Múlt pénteken az Indiai Haditengerészet egyik MiG-29K típusú hajófedélzeti repülőgépe első ízben hajtott végre leszállást az ország legújabb, INS Vikramaditya névre hallgató repülőgép-hordozóján.
Az INS Vikramaditya (korábban Admiral Gorskov) repülőgép-hordozót 2013. november 16-án a szeverodvinszki Szevmas hajógyárban adták át hivatalosan az Indiai Haditengerészetnek és 2014 januárjában érkezett meg indiai állomáshelyére, vagyis a Kanwar haditengerészeti bázisra. A hajó hadrendbe állítása 3-4 hónapot vesz igénybe, a haditengerészet közleménye szerint. A hajóval orosz szakemberek is érkeztek Indiába, akik 1 évig maradnak az országban és a hajó üzemeltetésében, illetve az esetleges hibák elhárításában nyújtanak segítséget. Az Indiai Haditengerészet 2013-ban állította fel első, MiG-29K/KUB típusú hajófedélzeti vadászrepülőgépeket üzemeltető repülőszázadát. A „Black Panthers” névre hallgató repülőszázad állományába tartozik 12 darab együléses MiG-29K és 4 darab kétüléses MiG-29KUB, amelyeket egy 2004-ben aláírt szerződés keretében szállított le Oroszország, India számára.
A repülőgépek eddigi állomáshelye a Goa-ban található Dabolim repülőbázis volt, India nyugati partvidékén. 2010 januárjában Moszkva és Új-Delhi között egy újabb, 1,2 milliárd dolláros szerződés került aláírásra, amely további 29 darab MiG-29K/KUB repülőgép beszerzését foglalja magában. Az INS Vikramaditya fedélzetéről várhatóan akár 24 darab MiG-29K/KUB típusú repülőgép is üzemelhet majd. India orosz segítséggel egy szárazföldi kiképző központot is épített, amely remek hajófedélzeti kiképzési lehetőséget nyújt az indiai pilóták számára. Az INS Vikramaditya méreteivel megegyező, NITKA névre hallgató létesítmény tartalmazza a felszálláshoz szükséges rámpát, illetve a leszálláshoz szükséges fékező drótkötélrendszert is, ezáltal az igazi hajóhoz hasonló körülmények között gyakorolhatják a pilóták a fel-, illetve leszállásokat.
Videós összefoglaló a NITKA-ról
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.