2025. 05. 13. kedd
Imola, Szervác
: 405 Ft   : 365 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A regionális utasszállítók piacán is nyomul Kína

JETfly  |  2008. 03. 10., 21:17

Kína a légi közlekedés reformjával párhuzamosan ambiciózus repülőgép-gyártási programot hirdetett meg azzal a céllal, hogy az ország a rövid és közepes hatótávolságú, vagyis az úgynevezett ráhordó kategóriában mihamarabb önellátásra rendezkedhessen be. A tervvel összhangban a sanghaji székhelyű Avic I Commercial Aircraft Corporation mérnökei kifejlesztettek egy légcsavaros gázturbinás regionális utasszállítót. Az óriásvállalat hsziani üzemében összeszerelt korszerű MA 60-as mellesleg az első olyan hazai típus, amely a nemzetközi szabványoknak is megfelel.

A tervezők az MA 60-ast voltaképpen a szárnyvonalakon ingázó kis kínai fuvarozók koros flottájának felfrissítésére szánták, azonban a rövid hatótávolságú, 46–50 férőhelyes turbólégcsavaros repülőgép 2002-ben már Szingapúrban is bemutatkozott. A sikeres nemzetközi premiert követően az alapváltozat tarka köntösbe öltöztetett demonstrációs példánya rendszeresen részt vett a rangos ázsiai repülőszalonokon. Így aztán a potenciális érdeklődők közelebbről is megismerkedhettek az ATR–42-esre emlékeztető, ám annál lényegesen olcsóbb kínai utasszállítóval. A marketingakciókat az állami repülőgépgyárak közös külkereskedelmi vállalata, a kiterjedt nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező China Aviation Technology Import-Export Corporation (CATIC) szervezte. Az eladott gépek szervizeléséről és az alkatrészek utánpótlásáról szintén a CATIC gondoskodott. Ez a konstrukció olyan előnyt jelentett, hogy a Kínában Xinzhou 60-as néven forgalmazott regionális utasszállító több példánya Indonéziába, Laoszba, Zambiába és Zimbabwéba is eljutott. A légitársaságok elégedettek voltak a terheléstől függően 500–800 km-es hatótávolságú géppel, mert bármilyen éghajlati körülmények között, sőt másodosztályú repülőtereken, akár füves pályán is biztonságosan üzemel. Emellett olcsó a fenntartása és minimális a földi kiszolgálási igénye, s mivel napi átlagban tíz órát repül, így reggeltől késő estig többször is megfordulhat az állomások között.

Ezután a sanghaji Avic I tervezőirodájának mérnökei a választékot bővítendő kifejlesztették az alapgépnél hosszabb törzsü és nagyobb kapacitású Xian 60-ast. A paramétereit és az utastér komfortját tekintve nemzetközi színvonalat képviselő regionális utasszállító marketingszempontból ugyanazt a könnyen megjegyezhető típusjelet kapta, mint elődje. Az első két karakter (MA) valójában nem más, mint a kiváló tulajdonságokra utaló hangzatos „Modern Ark” fantázianév rövidítése. Az egyébként logikus döntést gyakorlatilag az indokolta, hogy a korábban bevezetett és ismertté vált márkanév jelentősen megkönnyíti a listaáron 26 millió dollárba kerülő modern égi bárka külföldi értékesítését. A rendelési lista jelenlegi állása szerint a CATIC arra számít, hogy az elkövetkező két évtizedben 500 darab MA 60-ast tud majd a turbólégcsavaros regionális utasszállítók piacán elhelyezni – főként Kínában, de a külföldi kapcsolatok segítségével Ázsiában, Afrikában és Latin-Amerikában is. Az optimista becslést arra alapozzák, hogy az MA 60-as egy nemzetközi kooperációban épülő, vagyis megbízható Pratt & Whitney Canada erőforrásokkal, korszerü fly-by-wire vezérlőrendszerrel és új generációs repülőelektronikával felszerelt versenyképes típus. És persze ideológiai szempontból is eleget tesz a központi szervek elvárásainak, lévén, hogy a kínai polgári repülőgépipar magas fokú fejlettségét szimbolizálja. 

Amikor a mérnökök hozzáláttak a korszerüsített változat (advanced version) kifejlesztéséhez, az önsúly csökkentése érdekében áttervezték az alapgép törzsének robusztus merevítőrendszerét. A következő fázisban az új követelményeknek megfelelően megnövelték az utastér alapterületét és a rakterek térfogatát, végül a pilótafülkét is teljesen átalakították. Ugyanakkor a Xinzhou/MA 60-as néhány konstrukciós megoldását változtatás nélkül átvették. Ilyenek például a hajtómü alatti gondolába behúzható főfutók, az orr-rész és a törzs jellegzetes formája, a bal oldali szárny mögött elhelyezkedő bejárati ajtó, valamint a kormányfelületek hagyományos elrendezése. Ennélfogva a tervezők időt nyertek, mert kihagyhattak egy hosszan tartó és költséges kísérleti fázist, nevezetesen a szélcsatornában kötelezően elvégzendő aerodinamikai teszteket. A fejlesztési program jó ütemben haladt, mert fél év alatt elkészült a részletes gyártási dokumentáció, s ekkor a koordinációs feladatokkal megbízott konzorcium, az Avic Commercial Aircraft Company (ACAC) felvette a kapcsolatot a hazai és a külföldi beszállítókkal. A belföldi partnerekkel folytatott tárgyalásokon véglegesítették, hogy a szárnyak, a futómü és a törzs komponensei az alapgéphez hasonlóan a hsziani üzemben készülnek, míg a komplett orr-részt a csengtui Chengdu Aircraft, a farokfelületet pedig a senjangi Shenyang Aircraft gyártja majd. Ugyancsak előrelépést jelentett az is, hogy az ACAC aláírt egy hosszú távú keretszerződést a Pratt & Witney Canada céggel a hajtómüvek folyamatos szállításáról. Egyidejüleg arról is döntöttek, hogy a korszerü fly-by-wire repülésvezérlő rendszert az amerikai Honeywell, míg a repülőelektronikát és az integrált digitális rendszerek felügyeletét ellátó Pro Line 21 szoftvert a Rockwell Collins fogja szállítani. A kabin kialakításával és berendezésével pedig a szakmában jó hírnek örvendő amerikai BWM Interior Design céget bízták meg.

Mielőtt a kísérleti példányok összeszerelése elkezdődött volna, a Xian Aircraft Industrial Corporation repülőgépgyár egy számítógép vezérelte vadonatúj gyártósort helyezett üzembe hsziani központi telepén. Az innovatív technológia alkalmazásával sikerült elérni, hogy az MA 60-as mind a kínai polgári légügyi hatóság CCAR-25-ös szigorú feltételrendszerének, mind pedig az amerikai FAR-25-ös és az európai JAR-25-ös szabványnak maradéktalanul megfelel. Következésképpen a továbbfejlesztett változat a kísérleti repülések sikeres végrehajtását követően megkapta a kínai hatósági engedélyeket, de fél éven belül, amikor már javában folyt az első szériagép gyártása, a külföldi forgalmazáshoz szükséges jogosítványokat is megszerezte. Az MA 60-as első kész példánya stílusosan Kína nemzeti ünnepén, azaz 2006. október 1-jén gördült ki a hsziani üzem végszerelő csarnokából, és egy héttel később már a Wuhan Airlines Vuhan–Nancsang járatán debütált.

Az 52–60 személyes regionális utasszállítót két gazdaságos és környezetbarát Pratt & Whitney Canada PW127J hajtómüvel szerelték fel. A 2148 kW-os gázturbina Hamilton Sundstrand típusú, állandó fordulatszámú és változtatható állásszögü négyágú légcsavart forgat, amelynek speciális kiképzésü lapátjai nagy szilárdságú szénszál-erősítésü kompozitanyagból készülnek. A gazdaságos erőforrásokkal hajtott közepes hatótávolságú MA 60-as 514 km/h-s utazósebességgel 1430 km-t képes leszállás nélkül megtenni. Egyébként olyan kedvező tulajdonságokkal is rendelkezik, hogy hasonló nagyságrendü társainál 10–20 százalékkal alacsonyabb a közvetlen üzemköltsége, és különben is igen igénytelen. Vagyis a teljes terheléssel 21 800 kg-os gép akár előkészítetlen pályáról – magasan fekvő vagy szélsőséges éghajlatú repülőterekről is – 1100 m-es nekifutás után biztonságosan a levegőbe emelkedik. De manapság az is fontos tényező, hogy 30 perc elegendő a földi kiszolgálásához, beleértve az üzemanyag-vételezést, a müszaki átvizsgálást, a mosdók átöblítését és feltöltését, a rakodást, valamint az utasok beszállítását.

A gyártó szerint további előnyt jelent az is, hogy az egyfolyosós, 10,8 m hosszú és 2,7 m széles kabint a megrendelők igényétől függően kétosztályos konfigurációban 52, turistaváltozatban 56, míg sürü székezéssel 60 kényelmes, a mai divatirányzatnak megfelelően bőrhuzatú üléssel rendezhetik be. A komfortos utastér 1,9 m-es belmagassága pedig lehetővé teszi, hogy az utasok a nagyméretü zárható kalaptartókban jóval több kézipoggyászt és egyéb úti holmit helyezhetnek el. Az üzemeltetők azonban mindezeken túl azt is értékelik, hogy a regionális gép nemcsak poggyászokat, de teherárut is szállíthat: a pilótafülke mögött kialakított 5 m3-es raktérnek 540 kg, míg a törzs végében található 4,5 m3-esnek 300 kg a kapacitása.

A CATIC külkereskedői a siker reményében az MA 60-as több különleges változatát kínálják a potenciális ügyfeleknek, azzal a feltétellel, hogy a hsziani repülőgépgyár a rendelés dátumától számított 12–18 hónapon belül vállalja a teherváltozat, a katonai szállító, a parti járőröző vagy a szalonkiképzésü VIP-gép elkészítését. Eddig még nem okozott különösebb gondot az igények kielégítése, mert egy év leforgása alatt mindössze 30 darab MA 60-as lelt gazdára Kínában, a Fidzsi-szigeteken, illetve a hagyományos piacnak tekinthető Indonéziában, Laoszban, Kongóban, Zambiában és Zimbabwéban. Viszont tavaly ősszel a kereslet hirtelen megélénkült, amit az is ékesen bizonyít, hogy a legyártásra váró 60 példányon felül a kínai diszkontfuvarozó Okay Airways egyszerre 30, míg a Yunnan Yingan Airlines 20 modern égi bárkát rendelt. S ha a szándéknyilatkozatokat is figyelembe vesszük, akkor a CATIC jogosan számíthat arra, hogy a közeljövőben Tádzsikisztán és Bolívia ugyancsak feliratkoznak a rendelési listára. Amennyiben pedig a katonai parti járőröző MA 60MPA-t is elkezdik gyártani, amelyet a kínai haditengerészet tervez hadrendbe állítani, akkor a rendelések volumene 2016-ig akár a 350-es példányszámot is elérheti.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 13., 11:05
Magyarország ma már nem mellékszereplő, hanem kezdeményező és megbecsült partner az űrkutatás területén - emelte ki az űrkutatásért felelős miniszteri biztos a HUNIVERZUM - Magyarok a világűrben elnevezésű látogatóközpont megnyitóján hétfőn Budapesten, a Millenáris parkban.
2025. 04. 25., 09:03
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
2025. 04. 28., 14:25
India még 2023-ban döntött arról, hogy kiöregedő MiG-29K flottáját a Rafale hajófedélzeti változatával, a Rafale M-mel váltja le. A kormányközi megállapodás aláírására 2025. április 28-án került sor Új-Delhiben, melynek eredményeként India lesz a típus első külföldi üzemeltetője.
2025-04-29 14:44:09
A holland királyi légitársaság a környezeti hatások csökkentése érdekében eddig nem alkalmazott módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során. A repülőgépek karbantartására használt épületből teljesen száműzik a fosszilis energiaforrásokat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 05. 13., 14:09
A második világháború óta valószínűleg először repült az 1942 végéig a csendes-óceáni térségben japán légifölényt kivívó vadászrepülőgép 32-es típusváltozata.
2025. 05. 12., 14:51
A Pápai SZC Jókai Mór Közgazdasági Technikum és Kollégium Honvéd Kadét programja keretében sok érdekes előadást, programot szerveznek a résztvevőknek.
2025. 05. 12., 13:36
A ballószögi repülőtér szombaton megtelt nézelődőkkel, repülőgépek kedvelőivel. Helyet adott a Minden, ami repülés II. Ballószög rendezvénynek. Több vadászpilóta is érkezett, égen és földön.
2025. 05. 09., 15:10
Közel 1 200 tanuló ismerkedett meg a modern, folyamatosan fejlődő pápai MH 47. Bázisrepülőtérrel és felszereléseivel, valamint az ott szolgáló katonákkal az Iskolák Napján.

  Legfrissebbek most

Kevés olyan fegyvert ismerünk, mely akkora politikai viharokat kavart volna, mint amilyet a német–svéd fejlesztésű Taurus manőverező robotrepülőgépnek sikerült. A tét: bevethetik-e Ukrajnában vagy marad a Luftwaffe féltve őrzött csodafegyvere?

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.