Az Airbus Helicopters megkezdte az első, 3D nyomtatási technológiával készülő repülőgép-alkatrész gyártását. A 2020-ban üzembe állítandó Airbus A350-es példányok használják majd először azt a zárszerkezetet, amelynek fő alkatrésze - egy reteszelő tengely – 3D nyomtatással készül.
Az új technológiával előállított alkatrészek olcsóbbak, könnyebbek és szilárdabbak, mint amelyek hagyományos módon készülnek, így az Airbus a jövőben még gazdaságosabb és környezetbarátabb repülőképeket gyárthat. Az Airbus Helicopters – beszállítóként - Donauwörthben gyártja az ajtókat az összes Airbus repülőgéphez. Az Airbus történetében először kezdte meg a repülőgép-alkatrészek 3D fémnyomtatását tömeggyártásban.
A reteszelő tengelyek gyártáshoz EOS M 400-4 nyomtatót használnak, az alapanyag pedig titánium por. Ezt négy lézernyaláb olvasztja meg és hozza létre belőle a kívánt vastagságú és alakú fémrétegeket, amelyekből maga az alkatrész készül. Az új gyártási módszer anyag-igénye jóval kisebb, mint a hagyományos öntés esetében, amely különösen nagy előny az olyan drága fémek esetében, mint a titán. A 3D nyomtatással készülő alkatrészek könnyebbek lesznek, miközben semmit nem veszítenek szakítószilárdságukból. Egyetlen nyomtatási folyamat során maximum 28 reteszelő tengelyt lehet előállítani.
A nyomtatott alkatrészek 45 százalékkal könnyebbek, az előállításuk pedig 25 százalékkal olcsóbb, mintha hagyományos eljárással készülnének. Mivel minden A350-eshez 16 darab reteszelő tengelyre van szükség, ezek 3D nyomtatással való előállítása több mint négy kilogrammnyi súlymegtakarítást tesz lehetővé repülőgépenként. Az Airbus úgy számol, hogy a nyomtató teljes kapacitása mellett évi 2200 alkatrészt fognak gyártani. A szükséges engedélyeket 2018. év végéig szerzik be, a sorozatgyártás pedig 2019 elején indulhat el. Az első nyomtatott A350 alkatrészek – a 420-as gyártási számú repülőgépbe beépítve – 2020-ban emelkedhetnek a magasba. Az Airbus Helicopters is tervezi, hogy további ajtó-alkatrészeket is 3D nyomtatással állítana elő – és a tervek szerint az eljárást a helikoptergyártásban is használnák.
„Szeretnénk, ha a fejlesztők még gyakrabban alkalmaznák a 3D nyomtatási technikát. A súlycsökkentés ugyanis a helikopterek esetében kimondottan fontos. Az Airbus még ebben az évben megteszi az előkészületeket arra, hogy helikopteralkatrészek gyártására is kiterjessze a 3D technológiát” – mondta Luis Martin Diaz, a donauwörthi Airbus Helicopters gyár ipari szolgáltató központjának igazgatója.
Forrás: Uniomedia
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.