A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmát továbbra is drasztikusan érintik a koronavírus-járvány miatt bevezetett utazási korlátozások. A várható éves utasforgalom a 17 évvel ezelőtti szintre csökken; a repülőtér üzemeltetője az őszi és téli hónapokban is 90% körüli visszaeséssel számol.
A repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. a válság kezdete óta minden lehetséges intézkedést megtett a munkahelyek védelméért, azonban a vállalat hosszú távú és hatékony működésének biztosítása, valamint a megmaradó munkahelyek védelme érdekében elkerülhetetlenné vált az újabb létszámcsökkentés a BUD csoport munkavállalóinak körében.
A koronavírus-járvány óriási kihívást jelent a légiközlekedési ipar számára; Európa legforgalmasabb repülőterei kivétel nélkül 70-90% körüli forgalomkiesést regisztráltak a járvány kitörése óta. A kontinensen 2020 augusztusáig 1,15 milliárd légi utas „tűnt el” a járvány miatt bevezetett utazási korlátozások miatt. A repülőterek várható éves utasforgalma sok helyen – különösen a régiónkban - a 15-20 évvel ezelőtti szintre csökken; töredékére annak, amit a prognózisok az idei évre jeleztek. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) becslése alapján az európai repülőterek utasforgalma az elkövetkező néhány évben sem fogja elérni a válság előtti szintet.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma áprilisban, a járvány európai kitörésekor 99,3%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Habár a nyári hónapok némi emelkedést mutattak az utasszámok tekintetében – az áprilisi alig 10 ezer főről közel 400 ezerre kúszott fel az augusztusi utasszám -, a szeptember 1-től életbe lépett újabb utazási korlátozások ismét a nyár eleji szintre csökkentették az utasforgalmat. A repülőtéren jelenleg naponta kevesebb mint 3000 utas fordul meg, ami a tavaly szeptemberi forgalom 6%-a. A Budapest Airport arra számít, hogy a további várható járattörlések és utasszámcsökkenés miatt az utasforgalom a tervezett maximum egyharmada, legfeljebb 5,5 millió fő lehet idén.
A Budapest Airport 2020-as, még a koronavírus-járvány előtti üzleti terve nem csak az utasszám, hanem a pénzügyi mutatók terén sem fog teljesülni. A vállalat március óta a leálló légiközlekedés következtében szinte minden bevételétől elesett, ezért tavasz óta számos költségcsökkentő intézkedést vezetett be. A májusi létszámleépítéskor a Budapest Airport arra számított, hogy a forgalom gyorsabb ütemben fog visszaépülni, ezért a létszámot az akkor várt 10 milliós éves utasszámra tervezte, és minden lehetséges munkáltatói eszközzel élt, továbbá részt vett a kormányzati bértámogatási programban is annak érdekében, hogy a lehető legtöbb munkahelyet meg tudja védeni.
Mostanra azonban egyértelművé vált, hogy egyrészt a szeptembertől érvényben lévő utazási korlátozások, másrészt a vártnál lassabban visszatérő utazási kedv újabb, hónapokon át tartó, jelentős utasszámcsökkenést fog eredményezni a budapesti repülőtér forgalmában. Ez azt jelenti, hogy avállalat biztonságos és hatékony működését szem előtt tartva a Budapest Airport nem tudja fenntartani a 10 milliós utasszámhoz mért dolgozói létszámot sem, ezért elkerülhetetlenné vált az újabb, várhatóan 236 főt érintő létszámcsökkentés.
A Budapest Airport a következő hónapokban kizárólag a repülőtér biztonságos üzemeltetése érdekében szükséges kiadásokra fog költeni, a beruházások számát erőteljesen csökkenti, és a meglévő forrásokat az alapvető repülőtér-üzemeltetésre, valamint a bérekre fogja fordítani. Köszönhetően a korábbi évek felelős gazdálkodásának, a Budapest Airport működése továbbra is stabil, a vállalat finanszírozása biztosított. A repülőtér üzemeltetőjeként a Budapest Airport továbbra is garantálni tudja a repülőtér biztonságos és folyamatos működését, illetve az ehhez szükséges személyi állomány rendelkezésre állását.
A létszámcsökkentésben érintett munkavállalókkal a Budapest Airport a lehető leghumánusabban és legkorrektebben fog eljárni. Azon rászoruló munkavállalóknak, akiknek a koronavírus-járvány miatt veszélybe került a fizikai vagy mentális egészsége és a szociális biztonsága, továbbra is lehetőségük van a BUD Csoport Munkavállalóiért Alapítványhoz fordulni.
Forrás: https://www.bud.hu/
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.