2025. 04. 21. hétfő
Konrád
: 408 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

MH Pápa Bázisrepülőtér és Heavy Airlift Wing

JETfly  |  2010. 10. 25., 11:00

Ha azt mondom, hogy pápai repülőtér akkor sokaknak a jó öreg MiG-21 és MiG-23 típusok neve ugrik be, ez nem véletlen hiszen a repülőtér múltjának tagadhatatlanul meghatározó elemei voltak a vadászrepülőgépek.  A rendszerváltás után  évről évre  újabb alakulatok szűntek meg a Magyar Légierőben, a pápai ezred is ezek  közé tartozott 2000-ben. Az ezredfordulót követően bizonytalanná vált a repülőtér jövője. Szerencsére bázisrepülőtérként tovább üzemelt a légibázis, otthont adva a helikopteres kutató-mentő szolgálatnak.

Majd 2009-ben a NATO stratégiai légi szállítási programja (SAC) keretében három C-17-es repülőgép állandó lakhelye Pápa lett. Új, eddig nem publikált információkat osztunk most meg a repülőtérről és az alakulatról.

Tíz NATO-nemzet (Amerikai Egyesült Államok, Bulgária, Észtország, Hollandia, Lengyelország, Litvánia, Magyarország, Norvégia, Románia és Szlovénia) és két Békepartnerségi (PfP) nemzet (Finnország és Svédország) írták alá a Stratégiai Légi Szállítási Képességről (SAC) szóló, 2008. szeptember 23-án hatályba lépett Egyetértési Szándéknyilatkozatot, lehetővé téve ezzel a NATO Légi Szállítást Irányító Szervezet (NAMO) létrehozását és a SAC-Program beindítását.

A SAC – nemzetek a HAW C-17 repülőgépeit a nemzeti légi szállítási igényeik biztosítására veszik igénybe (beleértve a NATO-nak, EU-nak, ENSZ-nek nyújtandó támogatást is), lehetővé téve ezzel az erők, személyek és eszközök telepítését/alkalmazását/visszatelepítését, valamint a humanitárius segítségnyújtást is.

A program finanszírozásához a résztvevő országok különböző mértékben járulnak hozzá, ennek arányában történik a repülési órák szétosztása. Magyarországot  2 % terheli a felmerülő költségekből, ennek fejében 50 repülési óra felhasználására van lehetőségünk.  A konstrukciónak az a legnagyobb előnye, hogy a kis védelmi költségvetéssel rendelkező tagországok olyan nehéz légi szállító képesség birtokosai lesznek, amelyre önerőből nem lennének képesek. A szállítási feladatok zökkenőmentes végrehajtását három C-17-es Globemaster típusú repülőgép biztosítja, természetesen a legkorszerübb berendezésekkel felszerelve.

2009. nyarán landolt a flotta első repülőgépe a pápai betonon, majd októberben vált teljessé a gépállomány. 2010. szeptemberéig az alábbi teljesítményeket érte el Nehéz Légiszállító Ezred:

Több mint 2300 repült óra 150 teljesített küldetés 5100 tonna szállított rakomány Több mint 4000 szállított utas

A HAW bevetéseinek 80 %-a Afganisztánhoz köthető, a tagországok csapatainak szállításában/ellátásában/hazaszállításban vesznek részt az ezred gépei. Kevésbé ismert, de néhány különleges szállítási feladatot is végrehajtottak az alakulat tagjai:

2009. december: 3 iraki küldetés 2010. jauár-február: A Haiti fölrengést követő nemzetközi humanitárius akció: 3 küldetés 2010. március: Afganisztáni légi roham müveletek támogatása 2010. április: A lengyel elnöki gép katasztrófája után az áldozatok hazaszállítása

A Globemaster-ek pápai üzemeltetéséhez számos beruházást kellett végrehajtani. De ne rohanjunk ennyire előre, mivel a SAC programot megelőzően is valósultak meg fejlesztések a NATO Biztonsági Beruházási Programnak (NSIP) köszönhetően. Az NSIP célja az egyes tagországok katonai létesítményeinek fejlesztése, karbantartása és müködtetése, alapvetően a szövetség érdekeinek megfelelően. Természetesen a szövetségi védelmi érdekek egyúttal a tagállamok saját biztonságpolitikai céljait is szolgálják.

Kiépítésre került a BAK–12 típusú vészelfogó rendszert, kibővítették a futópálya végbiztonsági zónáit, felújították a pályaburkolatot és felületi jelzéseiket. Folyékony oxigén-töltő állomást, hajtómüvező, átfegyverző  zónákat építtek ki, valamint ICAO standard szerinti fény és navigációs rendszerekkel (ILS, DVOR, NDB)  látták el a  repülőteret. Az új közel körzeti radar üzembe helyezése is meg történt. Egy 2400 vasúti folyóméter hosszú vasúti vágányt is kiépítettek a felújított üzemanyag telepekhez, illetve a híradás-közlő rendszerek korszerüsítésére is sor került. Ne feledkezzünk meg a torony teljes körü rekonstrukciójáról és az új karbantartó hangár létrehozásáról sem, ami jelenleg a kutató-mentő szolgálatnak ad helyett, illetve részben raktárként üzemel. A fejlesztéseknek köszönhetően a repülőtér alkalmas akár a készültségi vadászgépek (QRA) üzemeltetésére NATO szabványok szerint.

A SAC program újabb kihívásokat támasztott a repülőtér elé,  szükségessé vált a karbantartó eszközpark frissítése, valamint magasabb szintü tüzvédelmi kategória biztosítása. Sor került újabb beruházásra, idén februárban elkészült a 22 ezer négyzetméter felületü előtér ahol a C-17-esek kiszolgálása történik. Néhány régi hangár új funkciót kapott, az átalakítást követően raktárként funkcionálnak tovább az objektumok.

A következő lépés egy új, nagy méretü hangár megépítése lesz, ami nélkülözhetetlen a gépek nagyobb mélységü karbantartásához, várhatóan jövő évben fog megvalósulni ez a fejlesztés. Ami a jövőt illeti tervekből nincs hiány. A NAMO céljai között szerepel, hogy Pápát a szövetséges országok katonai légi szállítási HUB ként használják, erre vonatkozóan hajlandóság mutatkozik a nemzetek között. Fejlesztési tervek:

C-17 karbantartó hangár Közvetlen üzemanyag vezeték az M apron állóhelyeihez Új parancsnoki épület a HAW részére Utas és teher terminál Veszélyes áru kezelésére szolgáló előtér Új repülőgép állóhelyek szállító-repülőgépek számára

A NATO és Magyarország számára igazi siker történet a SAC program, hiszen a szövetségesi rendszer alapgondolata tükröződik ebben a kezdeményezésben, miszerint szövetségben az erő. A tagországok által támogatott szövetségi célokat segítő kezdeményezés nem ismeretlen, hiszen az AWACS flotta üzemeltetése is ezen az elven müködik.

Fotó és szöveg: Pap Ferenc

Galéria: MH Pápa Bázisrepülőtér és Heavy Airlift Wing

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025. 03. 31., 09:15
Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.
2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.
2025. 04. 09., 21:11
Kovács Krisztián ezredest 2025. január elsejei hatállyal nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár élére.
2025. 04. 07., 23:10
Az űrkutatás iránt érdeklődő fiatalok körében méltán népszerű CanSat Verseny kétnapos döntőjét idén is az MH Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér Parancsnokság tatárszentgyörgyi gyakorlóterén rendezték meg.
2025. 04. 02., 12:29
Bócsa szélén a Kukla Csárdához tartozó területen látható egy szovjet gyártású Li-2-es repülőgép.

  Legfrissebbek most

Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.