2024. 12. 01.
Elza
: 413 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

HondaJet – egy új szereplő a repülés világában

JETfly  |  2008. 04. 29., 12:17

Az elsősorban az autó és motorkerékpár gyártás területén elért sikereiről ismert japán nagyvállalatról valószínűleg csak kevesen tudják, hogy már a repülőgépiparban is érdekeltté vált. Az elmúlt napokban jelentették be például, hogy az észak-amerikai kontinens után immár Európában is megkezdik a HondaJet nevű repülőgépük értékesítését. Ez a tény kiváló alkalmat szolgáltat arra, hogy részletesebben is bemutassuk olvasóinknak ezt a kategóriájában egyedülálló teljesítményt, üzemanyag-felhasználást, belső kabin- és csomagteret kínáló kisrepülőgépet.

A II. Világháborúban szinte teljesen elpusztított japán ipar igen hamar ismét magára talált, sőt sok területen világelsővé vált. A hazánkban is jól ismert japán márka története például 1948-ban kezdődött, a Honda Motor Co. Ltd. létrehozásával. Napjainkban a belsőégésü motorok fejlesztése és gyártása terén világelsővé vált cégcsoport egy jól átgondolt és tudatosan felépített folyamat végén jutott el odáig, hogy a repülőgépiparban is letegye névjegyét. A kisméretü, gyors és kényelmes üzleti jet-ek piaca ugyanis még hatalmas lehetőségeket rejt magában. A menetrendszerü, közforgalmi repülésre szánt „tömeg” utasszállító típusok terén a két óriás, az amerikai Boeing és az európai Airbus mellett csak néhány kisebb gyártó (pl. Embraer, Bombardier, stb.) él meg, ugyanakkor a milliomosok kedvelt játékszerének számító üzleti és magán gépek piaca sokszereplős. A Honda a magas minőségü gyártástechnológiai tapasztalataira és a cégóriás pénzügyi lehetőségeinek figyelembevételével lépett be ebbe a szegmensbe."A HondaJetet a repülés iránt érzett rajongásunk emelte a levegőbe, az ügyfelekhez azonban már stabil, erőteljes üzleti érvek szárnyán jut el" - nyilatkozta Takeo Fukui, a Honda Motor Co. Ltd. elnök-vezérigazgatója.

2006-ban nem véletlenül az Egyesült Államokban, közelebbről az észak-karolinai Greensboro városában alapították meg a Honda Aircraft Company Inc.-t, mely a Honda Motor Co. Ltd. repülőgépgyártással és forgalmazással foglalkozó leányvállalata. Az USA-ban ugyanis virágzik az üzleti és magángépek kereskedelme, ugyanakkor egy olyan gazdag repülőipari hagyományokkal rendelkező piac, ahol ha valaki sikereket ér el, az máshol is jól szerepelhet. A fent nevezett cég kizárólag a HondaJet névre keresztelt típus tanúsítását, gyártását, értékesítését és szervizelését hivatott felügyelni és koordinálni.

Japán csoda

A japán tervezők célja az volt, hogy egy új, minden eddiginél kifinomultabb és fejlettebb, ugyanakkor gazdaságos típust hozzanak létre. Ehhez párosul egy olyan értékesítési és háttér-támogatási filozófia, mely szintén különlegességnek számít.Az alsószárnyas, T-alakú vezérsíkkal ellátott, kéthajtómüves repülőgép sárkányszerkezete teljes egészében korszerü kompozit anyagokból készült, törzse a méhsejt szendvics-szerkezet és a megerősített panelszerkezet kombinációjából épül fel, amelyeket szabadalmaztatott eljárással rögzítenek egymáshoz. Ez a különleges konstrukció csekélyebb törzstömeget eredményez, ugyanakkor megfelelő a szilárdsága és ellenáll a korróziónak. Törzshossza 12,71 méter, szárnyfesztávolsága pedig 12,15 méter. A függőleges vezérsík legmagasabb pontja 4,03 méterre magasodik.

A gép legkülönlegesebb és legkönnyebben felismerhető jellemzője, hogy hajtómüveit a szárnyak fölé szerelték. A meghajtásról gondoskodó, két darab GE-Honda HF120 turbofan gázturbinás hajtómü elhelyezése az egyik olyan innováció, amely kiemeli a típust a többi, hasonló kisgép közül. Ez az elhelyezési mód ugyanis feleslegessé teszi a hagyományos, törzsre szerelt hajtómüvek rögzítéséhez szükséges átkötő szerkezeteket, így hasznos törzskapacitás szabadult fel, egyben nagy sebességnél jelentős mértékben csökkenti a közegellenállást. A repülőgép természetes örvénymentes áramlású (natural laminar flow, NLF) szárnya és orra tovább mérsékli a légellenállást, ami hozzájárul a HondaJet kedvező menet-teljesítményéhez, ugyanakkor elősegíti az üzemanyag-takarékosságot is.

A gép utazósebessége 773 km/óra, hatótávolsága (a repülési profiltól függően) a 2000 kilométert is meghaladja, ugyanakkor üzemanyag-fogyasztása legalább 30-35 százalékkal kedvezőbb a hasonló teljesítményü gázturbinás kisrepülőgépekénél. A HondaJet maximális repülési magassága 13000 méter. A gép akár 951 méter hosszúságú felszállópályáról is elemelkedhet, de a leszálláshoz már 762 méter szilárd burkolatú felület is elegendő.

Praktikus luxus

A HondaJet koncepció létrehozásakor fontos szempont volt, hogy egyedi kényelemmel kápráztathassák el a leendő tulajdonosokat. Ugyanakkor a gépnek sokoldalúnak és rugalmasnak is kell lennie. Éppen ezért két, alapvető belsőtér-kialakításban választható a gép. Az egyik a hétszemélyes (2 pilóta és 5 utas) luxus verzió, míg a másik a nyolcszemélyes (2 pilóta és 6 előre néző utasülés) légitaxi kivitelben. A HondaJet kabinja korábban elképzelhetetlen komfortszintet: ülésenként a versenytársaknál akár 15 centiméterrel több lábteret kínál. A HondaJet 1600 literes hátulsó raktere akár 50 százalékkal tágasabb a kategória más modelljeinél. Kiegészítő, 255 literes raktér található az orrban. A fedélzeten természetesen helyet kapott egy teljesen privát mellékhelyiség is.

A pilótafülkében is a legmodernebb rendszerek kaptak helyet. A Garmin repüléselektronikai platformjára épülő fejlett, testre szabott pilótafülke tele van új, kizárólag a HondaJetre jellemző szolgáltatásokkal és megoldásokkal.

Gyártás, jövőkép

A HondaJet első terveit 1997-ben vázolták fel. Az elképzelések letisztulását követően kezdődhetett meg a prototípus tervezése, majd pedig az alkotórészek legyártása és összeszerelése. Ez utóbbi munkafolyamatot és a tesztelését már a vállalat greensborói üzemében végezték  A prototípus első repülésére 2003-ban került sor, majd a mindenre kiterjedő tesztek lefolytatása következett.A tervek szerint az amerikai üzem a 2010-es gyártásindítást követően néhány éven belül eléri a 70 darabos éves kapacitást. A japánok tervei szerint már jövőre, azaz 2009-ben sor kerülhet a sorozatgyártású modell első tesztrepülésére, 2010-ben pedig megtörténhet a típus alkalmassági bizonyítványának kiadása. A cég várhatóan 2010-ben kezdi meg a HondaJet szállítását az amerikai megrendelőknek (eddig már több mint 100 darabra van megrendelés). Mivel bejelentették, hogy Európában is megkezdik a repülőgép értékesítését, ezért az európai (EASA) és az amerikai (FAA) Repülésbiztonsági Hivatalok bizonyítványainak megszerzését párhuzamosan kell elérni. Az Egyesült Államok mellett egyébként Kanadában és Mexikóban is folyik a HondaJet értékesítése.A gyártó nem csak egy terméket kínál, hanem egy olyan összetett értékesítési és szerviztámogatást nyújt, amely meghaladja a magánrepülőkkel és utazással kapcsolatos általános elvárásokat. Az USA-ban például egy összefüggő szervízhálózatot építenek ki, ami a repülőgép teljes élettartama alatt biztosítja a tulajdonos számára az azonnali rendelkezésre állást függetlenül attól, hogy hol és mikor vásárolta a gépét.

A pilótaképzésre is nagy hangsúlyt fektetnek, ezért a Nemzetközi Repülésbiztonsági Szervezettel (FSI) együttmüködve dolgozzák ki a tematikát, valamint egy direkt ehhez a típushoz kifejlesztett szimulátor is elérhető lesz. Az első szimulátor a Honda Aircraft Company székhelyén kerül majd telepítésre, de az eladások bővülésével párhuzamosan a jövőben további oktatóhelyek kerülnek majd kialakítására.Az Egyesült Államokban 2010-től gyártásba kerülő HondaJet alapkivitelének ára a jelenlegi elképzelések szerint 3,65 millió dollár lesz.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 18., 16:45
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
2024. 11. 06., 09:09
2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.
2024. 11. 04., 09:11
2018 után 2024-ben ismét megrendezik a Cruzeiro do Sul, azaz a CRUZEX nagyszabású, nemzetközi légi hadgyakorlatot Brazíliában. A Natal központú kiképzési esemény kiemelt fontosságú és komplexitású Dél-Amerikában, kis jóindulattal akár a brazil Red Flagnek is lehet nevezni. Lesznek újoncok és lesznek búcsúzók: és az is biztos, hogy valóságos típuskavalkád várható.
2024. 10. 25., 09:12
A 9603-as az utolsónak gyártott magyar MiG-21MF-ek (9507-9515, 9601-9606) egyike. Gyártási száma 969603, szériaszáma pedig 9603 (a 96. széria 03. gépe). A repülőgép felújítását a Berekfürdőn található, A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata végezte: az Aranysas magazin 2024. novemberi számában a 9603-as történetéről olvashatunk további részleteket.
2024-11-13 09:24:00
2003. november 13-án délelőtt 11 órakor ismét megtörtént a megszokhatatlan, egy repülőgép eltűnt a lokátorok képernyőjéről és nem válaszolt semmilyen frekvencián. Azonnal felszállt a kutató-mentő helikopter a két egykori kollégiumi szobatárs keresésére.
2024-10-25 16:45:21
Egyedülálló lehetőséget biztosít a fiatalok számára az Ifjúsági Pilóta Program, amely 2025 januárjában indul el a Honvédelmi Minisztérium felügyelete alatt - jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter, október 24-én, csütörtökön.
2024-10-24 09:15:00
2024. október 2-án, délután került sor Pozsgay Gyula grafikusművész legújabb, immár harmadik történelmi képregénykötetének bemutatójára a kaposvári bibliotékában. A „Láthatatlan ellenség” címet viselő mű minden idők legeredményesebb magyar vadászpilótájának, vitéz Szentgyörgyi Dezső zászlósnak állít emléket.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 27., 10:15
A 2000-es évek első felében a tíz F-14-es mellett, harminchat F/A-18-as adta a Truman csapásmérő képességét.
2024. 11. 21., 10:02
Az amerikai légierő egyik igáslova az F-105 Thunderchief volt Délkelet-Ázsiában, ahol az eredetileg nukleáris csapásmérésre szánt típust vadászbombázóként, később pedig a légvédelem elnyomására is használták.
2024. 11. 13., 09:36
Néhány hónap után ismét a Brussels Airlines kerül terítékre, amelynek látványos, belga ikonokat felvonultató festésmintáiról áprilisban volt szó.
2024. 11. 09., 11:00
Az eseményen Dr. Koller József dandártábornok, Olaszországba akkreditált véderő, katonai és légügyi attasé is részt vett. A szicíliai látogatás célja a nemzetközi nap mellett, a Sigonella-i bázis szakmai bemutató napján történő részvétel volt.

  Legfrissebbek most

2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.