A 2006-os berlini ILA látogatói tanúi lehettek egy kettős premiernek: először mutatkozott be német földön egy teljesen forradalmi építésű német mikrojet, a Grob SPn, amelynek ez volt egyúttal az első közönség előtti repülése is.
Azok, akik nemcsak az ILA-n, de előtte évben a párizsi légi világkiállításon is részt vehettek, immár másodszor láthatták ezt a kis, teljes egészében különféle kompozitokból – de elsősorban szénszálas müanyagból – épített üzleti sugárhajtású gépet. Csakhogy a Grob SPn 2005 júniusában még csak közúton juthatott el Párizsba, hiszen első próbarepülését egy hónappal később, július 20-án hajtotta végre. Akkor és ott persze nagy szenzáció volt a statikus példány is, amely meglepetésszerüen, előre nem bejelentve szerepelt a tavalyi Le Bourget-n.
De Berlinben már mindennap repült is ez a kis szerkezet, német konstruktőrei és leendő svájci üzemeltetői nem kis büszkeségére.A Grob Aerospace korábban müanyagból épült kiváló teljesítmény-vitorlázógépeiről – Cirrus, Strato –, a Twin III-as motoros vitorlázógépről és egy légcsavaros üzleti gépről, a Grob Ranger G160-asról volt közismert, s ezekkel a termékeivel mindig komoly elismerést is aratott. Pedig nem valami hatalmas repülőgépgyárról, hanem egy kis németországi manufaktúráról van szó, amelyet 1971-ben alapított egy lelkes és tehetséges pilóta és repülőgép-tervező, dr. Burkhart Grob egy kis délnémet településen, Tussenhausen-Mattsiesben.
Csakhogy a hetvenes évek eleje-közepe óta nagyot változott a repülőgép-építés technikai háttere, s ma már nemcsak kis sportgépeket, hanem sok száz személyes nagy utasszállítókat – pontosabban azok egyes részegységeit – is képesek az alumíniumnál könnyebb, de ugyanakkor strapabíróbb, s mindenekelőtt kevésbé korrózióérzékeny müanyagokból, illetve új fémötvözetekből megépíteni. A Grob repülőgépgyárat korábbi ipari tapasztalatai szinte predesztinálták arra, hogy elsőként lépjen ki a piacra egy teljesen müanyag, szénszál-erősítésü repülőgéppel, alkalmasint éppen egy kis üzleti jettel. A gép tervezését és kivitelezését hathatósan segítette a zürichi székhelyü ExecuJet vállalat is, amely nemcsak az első megrendeléseket adta e géptípusra, de vállalta annak jövőbeni árusítását, sőt adott esetben egy harmadik személy (vagy vállalat) számára való üzemeltetését is. A svájciak ugyancsak részt vettek a tervezés kezdeti munkálataiban, amikor a gyári mérnökökkel együttmüködve közösen meghatározták a kis jet végleges méreteit, befogadóképességét és egyéb müszaki tulajdonságait. Minderre azért volt szükség, mert az ExecuJet jól ismeri az üzleti sugárhajtású gépek európai és amerikai piacát, s pontosan tudja, hogy milyen kisgépre mutatkozik jelenleg a legjelentősebb kereslet.
Végül a mérnökökkel közösen egyféle külső megjelenést és kétféle kabinberendezést határoztak el. Ez utóbbiak között a luxus fokában és az ülések számában van némi eltérés – de persze a magánmegrendelők kérésére a gyár másféle kabinbelsőt is hajlandó kiépíteni.
Az alapverzió 8-9 utasával szemben az úgynevezett Executive berendezésü utaskabin hat személy számára nyújt luxuskörülményeket. Erről a berlini ILA látogatói meggyőződhettek, ha felsétáltak a Grob pavilonja előtt kiállított életnagyságú mockup fedélzetére.
Az első elkészült gép mellett – amelyet a berlini nézők a levegőben is megcsodálhattak – a gyár szerelőcsarnokában még két másik SPn végszerelése folyik. Ez a három gép hajtja végre a típus kereskedelmi forgalomba állításához szükséges engedélyek megszerzéséig lefolytatandó tesztprogramot. Ennek várhatóan 2007 második, illetve harmadik negyedévében lesz vége.
A német gyártó a típussal elsősorban azokat az üzleti utazókat, nagy- és közepes vállalatokat és magánembereket kívánja megcélozni, akik eddig légcsavaros üzleti gépet üzemeltettek vagy ilyennel utaztak, de szívesen áttérnének egy gyorsabb és rossz időjárási körülmények között is maradéktalanul biztonságos jet használatára – ha annak üzembentartási költségei ezt számukra is lehetővé tennék. A Grop SPn másik előnye a súlyosabb jetekkel szemben az, hogy a légcsavaros gépek számára épített szilárd talajú, de rövidebb pályákról is üzemeltethető, akár szélsőséges éghajlaton vagy nagy tengerszint feletti magasságban is. A gép hatótávolsága – hat utassal és egy pilótával – 3334 kilométeres, miközben két Williams FJ– 44-3A típusú hajtómüvének köszönhetően még legnagyobb terheléssel is képes le- és felszállni egy 900 méternél alig hosszabb pályán.
A 14,81 méter hosszú, 14,86 méteres fesztávolságú és 5,12 méter magas kis gépet egyelőre kétféle Honeywell APEX müszerezettséggel ajánlják a leendő vevőknek.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
"Nehéz szerénynek maradni!", állítja a Tiger Meet-ek jelmondata. A fotókat nézve, van benne igazság! Sehol máshol nem láthatunk ennyi, látványosan megfestett katonai repülőgépet - de a csodaszép merev- és forgószárnyasok nem kiállításra jöttek. Dolgoztak, kőkeményen, s velük együtt a hajózók és a műszakiak is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.