2013. december 2-án végrehajtotta szűzfelszállását az első Tranche 3 szériába tartozó Eurofighter Typhoon. Az első repülésre a BAE Systems vállalat Warton összeszerelő bázisán került sor, amely az angliai Lancashire-ben található.
Az együléses BS116 azonosítójú Typhoon első felszállását Nat Makepeace, a BAE tesztpilótája irányításával hajtotta végre. A gyártósorról most legördült repülőgép az első példánya a Brit Királyi Légierő számára legyártandó 40 darabos Tranche 3 szériának, amely számos fejlesztést tartalmaz az előző verzióhoz képest. Németország, Olaszország és Spanyolország számára további 72 darab újszériás repülőgép fog leszállításra kerülni a jövőben. A legújabb szériába tartozó Typhoon orr-része és annak belső szerkezete is átalakult. A fejlesztő mérnökök sokat dolgoztak a rendszerek hütésének és a fedélzeti elektronikának fejlesztésén azért, hogy egy új AESA radar kerülhessen elhelyezésre a repülőgép orrában, közölte Mark Kane, a BAE Systems légi harcászati képességekért felelős ügyvezető igazgatója.
Az Euroradar konzorcium és a Selex ES által fejlesztett új radart a BAE próba jelleggel már beépítette az új fedélzeti rendszerek tesztjeihez használatos 5-ös számú Typhoon példányba. A repülőgép jelenleg előkészítés alatt áll a Warton üzemben, hogy végrehajthassa első repülését az új fedélzeti lokátorral. Az új Tranche 3 széria további jelentős újdonsága lesz az illeszkedő póttartályok felszerelhetősége, amellyel a repülőgép hatótávolsága jelentősen növelhető. A szélcsatornában tesztelték már az újítást és a jövőben sor fog kerülni a levegőben történő kipróbálására is. Az illeszkedő póttartályok, amellett, hogy jelentősen megnövelik a levegőben tölthető időt, lehetővé teszik azt is, hogy a korábban hagyományos póttartályok hordozására használt pilonokra is további fegyvereket szerelhessenek fel.
Az olasz partnercég, vagyis az Alenia Aermacchi november végén végzett már repülési tesztet az MBDA által gyártott, nagy hatótávolságú Storm Shadow cirkálórakétával, amelyeket a hagyományos póttartályok helyére függesztettek. A jövőben a brit és az olasz Typhoon-ok fegyverzetében egyaránt meg fog jelenni ez a fegyver. A BAE Systems elképzelései szerint a Tranche 3 széria fejlesztései biztosítani fogják a repülőgép jövőjét és vonzóbbá tehetik a jelenlegi és a potenciális vásárló országok számára is. A Typhoon-t fejlesztő országokon kívül jelenleg Ausztria és Szaúd-Arábia rendelkezik a típus példányaival, Omán rendelt belőle és tárgyalások folynak további repülőgépek értékesítéséről Bahrein, Malajzia és az Egyesült Arab Emirátusok számára is.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.