2024. 04. 17. szerda
Rudolf
: 395 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Karbonsemlegesség: a világ élmezőnyében a Budapest Airport

Karbonsemlegesség: a világ élmezőnyében a Budapest Airport
Budapest Airport  |  2021. 12. 01., 13:01
Karbonsemlegesség: a világ élmezőnyében a Budapest Airport

A Budapest Airport negyedszerre is megkapta a karbonsemleges minősítést, így ezzel továbbra is egyike a világ 362 repülőtér-üzemeltetőjének, amely felelősen, környezettudatosan, a működése során keletkező szén-dioxid kibocsátást teljes mértékben ellensúlyozva működik.

A Budapest Airport 2011-ben csatlakozott a Repülőtéri Karbon Akkreditációs programhoz, és ez alatt a tíz év alatt a közvetlen szén-dioxid kibocsátását a felére, az egy utasra jutó kibocsátását pedig a harmadára csökkentette. Az oklevelet a vállalat a napokban vette át a Repülőterek Nemzetközi Tanácsától (ACI), amely egyben elismerése annak is, hogy a repülőtér üzemeltetője a világjárvány légiközlekedésre gyakorolt hatásai ellenére is teljesíti fenntarthatósági vállalásait.

A Repülőterek Nemzetközi Tanácsa által életre hívott Repülőtéri Karbon Akkreditáció az egyetlen intézményileg jóváhagyott, globális program, amely a világ repülőtereinek széndioxid kibocsátását értékeli, egy hatszintű tanúsítási rendszer segítségével. A rendszer lényege, hogy a légikikötők a kibocsátásuk és a kibocsátás-csökkentés érdekében tett erőfeszítéseik alapján 1, 2, 3, 3+, valamint nemrég hozzáadott 4, illetve 4+ minősítést kaphatnak, vagyis az ACI a programba önkéntesen belépő összes repülőteret értékeli, mérettől, kategóriától és funkciótól függetlenül.

A koronavírus-járvány okozta működési és pénzügyi nehézségek ellenére idén újabb 67 repülőtér csatlakozott a széndioxid kibocsátás mérséklésére irányuló globális erőfeszítésekhez, így a világon jelenleg 362 légikikötő szerepel a programban. Az afrikai kontinensen 22, Latin-Amerikában és a Karib-térségben 48, Észak-Amerikában 50, Ázsiában 60, az európai kontinensen pedig 182 légikikötő kapott karbon akkreditációs minősítést. Az idei értékelés szerint Európában mindössze 43 repülőtér működik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérhez hasonlóan karbonsemlegesen, világszinten pedig a budapesti repülőtér az egyike annak az 58 repülőtérnek, amely jelenleg karbonsemleges, vagyis a 3+ szint szigorú követelményeit teljesíti. Ez azt jelenti, hogy a vállalat következetes környezetvédelmi stratégiájának köszönhetően a repülőtéri partnereivel közösen törekszik a működéséből eredő emissziót minél jobban csökkenteni, a fennmaradó kibocsátást pedig karbonkreditek vásárlásával semlegesíti.

A budapesti repülőtér üzemeltetője a 2010-es karbonlábnyoma alapján, 2011-ben csatlakozott a kezdeményezéshez, majd 2018 áprilisában, a kelet-közép-európai régióban elsőként szerezte meg a karbonsemleges minősítést, amelyet a mostani tanúsítványával együtt immár negyedik alkalommal újított meg. Ez alatt a tíz év alatt a Budapest Airport a közvetlen szén-dioxid kibocsátását a felére, az egy utasra jutó kibocsátását pedig a harmadára csökkentette. A Budapest Airport eltökélt szándéka, hogy a következő néhány évben megvalósuló erőfeszítéseinek köszönhetően a 4+ szintet elérje, és ezzel a világ repülőtereinek élmezőnyébe kerüljön, a fenntartható működés és a kibocsátás-csökkentés tekintetében. A legmagasabb, 2020-ban megalkotott 4 és 4+ szint követelményeit jelenleg mindössze 13 repülőtér, 7 európai, 5 ázsiai és 1 észak-amerikai légikikötő teljesíti a világon.

Mivel a repülőtér-üzemeltető számára kiemelten fontos a fenntartható növekedés és a környezetvédelem, 2019-ben hivatalosan csatlakozott az ACI „NetZero by 2050” kezdeményezéséhez is, amely egy vállalás a társaság számára, hogy legkésőbb 2050-re eléri a működéséből fakadó nettó zéró karbonkibocsátást. Azonban a Budapest Airport a napokban jelentette be, hogy nettó kibocsátás-csökkentési ütemterve segítségével keményen dolgozik azon, hogy nettó emisszióit a jelenlegi 2050-es céldátumnál akár 15 évvel korábban, 2035-re nullára csökkentse.

„A klímaváltozás olyan valós fenyegetés, amellyel szemben kizárólag együtt, közös erővel és közös munkával tudunk fellépni. Teljesítményünk elismerése azt jelenti: mi, a repülőtéri közösség, nem csak beszélünk róla, hanem aktívan cselekszünk is a jövőnkért.” – mondta Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „Folyamatosan dolgozunk a repülőtér emissziójának csökkentésén; energiahatékonysági intézkedésekkel és megújuló energia használatával lépésről lépésre haladunk előre annak érdekében, hogy karbon akkreditációs minősítésünkben szintet lépjünk, a folyamat végén pedig elérjük a nettó zéró karbonkibocsátást. A kifogások ideje lejárt, konkrét tettekre van szükség, amelyben minden vállalatnak, szektortól függetlenül megvan a maga felelős szerepe.”

A zéró karbonkibocsátást, az energiahatékonyságot és a forgalmi fejlesztéseket érintő fenntarthatósági célokkal összhangban a Budapest Airport idén csatlakozott a STARGATE nevű konzorciumhoz is, amelynek részeként vállalta többek között egy papírmentes, felhőalapú légiáru-kezelési rendszer kifejlesztését és megteremtését. A brüsszeli repülőtér vezetésével induló projektet az Európai Bizottság közel 25 millió euróval támogatja, a Green Deal program keretében.

Forrás: https://www.bud.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 04. 15., 10:57
Folytatódik a Hadak útján hadtörténeti előadás-sorozat Nagykanizsán, a Halis István Városi Könyvtárban: 2024. április 24-én, 18 órától az egyik legeredményesebb magyar vadászpilótáról, vitéz nemes Molnár László főhadnagyról hallgathatunk meg egy előadást.
2024. 03. 28., 14:43
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
2024. 03. 27., 16:19
20 évvel ezelőtt, 2004. március 16-án érkezett meg Olaszországba két F-104 Starfighter kíséretében az első Eurofighter Typhoon. A jeles évforduló alkalmából nem maradhatott el egy jubileumi festésű példány bemutatása sem.
2024-04-11 09:56:47
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-04-02 16:15:36
A Magyar Honvédség nyolcadik alkalommal szervezi meg az idei év nyári iskolai szünetében a 12-18 éves korosztálynak szóló honvédelmi táborokat, amelyekre április 2-től lehet jelentkezni a honvedelmitabor.hu hivatalos honlapon.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 15., 14:35
A Magyar Honvédség légi kutató-mentő szolgálata - H145M típusú helikopterrel - is részt vett egy, Martonvásár környékén eltűnt kisrepülőgép keresésében, április 13-án, szombaton.
2024. 04. 11., 13:55
Az idei évben is az EUFOR Althea művelet parancsnoki teendőit ellátó nemzet, vagyis 2024-ben Magyarország biztosítja a bosznia-hercegovinai békemisszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét.
2024. 04. 10., 09:29
A repülés iránt az átlagosnál jobban érdeklődő utasok és a repülőgépfotósok kedvencei közé tartoznak azok a gépek, amelyek egy légitársaság vállalati arculatától és szabvány festésmintájától eltérő színekben repülnek.
2024. 04. 08., 12:46
Szombat hajnalban a bosznia-hercegovinai Biztonsági Minisztérium két eltűnt turista megtalálásában kérte az EUFOR nemzetközi misszió segítségét.

  Legfrissebbek most

Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„A második világháború alatt legalább huszonnégy – amerikai és szovjet – légitámadás érte Győr városát – legalább ennyiszer zúgtak a szirénák, omlottak le az épületek és menekültek az óvóhelyekre az emberek a bombázások elől.”