2025. 05. 13. kedd
Imola, Szervác
: 405 Ft   : 365 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szuper repülőgép nem csak szuper gazdagoknak

JETfly  |  2008. 12. 22., 12:37

Az amerikai General Electrics leányvállalata, a Gulfstream Aerospace Corporation a közelmúltban hozta nyilvánosságra, hogy kifejlesztett egy versenyképes szupermodellt, amelynek egyes számú kísérleti példánya a jövő év nyarán emelkedik a levegőbe, sorozatgyártása pedig 2011-ben kezdődik el. A kiváló tulajdonságokkal rendelkező új generációs Gulfstream G250-es a szakemberek szerint komoly sikerre számíthat a közepes méretű üzleti jetek szegmensében.

A világszerte ismert Gulfstream Aerospace arra alapozta a standard változatban nyolc-tíz férőhelyes szupergép fejlesztési koncepcióját, hogy piacfelmérése szerint e kategóriában folytonosan nő a kereslet a komfortos, hosszú távú repülésre alkalmas és gazdaságos üzleti jetek iránt. A Gulfstream G250-es mindezen feltételeknek maradéktalanul megfelel, sőt, a sebesség, a hatótáv és a fajlagos üzemköltség tekintetében felül is múlja hasonló befogadóképességü versenytársait, vagyis a Dassault Falcon 50-est, a Bombardier Challenger 300-ast, illetve a Raytheon Hawker 4000-est. Az 1958-ban alapított cég felismerve egy függetlenségre törekvő ügyfélkör igényeit, üzleti gépek gyártására szakosodott, s az évtizedek során tizenegy korszerü típust fejlesztett ki multinacionális nagyvállalatok, kormányok, állami ügynökségek és gazdag magánszemélyek részére. A Georgia állambeli Savannah repülőterén összeszerelt mintegy ezernyolcszáz bizjet azóta Észak-Amerikától Ausztráliáig gyakorlatilag a földkerekség valamennyi tájára eljutott.

A kereskedelmi részleg nyilvántartásából ugyanakkor az is kiderül, hogy a megbízható Gulfstreamek legnagyobb felvevőpiaca mind a mai napig az Egyesült Államok, ahol a végszerelő csarnokot elhagyó gépek negyedét a Forbes 500-as toplistáján szereplő óriásvállalatok vásárolják meg. De saját értékesítési hálózatukon keresztül csaknem kétszer ennyi üzleti gép kerül a lízingcégekhez és más nagybani üzemeltetőkhöz. Fontossági sorrendben, ami az eladott gépek számát illeti, ezután Európa és Ázsia következik, viszont újabban a gazdag Öbölmenti olajsejkségekben is mind több, elsősorban luxusváltozatú Gulfstream talál gazdára. A repülőgépgyár a fentiek figyelembevételével döntött az új generációs G250-es megépítéséről, hogy a választék bővítésével megszilárdíthassa pozícióit az üzleti jetek nemzetközi piacán. 

A sikeresen zárult fejlesztési program hivatalos bejelentését hároméves laboratóriumi kísérletsorozat előzte meg, mivel a sok tekintetben újdonságokkal szolgáló G250-est alapvetően interkontinentális üzemelésre szánják. A program 2005-ben azzal indult, hogy a gyár mérnökei nagy szilárdságú kompozitanyagokból elkészítették a hétpecsétes titokként kezelt szupergép két darab, egyenként három méter hosszú méretarányos makettjét. Utána ezeket Izraelbe, illetve Hollandiába küldték, ahol szélcsatornában vizsgálták különböző szubszonikus sebességfokozatokon a sárkány aerodinamikai viselkedését, mielőtt véglegesítették volna a terveket. Ahhoz viszont, hogy a G250-es valóban szuper legyen, növelni kellett a sebességét és a hatótávolságát, következésképpen a munka dandárját a speciális gyorsmegmunkálási eljárással gyártott szuperkritikus szárny tesztelése jelentette. A kísérleteket mindaddig folytatták, amíg sikerült kialakítaniuk egy, a légellenállást jelentős mértékben csökkentő, egyszersmind az utazómagasság gyors eléréséhez optimális felhajtóerőt biztosító szárnyprofilt. Ezzel a konstruktőrök voltaképpen az utolsó akadályon is túljutottak, és hozzáláthattak az elképzelés konkrét megvalósításához. A gép minden egyes alkatrészét és berendezését számítógépes programmal tervezték meg, pontosabban azt a korszerü módszert alkalmazták, hogy a francia Dassault Systems által kifejlesztett CATIA V5-ös szoftverrel megszerkesztették a sárkány háromdimenziós virtuális makettjét.    

A nemzetközi kooperációban megépítendő G250-es minden tekintetben csúcstechnológiát képvisel, így jogos az a vélemény, hogy kategóriájában a legjobb lesz. Versenyképességét az is alátámasztja, hogy a konkurens típusokhoz képes harminchét százalékkal nagyobb utasterének alapterülete, amely a luxusváltozatú elrendezésben akár tíz személy számára is a legnagyobb kényelmet nyújtja. Abban az esetben pedig, ha a majdani tulajdonos nem kifejezetten reprezentatív célra szeretné használni a gépet, a kabin két oldalán kilenc-kilenc ülés helyezhető el, méghozzá úgy, hogy minden utas ablak mellett ülhet. Ezt a megoldást általában azok a multinacionális cégek választják, amelyek rendszeresen szállítják alkalmazottaikat a különböző földrészek között.A belső berendezők arra is gondoltak, hogy a hét-nyolc órás repülőúton egyesek pihenni, míg mások kikapcsolódni vagy dolgozni szeretnének, ezért a kényelmi szempontokat praktikus megoldásokkal ötvözték. A gyár a 7,87 méter hosszú és 2,18 méter széles kabint a megrendelő kívánságára ruhatárral, büfépulttal, hálóhellyé átalakítható pamlaggal, akár nagyméretü étkező- vagy tárgyalóasztallal is berendezi. Ám annak sincs akadálya, hogy a tágas utastérben kialakítsanak egy laptoppal felszerelt munkahelyet, így a menedzserek és más fontos személyek e-mail útján tarthatják a kapcsolatot a levegőből földi partnereikkel. Akik viszont lazító kikapcsolódásra vágynak, azok a harminccsatornás modern elektronikus szórakoztató-rendszer érintőképernyőjén tetszésük szerint választhatnak a többféle alternatívát kínáló programok közül. Ráadásul az új generációs G250-es kabinját olyan nyomáskiegyenlítő berendezéssel szerelik fel, amely a repülés teljes időtartama alatt kétezer méteres magasságnak megfelelő szinten tartja a belső légnyomást. Tekintve, hogy a levegő minősége szintén befolyásolja a komfortérzetet, a légkondicionáló rendszer automatikusan szabályozza a páratartalmat, egy speciális szürőberendezés pedig minimálisra csökkenti a baktériumfertőzés veszélyét. Amúgy az is újdonságnak számít, hogy a kabin végében elhelyezett mosdó nemcsak tágas és kényelmes, de barátságos is. A felfrissülésre is módot nyújtó helyiség ugyanis két nagyméretü ablakon át természetes megvilágítást kap.

A potenciális megrendelők bizonyára azt is értékelni fogják, hogy a legfejlettebb repülőelektronikával és vezérlőrendszerrel, valamint gazdaságos, környezetbarát hajtómüvekkel felszerelt G250-es konkurenseinél húsz százalékkal kevesebb kerozint fogyaszt. Ugyanakkor az is jelentős mértékben csökkenti a fajlagos üzemköltséget, hogy a számítógépes 4D Navigator programmal végzett karbantartás és javítás kevesebb ráfordítást igényel.

Az új generációs bizjet úgynevezett PlaneView 250 berendezésü pilótafülkéjét a legmodernebb digitális rendszerekkel szerelik fel, amelyeket a gyártó cégek a Gulfstream Aerospace mérnökeivel közösen fejlesztettek ki. A fly-by-wire vezérlésü gép Pro Line Fusion repülőelektronikáját a Rockwell Collins szállítja. Az integrált digitális rendszer számítógépében tárolt információk a müszerfalon egymás mellett elhelyezett három nagyméretü – egyenként 38 cm átmérőjü – folyadékkristályos képernyőn jelennek meg. A G250-es hajtására szolgáló HTF7250G jelü erőforrásokat pedig a Honeywell gyártja. Ezeket elsősorban azért választották, mert túl azon, hogy gazdaságosak, már a megbízhatóságukat is bebizonyították az eddig teljesített mintegy 450 ezer üzemóra során. Az egyenként 33 kN tolóerejü hajtómüvek segítségével a gép 1512 méteres nekifutás után a levegőbe emelkedik, majd tizenhat perc alatt éri el a 13 715 méteres utazómagasságot. Ugyanakkor az új generációs üzleti jet hatótávolsága is figyelemre méltó, hiszen óránként 850 km-es sebességgel képes leszállás nélkül megtenni egy 6300 kilométeres utat. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy 6600 kg üzemanyaggal feltöltve leszállás nélkül repülhet New Yorkból Londonba vagy mondjuk Londonból Dubaiba.

A nemzetközi kooperációban megépítendő G250-es fő egységei, mint például a törzs, a T elrendezésü vezérsíkok és a futómüvek Izraelben készülnek, míg a szárnyat az amerikai Spirit Aerosystems gyártja. A szériagépeket az Israel Aerospace Industries (IAI) fogja központi gyártelepén, Tel-Avivban összeszerelni. Utána ezeket átrepülik a texasi Dallasba, a Gulfstream Aerospace müszaki bázisára, ahol először a festőmühelybe kerülnek, utána pedig az utastér berendezése következik, s ezzel elnyerik végső formájukat. 

A Gulfstream Aerospace vezérigazgatója az idén októberben Orlandóban rendezett szakmai bemutatón arról is tájékoztatta az iparág és a média képviselőit, hogy három prototípus vesz részt a jövő év júliusában induló 1300 órás kísérleti programban. Így a G250-es 2011 januárjában megkaphatja az amerikai FAA-tól, s ezzel egyidejüleg az európai EASA-tól is a forgalmazásához és forgalomba állításához szükséges engedélyeket. A vállalat bízik abban, hogy a 2010 tavaszától 24 millió dolláros listaáron megrendelhető új generációs üzleti jet legalább olyan sikeres lesz, mint világszerte népszerü elődei.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 13., 11:05
Magyarország ma már nem mellékszereplő, hanem kezdeményező és megbecsült partner az űrkutatás területén - emelte ki az űrkutatásért felelős miniszteri biztos a HUNIVERZUM - Magyarok a világűrben elnevezésű látogatóközpont megnyitóján hétfőn Budapesten, a Millenáris parkban.
2025. 04. 25., 09:03
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
2025. 04. 28., 14:25
India még 2023-ban döntött arról, hogy kiöregedő MiG-29K flottáját a Rafale hajófedélzeti változatával, a Rafale M-mel váltja le. A kormányközi megállapodás aláírására 2025. április 28-án került sor Új-Delhiben, melynek eredményeként India lesz a típus első külföldi üzemeltetője.
2025-04-29 14:44:09
A holland királyi légitársaság a környezeti hatások csökkentése érdekében eddig nem alkalmazott módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során. A repülőgépek karbantartására használt épületből teljesen száműzik a fosszilis energiaforrásokat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 05. 13., 14:09
A második világháború óta valószínűleg először repült az 1942 végéig a csendes-óceáni térségben japán légifölényt kivívó vadászrepülőgép 32-es típusváltozata.
2025. 05. 12., 14:51
A Pápai SZC Jókai Mór Közgazdasági Technikum és Kollégium Honvéd Kadét programja keretében sok érdekes előadást, programot szerveznek a résztvevőknek.
2025. 05. 12., 13:36
A ballószögi repülőtér szombaton megtelt nézelődőkkel, repülőgépek kedvelőivel. Helyet adott a Minden, ami repülés II. Ballószög rendezvénynek. Több vadászpilóta is érkezett, égen és földön.
2025. 05. 09., 15:10
Közel 1 200 tanuló ismerkedett meg a modern, folyamatosan fejlődő pápai MH 47. Bázisrepülőtérrel és felszereléseivel, valamint az ott szolgáló katonákkal az Iskolák Napján.

  Legfrissebbek most

Kevés olyan fegyvert ismerünk, mely akkora politikai viharokat kavart volna, mint amilyet a német–svéd fejlesztésű Taurus manőverező robotrepülőgépnek sikerült. A tét: bevethetik-e Ukrajnában vagy marad a Luftwaffe féltve őrzött csodafegyvere?

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.