2025. 05. 13. kedd
Imola, Szervác
: 405 Ft   : 365 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Negyven éves a szuperszonikus utasszállító repülés

JETfly  |  2009. 01. 07., 12:17

1968. december 31-én emelkedett a magasba először az egykori Szovjetunió repülőiparának büszkesége, a Tupoljev tervezőiroda szuperszonikus sebességre tervezett utasszállító repülőgépe. A gép egy kiélezett politikai és technológiai versenyhelyzetben született, ennek minden előnyével és hártányával egyetemben, egy dolog azonban tény. A Tu-144-es a legendás Concorde-nál hamarabb emelkedett a levegőbe, ezáltal kiérdemelte a világ első, szuperszonikus utasszállító repülőgépe címet.

Az elmúlt év utolsó napján a Tupoljev repülőgépgyár fontos jubileumot ünnepelt. 1968. december 31-én került sor a világ első hangsebesség feletti utasszállító repülőgépének a Tu-144-nek a szüzfelszállására. Abban az időben a repülés terén is hatalmas versenyfutás zajlott a Szovjetunió vezette keleti és az USA befolyása allatt álló nyugat között. Egyik oldalon sem számított a pénz, csak az, ki nyeri  a versenyfutást. A versenyt - legalábbis ezen a téren - a Tupoljev tervezőiroda nyerte.

Korabeli propagandafotó a Tu-144-esről

A program 1963. július 16-ai hivatalos beindítása után csupán alig több mint öt év telt el, és a Tu-144 prototípusa levegőbe emelkedett. A Tupoljev tervezőiroda hangsebesség feletti repülőgépe két hónappal előzte meg legfőbb vetélytársát a Concorde-t, amely 1969. március 2-án szállt fel. A szovjet gép első repülése a híradások szerint mindössze 38 percig tartott, és különösebb probléma nélkül zárult. A repülőgép 1969-ben lépte át először a hangsebességet, és egy évvel később, 1970-ben már a hangsebesség kétszeresével repült. A kecses és elegáns Tu-144-es nagyközönség előtti bemutatkozására 1970-ben került sor, Moszkvában.

A nagyközönség 2007 augusztusában is láthatta a gépet a MAKS-on, Zsukovszkijban

A repülőgépet az évek során folyamatosan fejlesztették. Az NK-144A típusú hajtómüvel ellátott, már sorozatban gyártott Tu-144-es 1972. szeptember 20-án repült először. A későbbiekben a hajtómüveket RD36-51A típusú, utánégető nélküli hajtómüvekre cserélték, amelyek üzemeltetése gazdaságosabb volt.

Azonban már a kezdeti évek is tartogattak kellemetlen eseményeket a repülőgép történetében. 1973. június 3-án, az első sorozatban gyártott repülőgép a Párizsi Repülőszalon közönsége előtt Le Bourget-ban katasztrófát szenvedett. A repülőgép hatfőnyi legénysége életét vesztette, a szétrepülő roncsdarabok több nézőt megsebesítettek.

A Franciaországban bekövetkezett tragédia azonban nem jelentette a program leállítását, 1977. november 1-jén ugyanis az Aeroflot flottájába tartozó Tu-144 végrehajtotta első menetrendszerinti repülését Moszkva és Alma-Ata között.

A Tu-144 típus 1978 június elejéig, az utasszállítás befejezéséig mindössze 55 menetrendszerinti repülést teljesített, amely során 3284 utast repített a célállomásra. Vetélytársa a brit-francia Concorde jóval sikeresebb karriert futott be, de napjainkban már ezek a gépek is a múzeumok gyüjteményét gyarapítják csak...

Dicső múlt, szomorú jelen... A Tu-144LL a Moszkva melletti Zsukovszkij repülőtéren

A 80-as években néhány egykori utasszállító gépet átalakítottak és Tu-144LL típusjelzéssel repülő laboratóriumként folytattak velük kísérleti repüléseket. A repülő laboratóriumok adatait a hangsebesség feletti utasszállító repülőgépek második generációjának fejlesztésére használták (használják) fel. 1983 júliusában az egyik Tu-144D repülőgép több sebességi és magassági világrekordot állított fel különböző terhelésekkel.

Reméljük egyszer még újra láthatjuk a levegőben ezt a gyönyörü szerkezetet

A repülőgéppel kapcsolatban tartja magát egy olyan verzió, hogy a szovjetek megszerezték a Concorde terveinek egy késői fázisát. A kémkedéssel az Aeroflot párizsi irodájának vezetőjét és egyik munkatársát gyanúsították. Az ellopott tervek állítólag a Tupoljev irodához kerültek, hogy ezek alapján készítsék el a világ első szuperszonikus utasszállító repülőgépét. A későbbiek során mindkét cég sokat módosított az eredeti terveken, amit jól tükröznek a két gép közötti eltérések. Egy tény: az ipari kémkedés abban az időben hatalmas méreteket öltött, így nem elképzelhetetlen a történet, azonban talán ennek az ellenkezője sem zárható ki teljesen. Az is tény viszont, hogy bár a Tu-144-es volt az első, levegőbe emelkedett szuperszonikus utasszállító repülőgép, a rivális Concorde lényegesen sikeresebb karriert futott be.

A lehajtható orr-rész le- és felszállásnál volt hasznos. A rivális Concorde-nál is hasonló megoldást alkalmaztak a tervezők

Legfontosabb müszaki adatok:

Max. sebesség: 2500 km/h

Hasznos teher: 140-167 utas

Utazómagasság: 17 000 m

Hatótáv: 6500 km (140 utas, 1.9 mach)

Tömeg: üres: 85 000 kg; max 180 000kg

Fesztáv: 28.8 mHossz: 65,7 mMagasság: 12,85 mSzárnyfelület: 438,0 m2

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 13., 11:05
Magyarország ma már nem mellékszereplő, hanem kezdeményező és megbecsült partner az űrkutatás területén - emelte ki az űrkutatásért felelős miniszteri biztos a HUNIVERZUM - Magyarok a világűrben elnevezésű látogatóközpont megnyitóján hétfőn Budapesten, a Millenáris parkban.
2025. 04. 25., 09:03
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
2025. 04. 28., 14:25
India még 2023-ban döntött arról, hogy kiöregedő MiG-29K flottáját a Rafale hajófedélzeti változatával, a Rafale M-mel váltja le. A kormányközi megállapodás aláírására 2025. április 28-án került sor Új-Delhiben, melynek eredményeként India lesz a típus első külföldi üzemeltetője.
2025-04-29 14:44:09
A holland királyi légitársaság a környezeti hatások csökkentése érdekében eddig nem alkalmazott módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során. A repülőgépek karbantartására használt épületből teljesen száműzik a fosszilis energiaforrásokat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 05. 13., 14:09
A második világháború óta valószínűleg először repült az 1942 végéig a csendes-óceáni térségben japán légifölényt kivívó vadászrepülőgép 32-es típusváltozata.
2025. 05. 12., 14:51
A Pápai SZC Jókai Mór Közgazdasági Technikum és Kollégium Honvéd Kadét programja keretében sok érdekes előadást, programot szerveznek a résztvevőknek.
2025. 05. 12., 13:36
A ballószögi repülőtér szombaton megtelt nézelődőkkel, repülőgépek kedvelőivel. Helyet adott a Minden, ami repülés II. Ballószög rendezvénynek. Több vadászpilóta is érkezett, égen és földön.
2025. 05. 09., 15:10
Közel 1 200 tanuló ismerkedett meg a modern, folyamatosan fejlődő pápai MH 47. Bázisrepülőtérrel és felszereléseivel, valamint az ott szolgáló katonákkal az Iskolák Napján.

  Legfrissebbek most

Kevés olyan fegyvert ismerünk, mely akkora politikai viharokat kavart volna, mint amilyet a német–svéd fejlesztésű Taurus manőverező robotrepülőgépnek sikerült. A tét: bevethetik-e Ukrajnában vagy marad a Luftwaffe féltve őrzött csodafegyvere?

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.