2023. 12. 07. csütörtök
Ambrus
: 381 Ft   : 353 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Malév-flotta zászlóshajója, a Boeing 737

JETfly  |  2007. 02. 19., 08:49

A Boeing átadta az ötezredik B 737-es repülőgépet, és ezzel soha nem látott gyártási számot ért el a sugárhajtású utasszállító gépek terén. Még a sokat emlegetett DC–3/C–47/Li–2-es sorozatból sem készült ilyen mennyiségben kifejezetten utasszállításra gyártott repülőgép. Szinte hihetetlen, hogy az 1960-as évek elején született konstrukció mindmáig milyen nagy arányú fejlesztési és modernizálási lehetőségeket rejt magában. És töretlen ütemben folyik a gyártás is: a Boeing könyveiben már 6100 megrendelt gép szerepel.

Az ötezer legyártott repülőgépből mintegy négyezer ma is repül 541 üzemeltetőnél. Meghökkentő adat, hogy a repülőgépgyár szerint minden egyes pillanatban mintegy 1250 B 737-es van a levegőben, és öt perc alatt legalább 65 darab 737-es száll fel vagy le a világ különböző pontjain. Az 541 üzemeltető 190 ország 1200 városába közlekedteti menetrend szerint a 737-eseket, és elgondolkodtató, hogy a típus 1968-as forgalomba állítása óta 12 milliárd ember utazott 737-essel, azaz kétszer annyi, mint földtekénk mai lakossága. A világ légitársaságai a 737-essel több mint 120 milliárd kilométert repültek, és a típussal levegőben töltött órák száma megközelíti a 300 millió órát.

Az 1967. április 9-én először repült 737-es természetesen nem sokban hasonlít a ma gyártott repülőgépcsalád gépeire. Mindenesetre emlékeztetnünk kell arra, hogy a 85 személyes 737-100-asok gyártásához nagyban hozzájárult a Lufthansa, amely a típus első megrendelője volt. A német légitársaság valóban történelmet írt 1965. február 19-ei, 22 gépre szóló megrendelésével, méghozzá több okból is. Ez volt az első eset, hogy egy amerikai repülőgépgyár nem amerikai légitársasági megrendelés alapján kezdett hozzá egy új típus gyártásához, másrészt azért, mert a német légitársaság szorgalmazta, hogy a repülőgép méretét úgy növeljék meg, hogy az mintegy száz utas szállítására is alkalmas legyen. Ezt az igényt kielégítve született meg a B 737-200-as. Ma már az is furcsának tünhet, hogy a 100-as és a 200-as sorozatok eladása igencsak nehézkesen indult. A Lufthansa mellett a második megrendelő az amerikai United volt, de kezdetben egyáltalán nem tolongtak a légitársaságok az új két hajtómüves gépekért, hiszen a hatvanas évek második felében a Douglas gyár DC–9-es sorozata volt az igazán népszerü.

A Boeingnál akkor már folyt a 747-es program, amely még amerikai léptékben mérve is óriási beruházást igényelt. Így a konstruktőr a 737-esek iránt megnyilvánuló csekély érdeklődés miatt már felajánlotta a japán repülőgépiparnak, hogy az egész programot tokkal-vonóval megvehetik. A Boeingnál kétségkívül válsághelyzetet okozott a 737-es. 1972-ben mindössze 14 gépre kaptak megrendelést, és az 1969-ben legyártott 114 repülőgép helyett 1972-ben már csupán 22-t, 1973-ban pedig 23-at készítettek ebből a típusból. A 737-200-as előnyeit aztán mégis felismerték a légitársaságok, és a típus az elkövetkezendő években és évtizedekben igencsak keresetté vált. Olyannyira, hogy az 1980-as évek elején a repülőgépet alaposan áttervezték, és 1981-től hivatalosan is bejelentették a CFM hajtómüves változatok, a valamivel nagyobb B 737-300-as, majd a -400-as és az -500-as típusok létrehozását.

A Boeing az 1980-as évek legvégén kezdett hozzá az újabb 737-esek, az NG (Next Generation) sorozat kifejlesztéséhez, és az 1990-es évek vége óta már csak ezeket a keskenytörzsü repülőgépeket gyártják. Ebbe a gépcsaládba tartozik a legkisebb 737-600-as, a korábbi 737-300-as méreteit idéző 737-700-as, a 737-400-as méretét némileg meghaladó 737-800-as és a legnagyobb, a 737-900-as, amely több mint kétszáz utast szállíthatna, ha a Boeing eleve és idejében gondoskodik a megfelelő számú vészkijáratról. Érthetetlen ugyan, de a gyár tervezői figyelmen kívül hagyták (vagy valamiféle különleges müszaki megoldásban, elbírálásban reménykedtek), hogy a 215 személyre tervezett B 737-900-ason nem lehet ugyanannyi vészkijárat, mint a 180 személyes B 737-800-ason, ugyanis az utasok így egy kényszerleszállás esetén nem tudnák elhagyni a repülőgépet az előírt 90 másodpercen belül. A hatóságok emiatt a 800-asnál lényegesen hosszabb, 42,1 méter hosszú 900-ason is legfeljebb 189 ülés elhelyezését engedélyezték. Az A321-es közvetlen versenytársának szánt 737-900-as programot így módosítani kellett, és a tervezők a gondokat a szárny mögé helyezett jobb és bal oldali, beszállóajtó-méretü vészkijárattal oldották meg.

Az új ajtókon felül is több jelentős módosítást hajtottak végre a programon a korábbi 737-900-ashoz képest, s az új típust B 737-900ER-nek nevezték el. Ez a gép 85 tonnás felszállósúllyal, két kiegészítő üzemanyagtartállyal, több aerodinamikai finomítással 5900 km-es távolság megtételére lesz képes. A 900ER egy másik számított jó tulajdonsága lesz, hogy összsúlya 4,5 tonnával kisebb, mint az A321-esé, és ez egy utasülésre vetítve mintegy öt százalékkal kevesebb üzemanyag-fogyasztást jelent. Az első 737-900ER-t 2007 közepén az indonéz Lion Air állítja majd forgalomba.

A Boeing 737-es a magyar légi forgalomban is új távlatokat nyitott, amikor a Malév, elsőként a szocialista országok közül, 1988-ban három használt B 737-200-as bérletéről írt alá szerződést. A 200-asokat hamarosan követték a gyári új 300-asok, a használtan bérelt 400-asok és 500-asok, majd a nagy ugrás, amikor a 2001 utáni regressziós időkben a Malév 18 gyári új NG bérlete mellett döntött, s ezekkel a gépekkel cserélte le a korábbi „Classic” flottát.

A magyar légügyi hatóság eddig összesen 37 Boeing 737-est regisztrált a Malév számára, és ehhez a számhoz járulnak még a külföldi érdekeltségü charter- és diszkont légitársaságok, amelyek budapesti bázisrepülőtérrel és magyar lajstromban lévő 737-eseket is üzemeltetnek. Ezek száma a mai napig nyolc.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 11. 08., 13:34
2023. október 6-án a Saab - mielőtt átadná a Svéd Fegyveres Erők részére - leszállította az FMV-nek (Svéd Védelmi Beszerzési Hivatal) üzemeltetési tesztelésre az első sorozatgyártású Gripen E típusú harci repülőgépet.
2023. 11. 02., 14:26
Az AIR DEFENDER 2023 nemzetközi NATO hadgyakorlaton a résztvevő 25 nemzet 250 repülőgépe és helikoptere között ott voltak a kecskeméti Gripenek és a Puma harcászati repülő század tagjai is. A magyar kontingens parancsnokával, Molnár Tibor őrnaggyal az Aranysas magazin idézte fel a két hét eseményeit.
2023-11-24 14:59:02
Bejárta a netet az Amerikai Haditengerészet 2023. november 20-án balesetet szenvedő P-8A Poseidon többfeladatú tengerészeti járőr repülőgépének fotója, mely a pályán túlfutva a sekély vízben tudott csak megállni. Mutatjuk a legfrissebb felvételeket!
2023-11-14 11:04:00
A Hévíz-Balaton Repülőtéren a vadászgépek fogadása, felvezetése, végezetül pedig éjszakai letároláshoz történő felkészítése olyan gördülékenyen zajlott, mintha csak a kecskeméti katonai bázisukon járnánk.
2023-11-13 14:56:44
Idén Magyarország töltötte be a NATO Air Battle Decisive Munitions (ABDM) kezdeményezés elnöki pozícióját. A szervezet nagyszabású őszi ülésén – hazánk mellett – tizenöt NATO tagország képviselői vettek részt Budapesten, október 23–27. között.
2023-11-13 11:49:38
2003. november 13-án délelőtt 11 órakor ismét megtörtént a megszokhatatlan, egy repülőgép eltűnt a lokátorok képernyőjéről és nem válaszolt semmilyen frekvencián. Azonnal felszállt a kutató-mentő helikopter a két egykori kollégiumi szobatárs keresésére.
2023-11-07 13:15:18
Újabb két H225M típusú, közepes, többcélú szállító helikopter érkezett a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandárhoz az Airbus Helicopters dél-franciaországi Marignane városban található gyártóközpontjából, november 6-án.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 12. 06., 13:32
A nemzetközi légiközlekedés egykori pillérének évtizedeken átívelő történetét a 436-os számú járatot repülő, a barbadosi Bridgetownból Miamiba tartó Clipper Goodwill zárta le.
2023. 11. 30., 14:52
November 29-től a Satys PSP Hungary Zrt. gyulai gyárában végzik az Airbus Helicopters Hungary Kft. szomszédos üzemében gyártott helikopter alkatrészek felületkezelését, így a jövőben már száz százalékban Magyarországon gyártott alkatrészeket építenek be a forgószárnyasokba – jelentette be Kiss Attila, a Satys PSP Hungary Zrt. vezérigazgatója Gyulán.
2023. 11. 29., 16:35
Megérkezett az új kedvenc a JETfly Webáruházba! Kiváló minőségű softshell dzseki military zöld színben! A termék megrendelhető női és férfi változatban, önmagában vagy felvarrókhoz tépőzárakkal előkészítve!
2023. 11. 22., 15:13
A nemzeti ellenállóképesség erősítése és Magyarország védelme érdekében különleges közös szolgálat kezdődött idén ősszel Veszprémben, ahol november első napjai óta a polgári életben már több évtizeden át bizonyított szakemberek tartalékos katonaként készülnek fel katonai légiforgalmi irányítói feladatokra az MH Légi Műveleti Vezetési és Irányítási Központban (MH LMVIK).

  Legfrissebbek most

"Nehéz szerénynek maradni!", állítja a Tiger Meet-ek jelmondata. A fotókat nézve, van benne igazság! Sehol máshol nem láthatunk ennyi, látványosan megfestett katonai repülőgépet - de a csodaszép merev- és forgószárnyasok nem kiállításra jöttek. Dolgoztak, kőkeményen, s velük együtt a hajózók és a műszakiak is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Kormányközi megállapodás keretein belül, Szlovénia hat Leonardo AW139M típusú, közepes, többcélú helikopter beszerzéséről döntött, a szerződést 2023. november 28-án írták alá a felek.