2024. 12. 02. hétfő
Melinda, Vivien
: 413 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Történelmi pillanat: búcsúzik az Ancsa

Történelmi pillanat: búcsúzik az Ancsa
honvedelem.hu  |  2020. 06. 11., 15:43
Történelmi pillanat: búcsúzik az Ancsa

A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison, 2020. június 11-én ünnepélyesen elbúcsúztatták az An-26-os katonai teherszállító-repülőgépet. A géptípus több mint negyvenöt éven át szolgált a Magyar Légierőben.

Az évtizedek óta magyar színekben szolgáló gép ünnepélyes búcsúztatóján dr. Benkő Tibor honvédelmi miniszter úgy fogalmazott: a szakemberek szerelmesei ezeknek a gépeknek. „Egy technikát kezelő személyzet mindig is példaértékű tisztelettel tekint az eszközére. Érzelmek kötnek minket ezekhez a haditechnikai eszközökhöz. A korral azonban haladni kell, és emelt fővel kell búcsút mondanunk” – tette hozzá a miniszter. Benkő Tibor hangsúlyozta: a Magyar Honvédségnek korszerű, ütőképes erőnek kell lennie Európában. Ehhez a 21. század kihívásait kezelni képes technikai eszközökre van szükség. „Felemelt fővel, méltóságteljesen kell búcsút mondanunk, annak tudatában, hogy egy korszerű és modernebb technikát fogadunk” – mondta.

 

Korom Ferenc vezérezredes, a Magyar Honvédség parancsnoka a haderő emblematikus szállítórepülőgépének nevezte az An-26-os típust, amely a honvédség fejlődésének mérföldköveinél mindig jelen volt. Kiemelte, a szakmai körökben „Ancsának” nevezett repülőgépek – a Magyar Honvédség légiszállító képességének gerincét képezve – egyedülálló kihívásoknak tettek eleget. Mint fogalmazott: elköszönni egy hű és megbízható társtól akkor is megrendítő, amikor tudjuk, hogy az a haderőfejlesztés velejáró következménye.

Popelyák Péter alezredes, az An-26-os repülőgép pilótája örömmel gondol vissza minden egyes percre, amit az Ancsa fedélzetén tölthetett. „Az egyik szemem sír, a másik nevet. Sír azért, mert én is ezen a repülőgépen váltam érett repülővezetővé. Tudtam, hogy el fog jönni a búcsú pillanata is. Hiányozni fog az An-26-os, élmény volt vele repülni” – búcsúzott a típustól a szállítórepülő-század parancsnoka.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Gripen kötelékkel búcsúzott az An-26-os (Fotók: Butsi István)

A résztvevők megemlékeztek azokról is, akiknek az utolsó felszállást jelentette e típus. 1982. december 6-án átstartolás közben a 210-es oldalszámú repülőgép – feltehetően a kormányfelületek jegesedése következtében – a földbe csapódott, majd kigyulladt. A tragédiában az öttagú személyzet közül négyen vesztették életüket. A tragédiát a szállítórepülők fekete napjaként tartják számon. A beszédeket követően a világ legzordabb részein is repülő An-26-os két Gripen vadászrepülőgép kíséretében emelkedett a magasba.

A közepes taktikai szállító repülőgépeket 1974-ben állították hadrendbe Magyarországon. Az eltelt negyvenhat esztendő alatt a szürke kéthajtóművesek tiszteletre méltó feladatot végeztek hazánkban: a Magyar Néphadsereg, majd a Magyar Honvédség szállítási, mentési, légifényképezési és más egyéb feladatainak végrehajtása közben 83 ezer repült órát töltöttek a magasban. Ez nagyjából 31 millió kilométer megtett távolságot jelent. „Bármit, bármikor, bárhová” – így hangzik az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis An-26-os szállítórepülő századának jelmondata. Ez nem véletlen, hiszen a repülőszázad patinás Ancsái Iraktól Afganisztánig, Koszovótól az Északi-sarkkörig jutottak el szolgálati idejük alatt. A típussal – amelyet sajátos motorzaja miatt Ordító Egér elnevezéssel is illetnek – számos magyar katona találkozhatott, hiszen annak idején a mélységi felderítők ebből végezték az ugrásaikat, az éles légiharc-rakétákkal végrehajtott lövészetekre pedig szintén e típus fedélzetén szállították a vadászgépek fegyverzetét. Rakterében légvédelmi- és légiharc-rakéták, kézifegyverek és lőszerek, olajfúró berendezése, terepjárók és még naposcsibék is megfordultak.

További fotókért, videókért látogasson el a JETfly Facebook oldalára!

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 18., 16:45
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
2024. 11. 06., 09:09
2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.
2024. 11. 04., 09:11
2018 után 2024-ben ismét megrendezik a Cruzeiro do Sul, azaz a CRUZEX nagyszabású, nemzetközi légi hadgyakorlatot Brazíliában. A Natal központú kiképzési esemény kiemelt fontosságú és komplexitású Dél-Amerikában, kis jóindulattal akár a brazil Red Flagnek is lehet nevezni. Lesznek újoncok és lesznek búcsúzók: és az is biztos, hogy valóságos típuskavalkád várható.
2024. 10. 25., 09:12
A 9603-as az utolsónak gyártott magyar MiG-21MF-ek (9507-9515, 9601-9606) egyike. Gyártási száma 969603, szériaszáma pedig 9603 (a 96. széria 03. gépe). A repülőgép felújítását a Berekfürdőn található, A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata végezte: az Aranysas magazin 2024. novemberi számában a 9603-as történetéről olvashatunk további részleteket.
2024-11-13 09:24:00
2003. november 13-án délelőtt 11 órakor ismét megtörtént a megszokhatatlan, egy repülőgép eltűnt a lokátorok képernyőjéről és nem válaszolt semmilyen frekvencián. Azonnal felszállt a kutató-mentő helikopter a két egykori kollégiumi szobatárs keresésére.
2024-11-05 18:30:00
A Wizz Air nyerte el idén a CAPA (Centre for Aviation) által megítélt Év Fenntartható Légitársasága elismerést az európai, közel-keleti és afrikai régióban (EMEA’s Environmental Sustainability Airline Group for 2024), amit a légitársaság Hongkongban, a CAPA díjkiosztóval egybekötött légi közlekedési csúcstalálkozóján vehetett át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 27., 10:15
A 2000-es évek első felében a tíz F-14-es mellett, harminchat F/A-18-as adta a Truman csapásmérő képességét.
2024. 11. 21., 10:02
Az amerikai légierő egyik igáslova az F-105 Thunderchief volt Délkelet-Ázsiában, ahol az eredetileg nukleáris csapásmérésre szánt típust vadászbombázóként, később pedig a légvédelem elnyomására is használták.
2024. 11. 13., 09:36
Néhány hónap után ismét a Brussels Airlines kerül terítékre, amelynek látványos, belga ikonokat felvonultató festésmintáiról áprilisban volt szó.
2024. 11. 09., 11:00
Az eseményen Dr. Koller József dandártábornok, Olaszországba akkreditált véderő, katonai és légügyi attasé is részt vett. A szicíliai látogatás célja a nemzetközi nap mellett, a Sigonella-i bázis szakmai bemutató napján történő részvétel volt.

  Legfrissebbek most

2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.