2023. 09. 23. szombat
Tekla
: 387 Ft   : 363 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Karbonsemlegesség: a világ élmezőnyében a Budapest Airport

Karbonsemlegesség: a világ élmezőnyében a Budapest Airport
Budapest Airport  |  2021. 12. 01., 13:01
Karbonsemlegesség: a világ élmezőnyében a Budapest Airport

A Budapest Airport negyedszerre is megkapta a karbonsemleges minősítést, így ezzel továbbra is egyike a világ 362 repülőtér-üzemeltetőjének, amely felelősen, környezettudatosan, a működése során keletkező szén-dioxid kibocsátást teljes mértékben ellensúlyozva működik.

A Budapest Airport 2011-ben csatlakozott a Repülőtéri Karbon Akkreditációs programhoz, és ez alatt a tíz év alatt a közvetlen szén-dioxid kibocsátását a felére, az egy utasra jutó kibocsátását pedig a harmadára csökkentette. Az oklevelet a vállalat a napokban vette át a Repülőterek Nemzetközi Tanácsától (ACI), amely egyben elismerése annak is, hogy a repülőtér üzemeltetője a világjárvány légiközlekedésre gyakorolt hatásai ellenére is teljesíti fenntarthatósági vállalásait.

A Repülőterek Nemzetközi Tanácsa által életre hívott Repülőtéri Karbon Akkreditáció az egyetlen intézményileg jóváhagyott, globális program, amely a világ repülőtereinek széndioxid kibocsátását értékeli, egy hatszintű tanúsítási rendszer segítségével. A rendszer lényege, hogy a légikikötők a kibocsátásuk és a kibocsátás-csökkentés érdekében tett erőfeszítéseik alapján 1, 2, 3, 3+, valamint nemrég hozzáadott 4, illetve 4+ minősítést kaphatnak, vagyis az ACI a programba önkéntesen belépő összes repülőteret értékeli, mérettől, kategóriától és funkciótól függetlenül.

A koronavírus-járvány okozta működési és pénzügyi nehézségek ellenére idén újabb 67 repülőtér csatlakozott a széndioxid kibocsátás mérséklésére irányuló globális erőfeszítésekhez, így a világon jelenleg 362 légikikötő szerepel a programban. Az afrikai kontinensen 22, Latin-Amerikában és a Karib-térségben 48, Észak-Amerikában 50, Ázsiában 60, az európai kontinensen pedig 182 légikikötő kapott karbon akkreditációs minősítést. Az idei értékelés szerint Európában mindössze 43 repülőtér működik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérhez hasonlóan karbonsemlegesen, világszinten pedig a budapesti repülőtér az egyike annak az 58 repülőtérnek, amely jelenleg karbonsemleges, vagyis a 3+ szint szigorú követelményeit teljesíti. Ez azt jelenti, hogy a vállalat következetes környezetvédelmi stratégiájának köszönhetően a repülőtéri partnereivel közösen törekszik a működéséből eredő emissziót minél jobban csökkenteni, a fennmaradó kibocsátást pedig karbonkreditek vásárlásával semlegesíti.

A budapesti repülőtér üzemeltetője a 2010-es karbonlábnyoma alapján, 2011-ben csatlakozott a kezdeményezéshez, majd 2018 áprilisában, a kelet-közép-európai régióban elsőként szerezte meg a karbonsemleges minősítést, amelyet a mostani tanúsítványával együtt immár negyedik alkalommal újított meg. Ez alatt a tíz év alatt a Budapest Airport a közvetlen szén-dioxid kibocsátását a felére, az egy utasra jutó kibocsátását pedig a harmadára csökkentette. A Budapest Airport eltökélt szándéka, hogy a következő néhány évben megvalósuló erőfeszítéseinek köszönhetően a 4+ szintet elérje, és ezzel a világ repülőtereinek élmezőnyébe kerüljön, a fenntartható működés és a kibocsátás-csökkentés tekintetében. A legmagasabb, 2020-ban megalkotott 4 és 4+ szint követelményeit jelenleg mindössze 13 repülőtér, 7 európai, 5 ázsiai és 1 észak-amerikai légikikötő teljesíti a világon.

Mivel a repülőtér-üzemeltető számára kiemelten fontos a fenntartható növekedés és a környezetvédelem, 2019-ben hivatalosan csatlakozott az ACI „NetZero by 2050” kezdeményezéséhez is, amely egy vállalás a társaság számára, hogy legkésőbb 2050-re eléri a működéséből fakadó nettó zéró karbonkibocsátást. Azonban a Budapest Airport a napokban jelentette be, hogy nettó kibocsátás-csökkentési ütemterve segítségével keményen dolgozik azon, hogy nettó emisszióit a jelenlegi 2050-es céldátumnál akár 15 évvel korábban, 2035-re nullára csökkentse.

„A klímaváltozás olyan valós fenyegetés, amellyel szemben kizárólag együtt, közös erővel és közös munkával tudunk fellépni. Teljesítményünk elismerése azt jelenti: mi, a repülőtéri közösség, nem csak beszélünk róla, hanem aktívan cselekszünk is a jövőnkért.” – mondta Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „Folyamatosan dolgozunk a repülőtér emissziójának csökkentésén; energiahatékonysági intézkedésekkel és megújuló energia használatával lépésről lépésre haladunk előre annak érdekében, hogy karbon akkreditációs minősítésünkben szintet lépjünk, a folyamat végén pedig elérjük a nettó zéró karbonkibocsátást. A kifogások ideje lejárt, konkrét tettekre van szükség, amelyben minden vállalatnak, szektortól függetlenül megvan a maga felelős szerepe.”

A zéró karbonkibocsátást, az energiahatékonyságot és a forgalmi fejlesztéseket érintő fenntarthatósági célokkal összhangban a Budapest Airport idén csatlakozott a STARGATE nevű konzorciumhoz is, amelynek részeként vállalta többek között egy papírmentes, felhőalapú légiáru-kezelési rendszer kifejlesztését és megteremtését. A brüsszeli repülőtér vezetésével induló projektet az Európai Bizottság közel 25 millió euróval támogatja, a Green Deal program keretében.

Forrás: https://www.bud.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 09. 07., 16:24
A Készenléti Rendőrség Légirendészeti Szolgálatának tervezett gyakorlata közben, 2023. szeptember 7-én 14 óra 44 perckor Balatonszéplak közelében, a parttól kb. 300 méterre – jelenleg tisztázatlan okból – a tó vizébe zuhant egy MD 500E típusú helikopter.
2023-09-18 14:15:39
Az MH 47. Bázisrepülőtér alkalmazottjai, illetve a dolgozók családtagjai és barátai számára tartottak színes programokkal tarkított családi napot a pápai katonai repülőtéren, szeptember 16-án, szombaton.
2023-09-13 11:37:36
1995. szeptember 13-án este összeütközött a levegőben a Magyar Légierő két gépe. A 16-os oldalszámú Szu-22-es hajtóműve az ütközés következtében leállt, az újraindítása sikertelen volt. A gép Kapoly közelében lezuhant, Katona István őrnagy sikeresen katapultált. A másik gép a 14-es oldalszámú MiG-23UB volt, amelynek az ütközéskor súlyosan megsérült a függőleges vezérsíkja, így a gép oldalkormánya is. A fedélzeten az első ülésben Katovics Balázs százados, hátul Mizsei Mihály százados foglalt helyet. A sérült géppel visszafordultak Pápára, de a leszállóirányra történő fordulás után instabillá vált a gép és lezuhant. A becsapódást nem élték túl a pilóták…
2023-09-11 12:26:04
Induló és érkező helikopterek váltották egymást a Mátra légterében, ahol egyhetes légi kutató-mentő felkészítését hajtotta végre a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandár. A szeptember 4–8. között megrendezett Air Wolf Hunting gyakorlaton egymást érték a különböző – komoly kihívást jelentő – feladatok.
2023-09-04 14:31:35
A világ egyik legismertebb és legkedveltebb repülőnapjához idén nem volt kegyes az időjárás. Pénteken és szombaton is támadtak a zivatarfelhők - de a katonai repülés rajongóinak tízezrei szerencsére kitartottak. Volt miért: igazi csodák és veterán óriások egyaránt meglátogatták a rangos eseményt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 09. 20., 12:04
Ismét magyar hajózó nyerte el az ostravai repülőnap közönségdíját. Idén Szentendrei Dávid százados Gripen demo programjával bizonyult a legjobbnak.
2023. 09. 20., 10:53
Alkatrészek gyártásával és karbantartásával bővíti tevékenységi körét a két német nagyvállalat, a Lufthansa csoport és a Rheinmetall.
2023. 09. 18., 10:17
A Bács-Kiskun vármegyei községben, Madarason tizenhat éve, 2007-ben egy kopjafa-emléktáblát állítottak a második világháborúban lezuhant repülőgép áldozatai számára. A 79 évvel ezelőtti tragédiára idén, szeptember 14-én szentmisével, beszédekkel, versekkel és koszorúzással emlékeztek.
2023. 09. 15., 11:17
A Magyar Honvédség Airbus A319-es szállító repülőgépével érkezett haza Törökországból az amerikai barlangkutató, Mark Dickey mentésében oroszlánrészt vállaló 29 fős magyar mentőcsapat, szeptember 15-én.

  Legfrissebbek most

Egy egészen friss hír nyugati szomszédunktól: a 2023. szeptember 20-i bejelentés értelmében Ausztria - hazánkhoz hasonlóan - szintén a brazil KC-390-es közepes, többfeladatú katonai szállító repülőgépet vásárolja meg.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A most belépő fiatalok történelmi jelentőségű korszakban válhatnak a hazájuk védelmében aktív részt vállaló katonákká – fogalmazott a Magyar Nemzetnek adott interjújában dr. Böröndi Gábor vezérezredes.