Svédország a Gripen C/D flotta egészen 2030-ig terjedő üzemben tartásának kiterjesztését tervezi, ezzel a lépéssel erősítené a tervezett 60 darabos E-szériából álló jövendőbeli légierejét.
A döntést 2019. május 14-én hozzák meg, mivel akkor határoznak a 2020-tól kezdődő következő öt éves fejlesztési periódusról. Hakan Buskhe, a Saab vezérigazgatója szerint a Gripen C/D-k 2025-26 utáni üzemeltetése akár 2035-ig kedvező hatással lenne az E/F széria további fejlesztésére is.
Jelenleg 100 darab Gripen szolgál a Svéd Légierőben, de a vezérkar főnöke már jelezte, hogy minimálisan 120 darab repülőgép szolgálatban tartására lenne szükség. A Saab-tól 60 darab E-modellt rendelt meg a Svéd Légierő, amelyek a 2020-as évek elején fognak csak megérkezni az alakulatokhoz.
Tavaly decemberben Stockholm módosította az együléses E gyártási terveit és csak gyári új alkatrészeket használnak fel, ahelyett, hogy néhány alkatrészt a C/D leltárából „kölcsönöznének”. A Cirium Fleets Analyzer kimutatása szerint a Svéd Légierő Gripenjeinek életkora 4 és 16 év között van.
Az április 26-i első negyedéves értékelés során Buskhe elmondta, hogy a C/D-k potenciális rendszerben tartása nagyszerű hír a Saab számára, mert ez azt jelenti, hogy több Gripen repülőgép repül majd - értelemszerűen több munkát (és bevételt) biztosítva a cégnek.
Jelenleg Csehország, Magyarország, Dél-Afrika és Thaiföld üzemelteti a C/D típusokat, Brazília pedig E-szériát vásárolt – a dél-amerikai ország azonban csak 2021-től kapja meg az első példányokat.
Svájc 2021-ben fog dönteni arról, milyen típust vásároljon, de a Saab reméli, a Gripen E megfelel az elvárásoknak. A svájciak 30-40 darabos megrendelése komoly üzleti sikert jelentene a svédeknek.
2014-ben a svájciak Gripen-vásárlását népszavazás hiúsította meg. A Saab-nak a Boeing F/A-18E/F Super Hornet-jével, a Dassault Rafale-val, az Eurofighter Typhoon-nal és a Lockheed Martin F-35-ösével kell megmérkőznie.
Az Armasuisse végzi a jelöltek tesztelését, a Typhoon-nal és a Super Hornet-tel már végeztek, a Gripen a Rafale és az F-35 után következik – a tesztelések ez év június végén fejeződnek be.
Forrás: https://www.flightglobal.com
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.