2024. 06. 17. hétfő
Alida, Laura
: 398 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Vihar készül Háromszéken

JETfly  |  2005. 06. 13., 09:52

Lassan de biztosan gyülekeznek a viharfelhők Sepsiszentgyörgy fölött, hisz hamarosan végszerelésre került a háromszéki MJ-2 Tempéte, azaz a Vihar, az ultrakönnyű egyszemélyes sportrepülőgép.

Tódor László a kisgép egyik megálmodója és kivitelezője érdeklődésünkre elmondta, hogy egy bukaresti szakember várnak, aki a repülőgép strukturális ellenőrzését kell elvégeznie, és zöld utat adjon az összeszereléshez. A vártnál lassabban haladunk a gépünk befejezésével és már lassan magunknak sem merünk határidőt szabni, mert olyan apró gondok miatt állunk heteket, mint egy csavar. A hazai gyártmányú csavar rossz minőségü és külföldről kell ezt is megrendeljük – nyugtázta Tódor. A gondok ellenére, a sportrepülőgép készítő nagyon remélik, hogy két hónap múlva már felszállhatnak a „székely viharral”.    

Tódor László a gép légcsavarjával

Lassan öt hónap telt el azóta, hogy első alkalommal találkoztam a háromszéki repülőgép-építőkkel. Akkor úgy váltunk el egymástól, hogy a tavaszra, legkésőbb nyár elejére kész lesz a fából készült ultrakönnyü álom. Így újra felkerestem a székely repülő készítőket.

Walter Minor 4-III motor

Tódor Lászlót kerestem meg, aki most is boldogan nyugtázta a kíváncsiságomat. Meglepetésemre első utunk nem Kiss Zoltán szerelőmühelyébe vezetett, hanem Balogh Ádám otthona volt az első megállónk. Emlékeztetőül Ádiról – hogy Tódor László szólítja barátját, csak annyit, hogy az ő egyik garázsába készült el a „székely vihar” törzse. A kötelező és örömtelje bemutatkozás után, Tódor László megmutatta a repülőgép-építők első „szentélyét” – a garázst. Annak ellenére, hogy a „szerelőcsarnok” már rég elköltözött, a garázsban még fellelhetőek a kisgéphez szükséges különböző kellékek. Ilyen például a repülőgép csürőlapjai, a kormánymü, a gép irányításához szükséges huzalok – ebből közel 30 méter kerül a sportrepülőgépbe és egy, kéttollú dúralumíniumból készült légcsavar. Kérdésemre, hogy hol van a gép motorja, az is előkerült. Átsétáltunk egy másik garázsba és egy ponyva alatt rejtőzve megpillantottam a „székely viharnak” életet adó erőmüvet. Walter Minor 4-III motornak magnéziumöntetből van a motorblokkja és ebből kifolyólag mindössze 89 kg a súlya. Az erőmü átesett egy teljes feljavításon a ghimbavi repülőgépgyárban, a munkálat elvégzői pedig 700 repülési óra garanciát adta rá. A légcsavar és a motor egy, a kommunista rezsim által Csehszlovákiából vásárolt, Aero Ae-45-ból származik (egykoron ilyen géptípussal rendelkezett a romániai Vöröskereszt).

Ezt követően átsiettünk a Kiss Zoltán mühelyébe, ahol házigazdánk egy vitorlás megépítésén munkálkodott. A szerelőcsarnoknak a mühely manzárdja ad otthon, ahol az egyszemélyes könnyü sportrepülőgép az összeszerelést várja. A székely repülőgép-építők a légügyi hatóság egyik szakemberére várnak, aki gép sárkányszerkezetének ellenőrzését kellene elvégezze. Sajnos, amíg ez a kontroll nincs meg, nem haladhatunk tovább – mondták egyhangúan a gép megálmodói. Ha megkapjuk az engedély az összeszerelésre, akkor már hetek kérdése a gép befejezése – állítják a szakemberek. Muszáj lesz egy-két hónapon belül nyélbe üssük a dolgot, mert a hidegek beálltával már nem lehet sem festeni, sem lakozni. Ezek mellett egyéb gondokkal is küzdenek a háromszékiek: hiányzik egy-két darab, 3 mm vastagságú krómacéllemez – a futómüvek kialakításához. Továbbá gondot okoznak a rossz minőségü belföldi csavarok is, így a gép készítői külföldről rendeltek meg ezeket.

Balogh Ádám és Tódor László tanácskoznak

Arra a kérdésemre, hogy milyen színü lesz a háromszéki MJ-2-es, nem igazából kaptam választ. Ha Tódor László múlna a dolog, akkor a -székely vihart- a második világháborús Messerschmitt ME 109 hagyományos színeiben pompázna.

Aero Ae-45, ilyen géptől származik a légcsavar és a motor

A döntött kabinkeretes Tempete pilótafülkésében a navigáláshoz szükséges minden alapvető müszer megtalálható lesz, ezek mellett a müszerfalon fellelhetőek lesznek lógóhengeres Walter Minor 4-III motor teljesítményét mutató kijelzők is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 31., 12:45
Február 23-án került aláírás a magyar légierő vadászgép flottájának bővítését jelentő szerződésre: négy JAS 39C Gripen érkezik a SAAB szerelőcsarnokból Kecskemétre. Az Aranysas interjúja Gróf Gergely ezredessel, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnokával.
2024-06-03 13:23:02
Fonalka Marcell őrmester az Acélkocka Alap Altiszti Tanfolyam elvégzésének köszönhetően tölti mindennapjait a Gripen-hangárban, feladata a Magyar Honvédség vadászgépeinek szerelése és javítása. Miért ezt az utat választotta?
2024-05-30 10:31:59
„Köszönöm az elmúlt öt-hat esztendőben végzett munkáját mindazoknak, akik lehetővé tették, hogy ezt az emlékművet itt a bekötőút elején felállíthattuk” – mondta Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes, május 29-én, a 8-as számú főút és a szentkirályszabadjai repülőtérre vezető út találkozásánál felállított Mi-24 harci helikopter-emlékmű avatóünnepségén.
2024-05-28 10:47:33
A hadműveleti képességek fenntartása, továbbfejlesztése érdekében a Magyar Légierő számára kiemelt jelentőségű NATO egységbe integrálva, nagy kötelékben gyakorlatozni. Rövid beszámoló az idei Lion Effort gyakorlatról.
2024-05-27 12:14:23
2018 után újra hazánk ad otthont a Nemzetközi Katonai Sporttanács által szervezett 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokságnak – jelentette be dr. Bali Tamás ezredes, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár dandárparancsnoka a Szolnok-Szandaszőlős Sportrepülőtéren tartott sajtótájékoztatón, május 24-én, pénteken.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 14., 10:39
A kilencvenes évek elején az amerikai haditengerészet légiereje átalakulóban volt.
2024. 06. 11., 14:00
Számos munkaterület összehangolása szükséges ahhoz, hogy a bosznia-hercegovinai EUFOR Althea művelet magyarok katonák által biztosított MEDEVAC, azaz egészségügyi kiürítési képessége porszem nélküli gépezetként tudjon működni.
2024. 06. 10., 10:57
Légtérzár, menetrendi változások, biztonsági aggályok, csomagfeladás és a szakszervezetek sztrájkfenyegetése.
2024. 06. 04., 13:31
A pezsgő ballószögi kulturális életnek egyik kiemelkedő színfoltja volt a napokban befejeződött repülős rendezvény, melyet a ballószögi repülőtér fennállásának 30. évfordulója alkalmából tartottak meg.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.