2018. február 23-án, pénteken mutatták be Linköpingben a SAAB új AEW&C korai előrejelző és légtérellenőrző repülőgépét, a GlobalEye-t. A repülőgép első üzemeltetője az Egyesült Arab Emirátusok lesz.
Az Egyesült Arab Emirátusok még 2015-ben rendelt két példányt az akkor még SRSS (Swing Role Surveillance System) névvel illetett rendszerből, 2017-ben pedig megrendeltek egy harmadik példányt is, mellyel egy időben jelentették be, hogy két meglévő Erieye rendszerrel ellátott Saab 340-es gépüket is modernizálják.
A február 23-i bemutató egy jelentős mérföldő a SAAB számára, hiszen új rendszerük képessége jóval meghaladja elődjéét: a korábban alapul szolgáló SAAB-340-es platformot a kanadai Bombardier Global 6000 business jetre cserélték, erre került fel a megnövelt hatósugaró Erieye ER lokátor, a komplexum új neve pedig a GlobalEye lett. A repülőgép légi és földi tesztsorozata a közeljövőben veszi kezdetét.
A GlobalEye bemutatóján Lars Tossman, a SAAB alelnöke arról is nyilatkozott, hogy az új rendszert felkínálják a NATO-nak a Boeing E-3A AWACS gépek leváltására, mely 2035 körül válhat esedékessé, elmondása szerint a tárgyalások már megkezdődtek a két fél között. Példaként megemlítette a Görögországnak korábban eladott Erieye-t, melyet sikeresen integráltak a NATO rendszerébe, így a GlobalEye számára ez jó ugródeszka lehetne. Az E-3A 1982 óta áll a NATO szolgálatában, a 15 gépes flottát hamarosan 14 gépre redukálják
A GlobalEye-ról bővebbet az alábbi linken is olvashat.
Forrás: Jane's
2018 után 2024-ben ismét megrendezik a Cruzeiro do Sul, azaz a CRUZEX nagyszabású, nemzetközi légi hadgyakorlatot Brazíliában. A Natal központú kiképzési esemény kiemelt fontosságú és komplexitású Dél-Amerikában, kis jóindulattal akár a brazil Red Flagnek is lehet nevezni. Lesznek újoncok és lesznek búcsúzók: és az is biztos, hogy valóságos típuskavalkád várható.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.