A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es futópályája felületének második szakaszát cseréli ki a Budapest Airport idén március 12. és június 30. között. A felújítás nem csak a pálya beton burkolatát érinti, hanem a régi fénytechnikai rendszerek nagy részét: a kábeleket, az elektromos aknákat és lámpákat is cserélni kell.
Emellett a 31L leszálló irány is megkapja a legmodernebb műszeres leszállító berendezést, az ILS-t. A több mint másfél milliárd forintos felújítás alatt a repülőtér a másik futópályával üzemel.
Március 12. és június 30. között egy futópályával üzemel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, eközben a Budapest Airport folytatja az 1-es futópálya tavaly megkezdett rekonstrukcióját. Tavaly az ún. földetérési zóna 900 méteres szakaszán cserélték ki beton burkolatot. Most a következő 1400 méretes szakasz, a pálya középső része kerül sorra; a futópályának e szakaszán a beton szerkezetének mélyreható vizsgálata alapján a hibákat már nem érdemes egyszerű felszíni javítással orvosolni.
A tavaly felújított szakaszon sikerült megszüntetni a hibákat. Most hasonló okokból kell cserélni a következő 1400 méteres pályaszakasz betonfelületét, amely már több mint három évtizede kapja a terhelést a le- és felszálló gépek súlya alatt. Ezúttal összesen 33 ezer négyzetméternyi betonfelület újul meg, ami négy és fél futballpályának felel meg.
A beton burkolat cseréje mellett több más fontos fejlesztés is elkészül a futópályán, egyebek mellett a fénytechnikai rendszerek korszerűsítése. A szakemberek 160 lámpatestet és közel 90 fénytechnikai aknát cserélnek ki és építenek át a legújabb európai szabványok szerint, valamint a futópálya lámpasorát ellátó elsődleges áramkör kábeleit is kicserélik, ami nem kevesebb, mint 300 kilométernyi vezetéket jelent.
A munkálatok végén a futópálya délkeleti, ritkábban használt megközelítési iránya (31L) is megkapja a legmodernebb műszeres leszállító berendezést, vagyis ILS-t (ami az angol Instrument Landing System rövidítése.) A korábbi rendszerhez hasonlóan az új rádiónavigációs berendezés is rossz látási viszonyok között segíti a pilótákat a futópálya megközelítésében és a biztonságos landolásban, de a régebbinél jóval precízebb működésre is képes.
A munkálatok a biztonságos repülőtéri üzem fenntartásához szükségesek, hiszen a futópálya első számú rendeltetése, hogy minden körülmények között biztonságosan tudja indítani és fogadni a repülőgépeket. Stephan Schattney, a Budapest Airport Műszaki Központ igazgatója szerint a pálya felületének a minősége, valamint az ehhez szorosan kapcsolódó bonyolult infrastruktúra, amit a mai modern repülés megkövetel, folyamatos karbantartást és megújítást igényel. Ugyanakkor a Budapest Airport nagyon nagy gondot fordított a projekt előkészítésére, hogy a rendelkezésre álló 3 és fél hónap elegendő legyen. Stephan Schattney kiemelte: „350 ember, valamint 250 jármű és munkagép dolgozik majd a felújításon, hogy júliusra, vagyis a nyaralási és utazási főszezonra ismét két futópályával üzemelhessen a repülőtér.”
A beruházás összköltsége eléri az 5,2 millió eurót, vagyis valamivel több, mint 1,6 milliárd forintot, amit a Budapest Airport saját forrásból finanszíroz. Mindez része a Budapest Airport 50 milliárd forintos (mintegy 160 millió Eurós) BUD 2020 elnevezésű, ötéves repülőtér fejlesztési tervének, amit a repülőtér üzemeltetője teljes egészében saját forrásból valósít meg 2020 végéig. Ennek részeként épül és lesz kész az év közepén a 2B Terminálon az új, tízezer négyzetméteres utasmóló, megépült és üzemel a DHL Express és a TNT új logisztikai bázisa, elkészült a repülőtéri szálloda és idén elkezdődik a Cargo City nevű új logisztikai központ építése is.
Forrás: BUD
A Royal International Air Tattoo szervezői bizonyára már évekkel ezelőtt elővették az eseménynaptárt: milyen évfordulót illene megünnepelni 2024-ben? Nem volt nehéz dolguk.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.