2025. 05. 13. kedd
Imola, Szervác
: 405 Ft   : 365 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Vihar készül Háromszéken

JETfly  |  2005. 06. 13., 09:52

Lassan de biztosan gyülekeznek a viharfelhők Sepsiszentgyörgy fölött, hisz hamarosan végszerelésre került a háromszéki MJ-2 Tempéte, azaz a Vihar, az ultrakönnyű egyszemélyes sportrepülőgép.

Tódor László a kisgép egyik megálmodója és kivitelezője érdeklődésünkre elmondta, hogy egy bukaresti szakember várnak, aki a repülőgép strukturális ellenőrzését kell elvégeznie, és zöld utat adjon az összeszereléshez. A vártnál lassabban haladunk a gépünk befejezésével és már lassan magunknak sem merünk határidőt szabni, mert olyan apró gondok miatt állunk heteket, mint egy csavar. A hazai gyártmányú csavar rossz minőségü és külföldről kell ezt is megrendeljük – nyugtázta Tódor. A gondok ellenére, a sportrepülőgép készítő nagyon remélik, hogy két hónap múlva már felszállhatnak a „székely viharral”.    

Tódor László a gép légcsavarjával

Lassan öt hónap telt el azóta, hogy első alkalommal találkoztam a háromszéki repülőgép-építőkkel. Akkor úgy váltunk el egymástól, hogy a tavaszra, legkésőbb nyár elejére kész lesz a fából készült ultrakönnyü álom. Így újra felkerestem a székely repülő készítőket.

Walter Minor 4-III motor

Tódor Lászlót kerestem meg, aki most is boldogan nyugtázta a kíváncsiságomat. Meglepetésemre első utunk nem Kiss Zoltán szerelőmühelyébe vezetett, hanem Balogh Ádám otthona volt az első megállónk. Emlékeztetőül Ádiról – hogy Tódor László szólítja barátját, csak annyit, hogy az ő egyik garázsába készült el a „székely vihar” törzse. A kötelező és örömtelje bemutatkozás után, Tódor László megmutatta a repülőgép-építők első „szentélyét” – a garázst. Annak ellenére, hogy a „szerelőcsarnok” már rég elköltözött, a garázsban még fellelhetőek a kisgéphez szükséges különböző kellékek. Ilyen például a repülőgép csürőlapjai, a kormánymü, a gép irányításához szükséges huzalok – ebből közel 30 méter kerül a sportrepülőgépbe és egy, kéttollú dúralumíniumból készült légcsavar. Kérdésemre, hogy hol van a gép motorja, az is előkerült. Átsétáltunk egy másik garázsba és egy ponyva alatt rejtőzve megpillantottam a „székely viharnak” életet adó erőmüvet. Walter Minor 4-III motornak magnéziumöntetből van a motorblokkja és ebből kifolyólag mindössze 89 kg a súlya. Az erőmü átesett egy teljes feljavításon a ghimbavi repülőgépgyárban, a munkálat elvégzői pedig 700 repülési óra garanciát adta rá. A légcsavar és a motor egy, a kommunista rezsim által Csehszlovákiából vásárolt, Aero Ae-45-ból származik (egykoron ilyen géptípussal rendelkezett a romániai Vöröskereszt).

Ezt követően átsiettünk a Kiss Zoltán mühelyébe, ahol házigazdánk egy vitorlás megépítésén munkálkodott. A szerelőcsarnoknak a mühely manzárdja ad otthon, ahol az egyszemélyes könnyü sportrepülőgép az összeszerelést várja. A székely repülőgép-építők a légügyi hatóság egyik szakemberére várnak, aki gép sárkányszerkezetének ellenőrzését kellene elvégezze. Sajnos, amíg ez a kontroll nincs meg, nem haladhatunk tovább – mondták egyhangúan a gép megálmodói. Ha megkapjuk az engedély az összeszerelésre, akkor már hetek kérdése a gép befejezése – állítják a szakemberek. Muszáj lesz egy-két hónapon belül nyélbe üssük a dolgot, mert a hidegek beálltával már nem lehet sem festeni, sem lakozni. Ezek mellett egyéb gondokkal is küzdenek a háromszékiek: hiányzik egy-két darab, 3 mm vastagságú krómacéllemez – a futómüvek kialakításához. Továbbá gondot okoznak a rossz minőségü belföldi csavarok is, így a gép készítői külföldről rendeltek meg ezeket.

Balogh Ádám és Tódor László tanácskoznak

Arra a kérdésemre, hogy milyen színü lesz a háromszéki MJ-2-es, nem igazából kaptam választ. Ha Tódor László múlna a dolog, akkor a -székely vihart- a második világháborús Messerschmitt ME 109 hagyományos színeiben pompázna.

Aero Ae-45, ilyen géptől származik a légcsavar és a motor

A döntött kabinkeretes Tempete pilótafülkésében a navigáláshoz szükséges minden alapvető müszer megtalálható lesz, ezek mellett a müszerfalon fellelhetőek lesznek lógóhengeres Walter Minor 4-III motor teljesítményét mutató kijelzők is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 13., 11:05
Magyarország ma már nem mellékszereplő, hanem kezdeményező és megbecsült partner az űrkutatás területén - emelte ki az űrkutatásért felelős miniszteri biztos a HUNIVERZUM - Magyarok a világűrben elnevezésű látogatóközpont megnyitóján hétfőn Budapesten, a Millenáris parkban.
2025. 04. 25., 09:03
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
2025. 04. 28., 14:25
India még 2023-ban döntött arról, hogy kiöregedő MiG-29K flottáját a Rafale hajófedélzeti változatával, a Rafale M-mel váltja le. A kormányközi megállapodás aláírására 2025. április 28-án került sor Új-Delhiben, melynek eredményeként India lesz a típus első külföldi üzemeltetője.
2025-04-29 14:44:09
A holland királyi légitársaság a környezeti hatások csökkentése érdekében eddig nem alkalmazott módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során. A repülőgépek karbantartására használt épületből teljesen száműzik a fosszilis energiaforrásokat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 05. 13., 14:09
A második világháború óta valószínűleg először repült az 1942 végéig a csendes-óceáni térségben japán légifölényt kivívó vadászrepülőgép 32-es típusváltozata.
2025. 05. 12., 14:51
A Pápai SZC Jókai Mór Közgazdasági Technikum és Kollégium Honvéd Kadét programja keretében sok érdekes előadást, programot szerveznek a résztvevőknek.
2025. 05. 12., 13:36
A ballószögi repülőtér szombaton megtelt nézelődőkkel, repülőgépek kedvelőivel. Helyet adott a Minden, ami repülés II. Ballószög rendezvénynek. Több vadászpilóta is érkezett, égen és földön.
2025. 05. 09., 15:10
Közel 1 200 tanuló ismerkedett meg a modern, folyamatosan fejlődő pápai MH 47. Bázisrepülőtérrel és felszereléseivel, valamint az ott szolgáló katonákkal az Iskolák Napján.

  Legfrissebbek most

Kevés olyan fegyvert ismerünk, mely akkora politikai viharokat kavart volna, mint amilyet a német–svéd fejlesztésű Taurus manőverező robotrepülőgépnek sikerült. A tét: bevethetik-e Ukrajnában vagy marad a Luftwaffe féltve őrzött csodafegyvere?

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.