2024. 06. 25. kedd
Vilmos
: 395 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

CRJ-200 – a Malév-flotta legkisebb repülőgépe

JETfly  |  2007. 05. 28., 07:00

Nemrégiben mutattuk be lapunk hasábjain a magyar légifuvarozó-vállalat gépparkjának legnagyobb utasszállító repülőgépét, a Boeing B767-est. Következzen most a legkisebb, a Bombardier cég által gyártott CRJ-200-as, melyből mindössze négy darab áll a Malév szolgálatában, így nemcsak a legkisebb, de a legkevesebb példányban rendszeresített típus is egyben.

A nagyméretü, akár több száz utas szállítására is alkalmas, interkontinentális járatokat teljesítő óriásgépek mellett igen fontos szerepet töltenek be a kisebb légcsavaros vagy sugárhajtású repülőgépek is a légitársaságoknál. Egyrészt az induló- és a célállomás közötti rövidebb távolságok, másrészt a kisebb utaslétszám esetén is célszerü gazdaságosan üzemeltethető, kisméretü repülőgépekkel kiszolgálni az igényeket. Könnyü például hazánk esetében belátni, hogy a szomszédos országok viszonylag közel eső városaiba indított járatokon adott esetben lényegesen kevesebb utas foglal helyet, mint a távolabb fekvő, ezért közúton vagy vasúton nehezebben elérhető célállomásokra indított repülőgépeken. Éppen ezeknek a regionális igényeknek a kielégítésére hozták létre a mindössze 40-50 személyes, de kellően gyors és megfelelően kényelmes géptípusokat a gyártó cégek. Ezek egyike a Bombardier cég CRJ (Canadair Regional Jet) típuscsaládja is, melyből a Malév a CRJ-200-ast használja.

A CRJ színre lép

A Canadair cég felvásárlásával egyidejüleg a Bombardier hozzájutott a népszerü Challenger üzleti gépcsalád (ún. business jet) gyártástechnológiájához. Ennek alapjain kezdődött meg 1987-ben a nagyobb méretü, két hajtómüves CRJ-100-as fejlesztése. A tervezés és a megépítés négy évig tartó folyamata után a prototípus az első repülését 1991 májusában végezte el. A gép kialakításánál törekedtek arra, hogy a viszonylag kis méretek ellenére a kabinbelső ne legyen túlzottan szükös, az ülések és a fedélzeti berendezések pedig igazodjanak a kis és közepes távolságú repülések igényeihez. A meghajtásról a General Electric cég CF34-3A1 típusú, 41 kN tolóerejü hajtómüvei gondoskodnak, az elektronikai rendszereket a Collins gyártotta. Alapesetben a szállítható utasok száma 50, szükség esetén azonban akár 52 szék is bezsúfolható a mindössze 26,7 méter hosszú törzsbe.

A pilótafülkében a két pilóta mellett lehajtható székeken még két megfigyelő vagy oktató/ellenőr is helyet foglalhat. A különféle tesztek lefolytatása és a szükséges engedélyek megszerzése után az első gépet 1992-ben szállították le a megrendelőnek, azóta összesen közel 1300 darab talált gazdára.

Típusváltozatok

A legelső, sorozatban gyártott CRJ-100-as szériát hamarosan követte a 20%-kal nagyobb hatótávolságú CRJ-100ER és a még messzebb repülni képes CRJ-100LR verzió. A szintén 50 személyes CRJ-200-ast már a modernizált GE CF34-3B1 hajtómüvekkel látták el. A CRJ-440-es típusnál csökkentették a maximális felszállósúlyt, és mindössze 40-44 üléssel szerelték fel. Ezt a változatot alkalmazza a Pinnacle Airlines és a Northwest Airlink. A luxuskivitelü Challenger 800 és 850 business jet típusokat a CRJ-200-as sárkányszerkezetének felhasználásával alakították ki.

A nagyobb kapacitás elérése érdekében hosszított törzsü változatokat is kifejlesztettek. A CRJ-700-as már 70-78 utas szállítására is alkalmas, megnövelt teljesítményü GE CF34-8C1 hajtómüvekkel és módosított szárnyakkal rendelkezik. Ilyeneket használ például a Lufthansa CityLine is. A törzs hossza a 700-as és a 90 utas szállítására alkalmas 900-as változatoknál egyaránt 36,4 méter.A némileg módosított fedélzeti rendszerekkel épülő, tovább nyújtott törzsü CRJ-1000-es típus már 100 férőhellyel rendelkezik.

Regionális jetek a Malév flottájában

A flotta megújításának és az új kihívásoknak való megfelelés érdekében a Malév szerződést kötött a kanadai Bombardier céggel két 50 fős CRJ-200ER típusú repülőgép megvásárlásáról. Ezenkívül további hat darab repülőgép vásárlására szóló opciót szerzett a légitársaság, melyből végül kettőt érvényesített. A vásárlást a Malév harminc százalékban saját forrásból finanszírozta. A fennmaradó hetven százalékra egy banki konzorcium adta a hitelt. A konzorcium tagjai a Magyar Export-Import Bank Rt., Kereskedelmi és Hitelbank Rt. és a KBC Finance Ireland. A hitelfinanszírozás időtartama 10 év. A hitel biztosítéka a repülőgépekre bejegyzett jelzálogjog lett.

A négy saját tulajdonú repülőgépet a légitársaság tulajdonában álló Malév Express nevü leányvállalatba apportálták be. A gépek lajstromjelei: HA-LNA, LNB, LNC, LND. A CRJ-k elsősorban a szomszéd országok nagyvárosaiba frissen indított járatokon teljesítenek szolgálatot.A szolgálatba állítást követő években azonban az derült ki, hogy a kanadai Bombardier által gyártott repülőgépek üzemeltetése nem számottevően olcsóbb, mint az utasok által állítólag jobban kedvelt Fokkereké. Ezért a Malév 2005-től megfontolás tárgyává tette a CRJ-k eladását.

Legfontosabb technikai adatok CRJ-200ER

Utasférőhely

50 fő Törzs hossza

26,8 m

Szárny fesztávolsága

21,2 m Utazósebesség

860-930 km/h

Utazómagasság

11 000 m Maximális hatótávolság

2978 km

Fotó: Bombardier és Malév

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 07., 14:20
A normandiai partraszállás egyik alapvető logisztikai kérdése az volt, hogyan lehet megfelelő mennyiségű katonát, fegyverzetet és egyéb felszerelést az éjszaka leple alatt észrevétlenül eljuttatni a brit szigetektől Franciaországba? A hadműveletek tervezőinek gyorsan be kellett látniuk, hogy csak a levegőből érkezhetnek az első egységek a kulcsfontosságú helyekre.
2024. 05. 31., 12:45
Február 23-án került aláírás a magyar légierő vadászgép flottájának bővítését jelentő szerződésre: négy JAS 39C Gripen érkezik a SAAB szerelőcsarnokból Kecskemétre. Az Aranysas interjúja Gróf Gergely ezredessel, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnokával.
2024-06-20 07:00:00
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 25., 09:26
A magyar polgári repülés történetének egyik kevéssé ismert fejezetét a kalibráló repülőgépekkel írták.
2024. 06. 21., 10:43
2024. 06. 20., 10:49
Zajlanak a késő délutáni, esti kiképzési repülések az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál.
2024. 06. 18., 10:01
Cserényi Gyula egykori iskolájában, a kecskeméti Arany János Általános Iskolában tartott előadást hétfőn. A tartalékos kutatóűrhajós a kiképzéséről és a HUNOR-program küldetéséről beszélt a kíváncsi diákoknak.

  Legfrissebbek most

„A sikerhez kevés csupán az eszköz és a technika, kell hozzá motivált, tenni akaró állomány elszánt, odaadó parancsnokkal az élén” – fogalmazott köszöntő beszédében Könczöl Ferenc ezredes, az MH Légierő Parancsnokság megbízott parancsnoka az MH 47. Bázisrepülőtér parancsnoki beosztás átadás-átvétele alkalmából rendezett ünnepségen, június 21-én.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A közelmúltban számoltunk be lapunkon Brunei H145M rendeléséről, most pedig folytatódik a sor Belgiummal: az újabb beszerzés hírét a Párizsban megrendezett Eurosatory védelmi és biztonsági kiállításon jelentették be.