2024. 09. 20. péntek
Friderika
: 395 Ft   : 354 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Futópálya karbantartás

Futópálya karbantartás
JETfly  |  2016. 08. 10., 13:33

Légkalapácsok és fúrógépek hangjaitól zajos a ferihegyi 1. futópálya, amelynek felülete idén már betölti a harminc évet.

A Budapest Airport és az osztrák OAT cég magyar szakemberei javítják a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. futópályájának felületi egyenetlenségeit – kihasználva a műszeres leszállító berendezés, az ILS cseréje miatt elrendelt teljes pályazárat. A közel 15 millió forintos projekt alatt ismét tükörsimává kell alakítani a repülőgépek fel- és leszállására szolgáló betonfelületet.

A 3000 méter hosszú és 45 méter széles betoncsík a világ bármely repülőgépének fogadására és indítására alkalmas, akár a 400 tonnás teherszállító Boeing B747-8F típusú óriásgépeket is simán elbírja. Ez pedig nem kis terhelést jelent, hiszen a hatalmas tömegű gépek sokszor 250 km/h sebességgel érnek le a betonra és fékeznek le alig harminc másodperc alatt. A téli időjárás során azonban számtalan apró repedés keletkezik a repülőtéri betontáblákon, ezeket a hibákat kell évről-évre kijavítani, nehogy a letört darabok a repülőgépek hajtóművébe kerülve még nagyobb bajt okozzanak, hogy a következő télen további repedések keletkezzenek.

Mivel az 1. futópályát a műszeres leszállító rendszer, az ILS korszerűsítése miatt mindenképpen le kellett zárni, ezért a Budapest Airport Műszaki Központ szakemberei igyekeztek minden egyéb fontos javítást is az augusztus 18-ig tartó pályazár idejére időzíteni. Ebben az időszakban vágták le a futópályák melletti biztonsági sávban a füvet és így kerültek a fúrógépek és a légkalapácsok is a betonra, egészen pontosan a javítás miatt. Az osztrák hátterű OAT cég magyar szakemberei nemcsak az 1 futópálya kisebb hibáit javítják ki, hanem a kapcsolódó gurulóutak felületét is rendbe hozzák. A beton repedéseit módosított bitumenes hézagkitöltő anyaggal javítják ki, hibáit szögletes kockákban kivágják és később kvarchomokos gyantahabarccsal, két komponensből álló epoxy-gyantával töltik ki, ami a megszilárdulás után keményebb felületet ad, mint az eredeti beton.

Képgaléria megtekintése (8 db kép)

„Ezt a munkát csak a nyári időszakban lehet elvégezni, hiszen száraz és napos időre van szükség a javításokhoz.” – nyilatkozta Huszka Péter, a Budapest Airport forgalmi igazgatója. Hozzáfűzte: „Minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy a lehető legrövidebb idő alatt elvégezzük ezeket, a repülés biztonságához nélkülözhetetlen munkálatokat, igyekeztünk mindent besűríteni a pályazár háromhetes periódusába. Mindehhez a legjobb szakembereket és technológiákat alkalmazzuk, hiszen a repülésben nem lehet kompromisszumokat kötni.”

Forrás: BUD

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 08., 10:36
A Honvédelmi Minisztérium tájékoztatása szerint a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandár egy Airbus H225M többcélú helikoptere segítette az oltást Vas vármegyében. A csütörtökön kezdődött tüzet vasárnapra sikerült megfékezni.
2024. 08. 29., 22:00
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a horvát példát követve, Szerbia is a francia Dassault Rafale típusával modernizálná légierejét. A terv most úgy tűnik, meg is valósul.
2024. 08. 21., 09:00
A Magyar Légierőn belül jelentős fejlesztések zajlanak, néhány év alatt minőségben és mennyiségben egyaránt komoly technika érkezett be és a folyamat még nem ért véget. Ezek üzemeltetéséhez természetesen rengeteg, magasan képzett fiatalra is szükség van.
2024-08-20 21:30:00
Augusztus 20-án már hagyomány, hogy az államalapítás ünnepének részeként - a tisztavatást követően - légiparádét rendeznek Budapesten. Nem volt ez másképp idén sem: a Magyar Légierő merev- és forgószárnyas típusai különböző kötelékekkel és szóló bemutatókkal készültek az eseményre.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 09. 16., 15:28
Tavaly októberben, amikor az amerikai légierő KC-10A Extender légi utántöltő és szállítógéppel felszerelt kontingense hazatért Szaúd-Arábiából, a US Air Force hivatalosan is bejelentette, hogy véget ért a típus utolsó hadműveleti bevetése és 43 éves üzemeltetés után, 2024 szeptemberében kivonják a szolgálatból.
2024. 09. 16., 10:11
A Brit Királyi Légierő legendás Avro Lancasterei meghatározó szerepet játszottak a második nagy világégés Németország elleni légicsapásaiban. Bár több mint hétezret építettek, napjainkra mindössze két repképes példány maradt fenn belőlük.
2024. 09. 12., 10:23
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál három héten át Mi-17 szimulátoros képzést tartanak Bulgáriából heti váltásokban érkező pilóták számára. A cél, hogy fenntartsák és fejlesszék a bolgár helikopteres személyzetek repüléstechnikai képességeit, valamint gyakorolják a kényszerhelyzeti eljárások kezelését.
2024. 09. 11., 10:15
2004. július 8-án utoljára volt hangos a szentkirályszabadjai légtér a helikopterek jellegzetes zajától.

  Legfrissebbek most

Az éves kiképzési tervnek megfelelően, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen hajózói 2024. szeptember 16-19. között délutáni, esti kiképzési repüléseket hajtottak végre, melyek fotózására a spotterek is lehetőséget kaptak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.