A francia www.defens-aero.com weboldalon jelent meg a hír, mely szerint a franciák már üzemen kívül helyezett Dassault Super Etendard vadászbombázókat adtak el az argentínoknak.
Az érintett gépek a Super Etendard Modernisee (SEM) variánsok, a haditengerészeti vadászbombázókért 14,23 millió eurót fizet a vásárló – ebből 12,55 millió euró a gépek üzembe helyezése és a kapcsolódó dokumerntáció, illetve pótalkatrészek ára, a szállítás maga 1,68 millió euróba fog kerülni.
A szerződés szerint Argentína 5 darab Super Etendard Modernisee vadászbombázót vásárolt (oldalszámok: 1, 31, 41, 44 és 51), valamint 10 darab Atar 8K50 hajtóművet, földi kiszolgáló berendezéseket, szimulátort és tartalék alkatrészeket is beszerzett. A megvásárolt repülőgépek kivétel nélkül a modernizált SEM5 szériába tartoznak – összesen 35 darab ilyen repülőgép készült 2006 és 2012 között.
A repülőgépeket az Esporában állomásozó 2. haditengerészeti vadászbombázó század (2da Escuadrilla Aeronaval de Caza y Ataque) fogja kapni, ezzel – ha csak részlegesen is – de helyreáll a század hadrafoghatósága.
Az 1979 júliusában megkötött szerződés értelmében az Argentin Haditengerészet a Dassault Aviation cégtől vásárolt 14 újonnan épített Super Etendard repülőgépet, amelyet a 2. haditengerészeti vadászbombázó század használt 1982-ben a Falkland-szigeteki konfliktusban a Brit Haditengerészet ellen. 2017 elején 11 Super Etendard repülőgép névlegesen továbbra is része volt az Argentin Haditengerészet 2. haditengerészeti vadászbombázó századának, de egyikük sem volt repülőképes állapotú.
Argentína volt az egyetlen a Super Etendard repülőgépek külföldi üzemeltetője, nem számítva az Iraki Légierőben rövid ideig üzemeltetett öt bérelt francia repülőgépet 1983-1985 között. Meg kell jegyezni, hogy az Argentin Haditengerészet a Super Etendard repülőgépeket kizárólag tengerparti bázisokról reptette, és az 1997-ig az argentin flotta részét képező V 2 Veinticinco de Mayo repülőgép-hordozón való állandó alkalmazását soha nem biztosították.
A Francia Haditengerészeti Légierő 1978 és 1982 között összesen 71 darab Super Etendardot rendszeresített, az utolsót 2016. július 12-én vonták ki.
A képen az első, 1-es lajstromszámú Dassault Super Etendard látható a Francia Haditengerészeti Légierő színeiben. Az első felszállását 1977. november 24-én teljesítette a repülőgép, a Haditengerészethez 1978. június 28-án került. Több modernizáláson is átesett a 2016. július 12-i kivonásáig, most pedig tovább fogja folytatni szolgálatát, immáron argentín színekben.
Super Etendard - A hajógyilkos legenda
Forrás: bmpd.livejournal.com
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.