Az Európai Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) részletes forgalmi elemzést adott ki az európai légiforgalom alakulásáról 2020 első felére vonatkozóan. A riport egyebek mellett arra is kitér, hogy a forgalom visszaépülése 2020 második félévében a vártnál lassabban valósul meg, amelynek hátterében első sorban az államok által bevezetett eltérő és gyakran változó utazási korlátozások állnak.
Az ACI napokban kiadott riportja kiemeli a koronavírus légiközlekedésre gyakorolt lesújtó hatását: Európa repülőterei összesen 64,2%-os visszaesést regisztráltak 2020 első félévének utasforgalmában, ami számszerűen 969 millió légiutas elvesztését jelentette. A forgalom visszaesése az év második negyedévében volt a legszignifikánsabb: ekkor 2019 azonos időszakához képest 96,4%-os volt az utasszám-csökkenés. A Budapest Airport 2020 első félévében 2 892 854 utast fogadott, amely 60,8%-os csökkenést jelent az előző év azonos időszakához képest.
A koronavírus kisebb mértékben, de jelentősen befolyásolta az Európán kívüli repülőterek utasforgalmát: esetükben 2020 első felében 59,8%-kal esett vissza az utasfogalom. Az európai repülőterek utasforgalmához viszonyított mérsékelt forgalomkiesés főleg a belföldi járatoknak köszönhető, például az Egyesült Amerikai Államokban vagy Kínában, amelyek esetében nem kell számolni a sok esetben országonként eltérő belépési szabályokkal.
Június – 90%-ot meghaladó visszaesés
Júniusban a teljes európai légiforgalomban 93,2%-os utasforgalomkiesés volt megfigyelhető: a légiforgalom alakulását jól mutatja Európa legforgalmasabb hub repülőtere, a London Heathrow utasforgalma, amely a tavalyi júniusi 7,24 millió fő helyett idén júniusban 350 700 utast kezelt, ezzel 95,2%-os visszaesést regisztrálva.
Az Európai Unión belüli utazási korlátozások feloldása a hónap második felére esett, amely a Budapest Airport forgalmán is jól látható: az utasszám júniusban minimálisan emelkedett, a csökkenés továbbra is 94,3%-os volt.
Július – 208 millióval kevesebb légiutas Európában
Az utazási korlátozások uniós szintű, június közepétől való részleges feloldását követően a forgalom helyreállása a vártnál lassabb ütemben zajlik. Az európai légiforgalom júliusban 78%-os visszaesést mutatott az előző év azonos időszakához képest: ez Európa-szerte júliusban 208 millió légiutas elvesztését jelentette.
Júliusban 304 596 fő utast kezelt a Budapest Airport, amely az előző hónaphoz képest háromszoros növekedést jelent, ugyanakkor 2019 júliusához képest 81%-kal kevesebb utast köszönthetett a magyar főváros repülőtere.
Hamar az utasok kedvence lett az új 1-es móló
Augusztus 10-én birtokba vették az utasok a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér újonnan átadott, 1-es móló névre keresztelt utasmólóját. A visszajelzések alapján az utasok teljes mértékben elégedettek a gyönyörű, skandináv hangulatot idéző épülettel, ahonnan minden eddiginél gyorsabban és kényelmesebben valósul meg a ki- és beszállítás: a repülőgépek mindössze néhány lépésnyire állnak az épülettől.
Az utasok komfortos körülmények között, tágas és a járványügyi szempontoknak is teljes mértékben megfelelő környezetben tölthetik a repülés előtti várakozási időt. A több mint 11,5 milliárd forintos beruházásból megvalósuló 1. móló építése 2019. július 19-én kezdődött, és az épület kivitelezése rekordidő, egészen pontosan 339 nap alatt befejeződött.
A móló nagy előnye, hogy az összeköttetés a 2A Terminállal úgy valósul meg, hogy az utasok a jegykezelést követően egyetlen pillanatra sem hagyják el a komfortos épületet, a fő terminálépületből mozgólépcsővel és lifttel is felszerelt új összekötő épületen keresztül érik el a tágas, 120 méter hosszú új mólót.
A Budapest Airport virtuális sétára invitálja az utasokat a SykCourttól egészen az új utasmólóig – ide kattintva tarthat velünk, az 1-es mólóról szóló további érdekességekért pedig kattintson ide.
Fenntarthatóbb augusztus: szívószálmentességet hirdet a Budapest Airport
Augusztusban a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren működő éttermek és kávézók a Budapest Airport és a Felelős Gasztrohős kezdeményezésére mellőzik egyszerhasználatos műanyag szívószálak használatát.
A kezdeményezésnek köszönhetően jelentősen csökkenhet a repülőtéren elhasznált eldobható műanyag eszközök mennyisége, hiszen a vendéglátóegységek augusztusban (amennyiben az utasok nem ragaszkodnak annak használatához) műanyag szívószál nélkül – vagy annak fenntartható, lebomló anyagból készült megfelelőjével – szolgálják fel azokat az üdítőket, amelyek esetében ez megoldható. A projektnek köszönhetően jelentős mennyiségű műanyagszemét keletkezése kerülhető el. A Budapest Airport számára a fenntartható működés kiemelt jelentőséggel bír, így a repülőtér-üzemeltető megkezdte az egyeztetéseket arra vonatkozóan, hogy a repülőtéren működő vendéglátóegységek szeptember hónapban is műanyag szívószál nélkül szolgálják fel az italokat.
A műanyaghasználat további mérséklése érdekében a Budapest Airport összesen 11 ivókutat helyezett ki a repülőtér termináljain, további három kút beszerzése pedig folyamatban van: ezeknek köszönhetően az utasok palackozott ásványvíz megvásárlása nélkül is kiváló minőségű ivóvízhez juthatnak a repülőtéren. Az ivókutak az érkező és az induló utasútvonalon egyaránt elérhetőek. A Budapest Airport arra biztatja minden utasát, hogy otthonról hozott palackokat használjon újabb PET palackok vásárlása helyett: az utasbiztonsági ellenőrzésen az üres üvegeket mindenki magával hozhatja a tranzit területre, ahol több ponton is hozzáférhetőek az újonnan kiépített ivókutak.
Forrás: BUD
A Royal International Air Tattoo szervezői bizonyára már évekkel ezelőtt elővették az eseménynaptárt: milyen évfordulót illene megünnepelni 2024-ben? Nem volt nehéz dolguk.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.