2025. 06. 18. szerda
Arnold, Levente
: 404 Ft   : 351 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Még egy hétig tart a karbantartás a ferihegyi 2. futópályán

Még egy hétig tart a karbantartás a ferihegyi 2. futópályán
Budapest Airport  |  2018. 10. 31., 16:07
Még egy hétig tart a karbantartás a ferihegyi 2. futópályán

Az előzetes várakozásoknak megfelelőn várhatóan november 8. csütörtökig tart a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a 2. futópálya (13L/31R) őszi karbantartása. Az éjszakai órákban nincs munkavégzés, ilyenkor a repülésbiztonsági szempontok miatt mind a két futópályával üzemel a budapesti repülőtér.

A futópálya karbantartást a Budapest Airport Műszaki Központja koordinálja.

Hatalmas gépesített körfűrészek, afféle óriás-flexek vágják a ferihegyi betont immár egy hete. A német Silco-Tec cég szakemberei a repülőtéri futópálya betonkockái közötti dilatációs hézag tömítéseit cserélik. A korábbi, bitumenes hézagtömítések egyrészt elöregedtek, másrészt a talajvíz nyomása az intenzív esők idején egyszerűen kinyomta a dilatációs hézagokból az anyagot. Rendkívül nagy a futópályán alkalmazott anyagok igénybevétele: nyáron bírniuk kell a tűző napot, ami sokszor 60-65°Celsiusra hevíti a betont, ennek a hőmérséklete télen viszont akár -20°C alá is csökkenhet. Nemcsak ezt a közel 80 fokos hőingadozást, hanem a néha 400 tonnás óriásgépek futóműveinek a terhelését, a 220-250 km/h sebességgel földet érő repülőgépek tömegét is bírnia kell a futópályának. Éppen ezért cserélik ezekben a napokban a jóval strapabíróbb és ellenálló műgyanta alapúra a futópályán a tömítéseket.

A pályazár két hetét kihasználva a Budapest Airport szakemberei minden egyéb, a biztonságos üzemhez nélkülözhetetlen karbantartást is elvégeznek a 2. futópályán. A Silco-Tec szakemberei egyúttal kijavítják a betonon talált kisebb repedéseket is, nehogy az apró betondarabok tovább törjenek vagy a repülőgépek hajtóművébe kerülve nagyobb bajt okozzanak. A pályáról eltávolítják a leszállási zónában a ráégett guminyomokat, ezek ugyanis esős/havas időben rontanák a beton tapadási mutatóit.

A guminyomok letisztítása utána újra kell festeni a pályán a középvonali és egyéb jelzéseket, amik segítik a pilótákat a pontos leszállásban (a fény- és rádiótechnikai eszközök mellett). A Budapest Airport szakemberei a tél beköszönte előtt még egyszer ellenőrzik, hogy minden, a betonba besüllyesztett világítótest megfelelően működjön, elvégzik a pályavilágításhoz tartozó elektromos hálózat ellenőrzését, megtisztítják az esőelvezető rendszerben felgyülemlett esetleges hordalékot.

„Számunkra különösen fontos, hogy még mielőtt beáll a téli üzem, a futópályák tökéletes állapotban várják az érkező és az induló repülőgépeket. Ahogy az autós közlekedésben, úgy a repülésben is a tél a legnehezebb időszak, ami a technikát és az embereket is nagyobb kihívás elé állítja.” – jegyezte meg Ormándi Zoltán, a Budapest Airport repülőtér-forgalmi vezetője. Azt is elmondta, hogy a 2. pálya nappali zárva tartása miatt a XVIII. kerület és Vecsés bizonyos körzeteiben a szokásoshoz képest megnőtt a repülőforgalom, amiért a Budapest Airport az ott lakók türelmét és megértését kéri – még egy hétig.

Forrás: BUD

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 03., 09:15
A MiG-21-es Fishbedek hosszú évtizedeken át számos ország katonai repülőteréről felszállva védték a légteret. Nem csak a Varsói Szerződés tagállamainak volt alaptípusa, de különböző modifikációik alaposan kivették a részüket a 20. század helyi háborúiban is.
2025-06-04 09:31:36
Az Axiom-4 nemzetközi űrmisszió legkorábban június 10-én, helyi idő szerint 8 óra 22 perckor (közép-európai idő szerint 14 óra 22 perckor) indulhat el a floridai Kennedy Űrközpontból a Nemzetközi Űrállomásra Kapu Tibor magyar kutatóűrhajóssal a fedélzetén - hangzott el a küldetésről tartott keddi online sajtótájékoztatón.
2025-06-02 14:07:00
Civilek, majd diplomaták kimenekítése, a művelet szempontjából kritikus, szenzitív anyagok megszerzése és katapultált pilóták felkeresése, majd kimenekítése – a nehézségi szint egyre nőtt, a kihívások komplexitásával egyetemben a Fire Blade 2025 gyakorlaton, ahol kevesebb, mint 24 óra állt a hajózók rendelkezésére, hogy kidolgozzák műveleti tervüket.
2025-05-29 18:15:53
Átadták a Pápán települő Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) szimulátorát az MH 47. Bázisrepülőtéren – mindez mérföldkövet jelent a program szakembereinek felkészülésében, hiszen a C-17-es repülőgépek kezelőszemélyzete szinten tartó és képességfejlesztő szimulációs felkészítéseit már hazánkban is teljesíteni tudja.
2025-05-27 15:22:44
2025. május 26-án egy szűkebb körű sajtóeseményre érkeztünk a HungaroControl székházába: a program során részt vehettünk a közelgő nyári csúcsidőszakra való felkészülést elemző szakmai beszélgetésen, ellátogathattunk az irányítótermekbe, illetve kitölthettük a FEAST tesztet is, ami kötelező elem a légiforgalmi irányítók felvételi eljárásában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 06. 18., 10:48
Magyar eszközökkel, magyar légtérben és magyar oktatói gárdával folytatódik a hazai vadászpilóták képzése. A nemzetközileg megnövekedett presztízsű katonai szakma utánpótlásáról és az újonnan beszerzett kiképző gépekről beszélgettek a Spirit FM Katonadolog műsorának legutóbbi adásában.
2025. 06. 17., 12:39
Kiemelt látogatói nap a Saber Guardian 2025 nemzetközi gyakorlaton.
2025. 06. 16., 11:41
Az ötvenes években egy együléses, egy hajtóműves, szuperszonikus vadászgép jelent meg az amerikai haditengerészetnél, az F8U-1 Crusader.
2025. 06. 11., 10:47
Teljesítették első ejtőernyős ugrásukat az MH Ludovika Zászlóalj harmadéves felderítő honvéd tisztjelöltjei. Sánta Gerő hallgató főtörzsőrmesternek még emlékezetesebb volt az ugrás, hiszen azt édesapjával, Sánta Gábor dandártábornokkal élhette át, aki rutinos ejtőernyősként pontosan tudja, mekkora kihívást jelent mindez.

  Legfrissebbek most

Portugália légiereje hivatalosan 2025. június 16-án jelentette be a párizsi légiszalonon, hogy kibővítik a brazil KC-390-es teherszállító repülőgépre leadott rendelésüket.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.