2024. 04. 22. hétfő
Csilla, Noémi
: 395 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Történelmi pillanat: búcsúzik az Ancsa

Történelmi pillanat: búcsúzik az Ancsa
honvedelem.hu  |  2020. 06. 11., 15:43
Történelmi pillanat: búcsúzik az Ancsa

A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison, 2020. június 11-én ünnepélyesen elbúcsúztatták az An-26-os katonai teherszállító-repülőgépet. A géptípus több mint negyvenöt éven át szolgált a Magyar Légierőben.

Az évtizedek óta magyar színekben szolgáló gép ünnepélyes búcsúztatóján dr. Benkő Tibor honvédelmi miniszter úgy fogalmazott: a szakemberek szerelmesei ezeknek a gépeknek. „Egy technikát kezelő személyzet mindig is példaértékű tisztelettel tekint az eszközére. Érzelmek kötnek minket ezekhez a haditechnikai eszközökhöz. A korral azonban haladni kell, és emelt fővel kell búcsút mondanunk” – tette hozzá a miniszter. Benkő Tibor hangsúlyozta: a Magyar Honvédségnek korszerű, ütőképes erőnek kell lennie Európában. Ehhez a 21. század kihívásait kezelni képes technikai eszközökre van szükség. „Felemelt fővel, méltóságteljesen kell búcsút mondanunk, annak tudatában, hogy egy korszerű és modernebb technikát fogadunk” – mondta.

 

Korom Ferenc vezérezredes, a Magyar Honvédség parancsnoka a haderő emblematikus szállítórepülőgépének nevezte az An-26-os típust, amely a honvédség fejlődésének mérföldköveinél mindig jelen volt. Kiemelte, a szakmai körökben „Ancsának” nevezett repülőgépek – a Magyar Honvédség légiszállító képességének gerincét képezve – egyedülálló kihívásoknak tettek eleget. Mint fogalmazott: elköszönni egy hű és megbízható társtól akkor is megrendítő, amikor tudjuk, hogy az a haderőfejlesztés velejáró következménye.

Popelyák Péter alezredes, az An-26-os repülőgép pilótája örömmel gondol vissza minden egyes percre, amit az Ancsa fedélzetén tölthetett. „Az egyik szemem sír, a másik nevet. Sír azért, mert én is ezen a repülőgépen váltam érett repülővezetővé. Tudtam, hogy el fog jönni a búcsú pillanata is. Hiányozni fog az An-26-os, élmény volt vele repülni” – búcsúzott a típustól a szállítórepülő-század parancsnoka.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Gripen kötelékkel búcsúzott az An-26-os (Fotók: Butsi István)

A résztvevők megemlékeztek azokról is, akiknek az utolsó felszállást jelentette e típus. 1982. december 6-án átstartolás közben a 210-es oldalszámú repülőgép – feltehetően a kormányfelületek jegesedése következtében – a földbe csapódott, majd kigyulladt. A tragédiában az öttagú személyzet közül négyen vesztették életüket. A tragédiát a szállítórepülők fekete napjaként tartják számon. A beszédeket követően a világ legzordabb részein is repülő An-26-os két Gripen vadászrepülőgép kíséretében emelkedett a magasba.

A közepes taktikai szállító repülőgépeket 1974-ben állították hadrendbe Magyarországon. Az eltelt negyvenhat esztendő alatt a szürke kéthajtóművesek tiszteletre méltó feladatot végeztek hazánkban: a Magyar Néphadsereg, majd a Magyar Honvédség szállítási, mentési, légifényképezési és más egyéb feladatainak végrehajtása közben 83 ezer repült órát töltöttek a magasban. Ez nagyjából 31 millió kilométer megtett távolságot jelent. „Bármit, bármikor, bárhová” – így hangzik az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis An-26-os szállítórepülő századának jelmondata. Ez nem véletlen, hiszen a repülőszázad patinás Ancsái Iraktól Afganisztánig, Koszovótól az Északi-sarkkörig jutottak el szolgálati idejük alatt. A típussal – amelyet sajátos motorzaja miatt Ordító Egér elnevezéssel is illetnek – számos magyar katona találkozhatott, hiszen annak idején a mélységi felderítők ebből végezték az ugrásaikat, az éles légiharc-rakétákkal végrehajtott lövészetekre pedig szintén e típus fedélzetén szállították a vadászgépek fegyverzetét. Rakterében légvédelmi- és légiharc-rakéták, kézifegyverek és lőszerek, olajfúró berendezése, terepjárók és még naposcsibék is megfordultak.

További fotókért, videókért látogasson el a JETfly Facebook oldalára!

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 28., 14:43
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
2024. 03. 27., 16:19
20 évvel ezelőtt, 2004. március 16-án érkezett meg Olaszországba két F-104 Starfighter kíséretében az első Eurofighter Typhoon. A jeles évforduló alkalmából nem maradhatott el egy jubileumi festésű példány bemutatása sem.
2024-04-15 10:57:43
Folytatódik a Hadak útján hadtörténeti előadás-sorozat Nagykanizsán, a Halis István Városi Könyvtárban: 2024. április 24-én, 18 órától az egyik legeredményesebb magyar vadászpilótáról, vitéz nemes Molnár László főhadnagyról hallgathatunk meg egy előadást.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 18., 14:17
A nemzeti fegyverzeti igazgató azt is elmondta, a KC–390-es Millennium első példánya egy többhetes tesztelési, validációs időszakra érkezett Magyarországra, a két megrendelt gép jövőre már Kecskeméten szolgál.
2024. 04. 17., 12:19
Életek múlhatnak a helikopter-karbantartó munkáján.
2024. 04. 15., 14:35
A Magyar Honvédség légi kutató-mentő szolgálata - H145M típusú helikopterrel - is részt vett egy, Martonvásár környékén eltűnt kisrepülőgép keresésében, április 13-án, szombaton.
2024. 04. 11., 13:55
Az idei évben is az EUFOR Althea művelet parancsnoki teendőit ellátó nemzet, vagyis 2024-ben Magyarország biztosítja a bosznia-hercegovinai békemisszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról már közösségi oldalunkon is beszámoltunk, 2024. április 8-18. között rendezik meg a Görög Légierő Andravida légibázisán az INIOCHOS 2024 nemzetközi hadgyakorlatot. Olvasóinknak most az első spotter napról mutatunk fotókat!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most