gyönyörü szerkezetet

A repülőgéppel kapcsolatban tartja magát egy olyan verzió, hogy a szovjetek megszerezték a Concorde terveinek egy késői fázisát. A kémkedéssel az Aeroflot párizsi irodájának vezetőjét és egyik munkatársát gyanúsították. Az ellopott tervek állítólag a Tupoljev irodához kerültek, hogy ezek alapján készítsék el a világ első szuperszonikus utasszállító repülőgépét. A későbbiek során mindkét cég sokat módosított az eredeti terveken, amit jól tükröznek a két gép közötti eltérések. Egy tény: az ipari kémkedés abban az időben hatalmas méreteket öltött, így nem elképzelhetetlen a történet, azonban talán ennek az ellenkezője sem zárható ki teljesen. Az is tény viszont, hogy bár a Tu-144-es volt az első, levegőbe emelkedett szuperszonikus utasszállító repülőgép, a rivális Concorde lényegesen sikeresebb karriert futott be.

A lehajtható orr-rész le- és felszállásnál volt hasznos. A rivális Concorde-nál is hasonló megoldást alkalmaztak a tervezők

Legfontosabb müszaki adatok:

Max. sebesség: 2500 km/h

Hasznos teher: 140-167 utas

Utazómagasság: 17 000 m

Hatótáv: 6500 km (140 utas, 1.9 mach)

Tömeg: üres: 85 000 kg; max 180 000kg

Fesztáv: 28.8 mHossz: 65,7 mMagasság: 12,85 mSzárnyfelület: 438,0 m2

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 11. 08., 13:34
2023. október 6-án a Saab - mielőtt átadná a Svéd Fegyveres Erők részére - leszállította az FMV-nek (Svéd Védelmi Beszerzési Hivatal) üzemeltetési tesztelésre az első sorozatgyártású Gripen E típusú harci repülőgépet.
2023. 11. 02., 14:26
Az AIR DEFENDER 2023 nemzetközi NATO hadgyakorlaton a résztvevő 25 nemzet 250 repülőgépe és helikoptere között ott voltak a kecskeméti Gripenek és a Puma harcászati repülő század tagjai is. A magyar kontingens parancsnokával, Molnár Tibor őrnaggyal az Aranysas magazin idézte fel a két hét eseményeit.
2023-11-14 11:04:00
A Hévíz-Balaton Repülőtéren a vadászgépek fogadása, felvezetése, végezetül pedig éjszakai letároláshoz történő felkészítése olyan gördülékenyen zajlott, mintha csak a kecskeméti katonai bázisukon járnánk.
2023-11-13 14:56:44
Idén Magyarország töltötte be a NATO Air Battle Decisive Munitions (ABDM) kezdeményezés elnöki pozícióját. A szervezet nagyszabású őszi ülésén – hazánk mellett – tizenöt NATO tagország képviselői vettek részt Budapesten, október 23–27. között.
2023-11-13 11:49:38
2003. november 13-án délelőtt 11 órakor ismét megtörtént a megszokhatatlan, egy repülőgép eltűnt a lokátorok képernyőjéről és nem válaszolt semmilyen frekvencián. Azonnal felszállt a kutató-mentő helikopter a két egykori kollégiumi szobatárs keresésére.
2023-11-07 13:15:18
Újabb két H225M típusú, közepes, többcélú szállító helikopter érkezett a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandárhoz az Airbus Helicopters dél-franciaországi Marignane városban található gyártóközpontjából, november 6-án.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 11. 22., 15:13
A nemzeti ellenállóképesség erősítése és Magyarország védelme érdekében különleges közös szolgálat kezdődött idén ősszel Veszprémben, ahol november első napjai óta a polgári életben már több évtizeden át bizonyított szakemberek tartalékos katonaként készülnek fel katonai légiforgalmi irányítói feladatokra az MH Légi Műveleti Vezetési és Irányítási Központban (MH LMVIK).
2023. 11. 20., 12:12
Szudán a déli országrész 2011-es kiválásáig és Dél-Szudán néven független állammá alakulásáig Afrika legnagyobb területű országa volt, most „csak” a harmadik.
2023. 11. 20., 12:05
A Magyar Honvédség legújabb haditechnikai eszközei mellett többek között harcászati, illetve tűzszerész bemutatóval várja az érdeklődőket nyílt napján a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kara, december 1-jén.
2023. 11. 16., 12:26
A közelmúltban zajlott az idei év - légierős szempontból - legfontosabb, a haderőnem minden alakulatát és technikai eszközét megmozgató kiképzési esemény, a Kék Villám IV. gyakorlat, amelynek feladatai és célkitűzései szorosan illeszkednek az Adaptive Hussars 2023 többnemzeti, országos gyakorlat tematikájába.

  Legfrissebbek most

Amikor a repülés szeretetéhez nagysebességű konstrukció párosul, az eredmény igazán lenyűgöző lehet. Ez teljesen igaz a Squadron Foundation szervezetre, amely hosszú évek óta azon dolgozik, hogy üzemképes Lim-2-es repülőgépet varázsoljanak a lengyel égboltra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az F-16-osok nem rendelkeznek beépített beszállólétrával, ami problémát jelenthet a jövőbeni műveletek során olyan helyszíneken, ahol korlátozott a földi támogatás. Mutatjuk az innovációs ötleteket!