2023. 11. 29. szerda
Taksony
: 380 Ft   : 347 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Airbus A380, az óriás utasszállító

JETfly  |  2005. 04. 26., 13:42

Az 555 férőhelyes kétszintes A380 kifejlesztése, legyártása a legnagyobb projekt jelenleg a kereskedelmi repülésben. Az előzetes tervek szerint 2006 márciusában szolgálatba álló gép lesz a legnagyobb utasszállító repülő a világon.

Az Airbus a kilencvenes évek elején kezdte meg a több mint ötszáz férőhelyes gép terveinek elkészítését. Az európai repülőgépgyár vezetői a Boeing 747 Jumbo konkurensét és egyben örökösét akarták elkészíteni.

A tervezési munkák 1994. júniusában kezdődtek A3XX néven.  Az Airbus-nak számos tanulmány terv konfigurációja készült el a kezdeti stádiumban volt amelyik tizenkét ülés képzelt el egymás mellett és volt olyan verzió, ami két függőleges vezérsíkkal látta volna el az A380-at.

A szerkezeti kialakításnál a cég mérnökei figyelembe vették a jelenleg üzemelő repülőterek paramétereit. Az akkori tervek szerint egy-egy repülőtéren csak minimális változtatást kellett volna tenni, hogy fogadhassák az új Airbust. Az akkori tervek nem voltak tökéletesek, mint tudjuk ma a legnagyobb problémát az okozza az értékesítésnél, hogy jelentősen át kell alakítani egy-egy fogadó repülőtér kiszolgáló egységeit, kifutópálya, guruló utak, utas terminál, hogy a Super Jumbo landolhasson.  Ezeket a változtatásokat is beleszámítva a közvetlen müködési költsége a gépnek egy utasra számítva 15-20%-kal kevesebb, mint a 747-400-nak.  A fedélzeten 49%-kal nőtt meg az ablak melletti férőhelyek száma valamint szélesebb ülésekkel, kényelmesebb folyosókkal növelték a repülő komfortosságát. A repülőgép müszaki paramétereit is a modern kor követelményeinek megfelelően alakították ki. Növelték a hatósugarat, a szállítható üzemanyag nagyságát és csökkentették a zaj és szennyező anyagok kibocsátásának mértékét. 

A repülőgép pilótafülkéjében kétfős személyzet tartózkodik, munkájukat kinyitható kezelőszervek könnyítik meg. A modern GLARE kompozit anyagból készült A380-at négy darab Rolls-Royce Trent 900 vagy Engine Allience GP7200 típusú hajtómü emeli magasba.A tervezés középső szakaszában megváltoztatták a projekt nevét. Az A3xx-ből ekkor lett A380. A keresztelőnek a pontos dátuma 2000. december 19. Az apropója, hogy ekkor született meg a szándék nyilatkozat az ötvenedik  gép értékesítéséről.

2001 elején elkészült az alap modell végleges kialakításának terve majd megkezdődött a prototípus elemeinek gyártása. 2002-ben már több mint hatezer ember dolgozott az óriás gépen. A gyártás több helyszínen folyt, így nagy kihívást jelentett az elkészült óriás elemek elszállítása az összeszerelő csarnokban. Volt olyan elem amely közúton, volt amelyik hajón érte el célját.

A végső összeszerelés után 2005. január 18-án lebbent le a fátyol az Airbus új repülőgépéről az A380-ról. A tervek szerint több verziót is készítenek az A380-ból. Az alap modell az 555 férőhelyes A380-800. A típus teherszállító változata lesz az A380-800F, amely közel 150 tonna rakományt tud elszállítani. A tervek szerint 2008-ban áll szolgálatba a FedEx flottájában. Az Airbus még két verziót tervez, az egyik az A380-700, amelyben 480 férőhely, a másik az A380-900, amelyben 656 férőhely lesz.

A gépek becsült ára 280 millió dollár/darab.

Müszaki paraméterek A380

Változat (A380)

-700

-800

-800F

-900

Személyzet (fő)

2

2

2

2

Utasok száma

481 fő három osztályon, 608 fő egy osztályon

555 fő három osztályon, 840 fő egy osztályon

teherszállító változat

656 fő három osztályon, 840 fő egy osztályon Hosszúság (m)

67.9

73.0

73.0

79.4 m

Fesztávolság (m)

79.8

79.8

79.8

79.8

Magasság (m)

24.1

24.1

24.1

24.1

Szárnyfelület (m2)

830.0

830.0

830.0

830.0

Üres gép tömege (kg)

261.000

274.875

248.570

286.000

Max. felszálló tömeg (kg)

540.000

540.000

583.000

590.000

Hajtómüvek

négy darab Rolls-Royce Trent RB-967 vagy négy darab Engine Alliance GP-7267

Max. repülési sebesség (km/h)

955

955

955

955

Hatótávolság (km)

16.200

14.450

10.410

14.450

Eddigi megrendelők:

Air FranceEmirates AirlinesEtihad AirwaysFederal ExpressInternational Lease Finance Corporation (ILFC)LufthansaKorean Air LinesMalaysian Airline SystemSingapore AirlinesQantasQatar AirwaysThai AirwaysUnited Parcel Service (UPS)Virgin Atlantic

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 11. 08., 13:34
2023. október 6-án a Saab - mielőtt átadná a Svéd Fegyveres Erők részére - leszállította az FMV-nek (Svéd Védelmi Beszerzési Hivatal) üzemeltetési tesztelésre az első sorozatgyártású Gripen E típusú harci repülőgépet.
2023. 11. 02., 14:26
Az AIR DEFENDER 2023 nemzetközi NATO hadgyakorlaton a résztvevő 25 nemzet 250 repülőgépe és helikoptere között ott voltak a kecskeméti Gripenek és a Puma harcászati repülő század tagjai is. A magyar kontingens parancsnokával, Molnár Tibor őrnaggyal az Aranysas magazin idézte fel a két hét eseményeit.
2023-11-14 11:04:00
A Hévíz-Balaton Repülőtéren a vadászgépek fogadása, felvezetése, végezetül pedig éjszakai letároláshoz történő felkészítése olyan gördülékenyen zajlott, mintha csak a kecskeméti katonai bázisukon járnánk.
2023-11-13 14:56:44
Idén Magyarország töltötte be a NATO Air Battle Decisive Munitions (ABDM) kezdeményezés elnöki pozícióját. A szervezet nagyszabású őszi ülésén – hazánk mellett – tizenöt NATO tagország képviselői vettek részt Budapesten, október 23–27. között.
2023-11-13 11:49:38
2003. november 13-án délelőtt 11 órakor ismét megtörtént a megszokhatatlan, egy repülőgép eltűnt a lokátorok képernyőjéről és nem válaszolt semmilyen frekvencián. Azonnal felszállt a kutató-mentő helikopter a két egykori kollégiumi szobatárs keresésére.
2023-11-07 13:15:18
Újabb két H225M típusú, közepes, többcélú szállító helikopter érkezett a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandárhoz az Airbus Helicopters dél-franciaországi Marignane városban található gyártóközpontjából, november 6-án.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 11. 22., 15:13
A nemzeti ellenállóképesség erősítése és Magyarország védelme érdekében különleges közös szolgálat kezdődött idén ősszel Veszprémben, ahol november első napjai óta a polgári életben már több évtizeden át bizonyított szakemberek tartalékos katonaként készülnek fel katonai légiforgalmi irányítói feladatokra az MH Légi Műveleti Vezetési és Irányítási Központban (MH LMVIK).
2023. 11. 20., 12:12
Szudán a déli országrész 2011-es kiválásáig és Dél-Szudán néven független állammá alakulásáig Afrika legnagyobb területű országa volt, most „csak” a harmadik.
2023. 11. 20., 12:05
A Magyar Honvédség legújabb haditechnikai eszközei mellett többek között harcászati, illetve tűzszerész bemutatóval várja az érdeklődőket nyílt napján a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kara, december 1-jén.
2023. 11. 16., 12:26
A közelmúltban zajlott az idei év - légierős szempontból - legfontosabb, a haderőnem minden alakulatát és technikai eszközét megmozgató kiképzési esemény, a Kék Villám IV. gyakorlat, amelynek feladatai és célkitűzései szorosan illeszkednek az Adaptive Hussars 2023 többnemzeti, országos gyakorlat tematikájába.

  Legfrissebbek most

Amikor a repülés szeretetéhez nagysebességű konstrukció párosul, az eredmény igazán lenyűgöző lehet. Ez teljesen igaz a Squadron Foundation szervezetre, amely hosszú évek óta azon dolgozik, hogy üzemképes Lim-2-es repülőgépet varázsoljanak a lengyel égboltra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az F-16-osok nem rendelkeznek beépített beszállólétrával, ami problémát jelenthet a jövőbeni műveletek során olyan helyszíneken, ahol korlátozott a földi támogatás. Mutatjuk az innovációs ötleteket!