2025. 11. 17. hétfő
Gergely, Hortenzia
: 384 Ft   : 331 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Budapest Airport: folytatódik a futópálya felújítása

Budapest Airport: folytatódik a futópálya felújítása
JETfly  |  2018. 03. 02., 15:08

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es futópályája felületének második szakaszát cseréli ki a Budapest Airport idén március 12. és június 30. között. A felújítás nem csak a pálya beton burkolatát érinti, hanem a régi fénytechnikai rendszerek nagy részét: a kábeleket, az elektromos aknákat és lámpákat is cserélni kell.

Emellett a 31L leszálló irány is megkapja a legmodernebb műszeres leszállító berendezést, az ILS-t. A több mint másfél milliárd forintos felújítás alatt a repülőtér a másik futópályával üzemel.

Március 12. és június 30. között egy futópályával üzemel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, eközben a Budapest Airport folytatja az 1-es futópálya tavaly megkezdett rekonstrukcióját. Tavaly az ún. földetérési zóna 900 méteres szakaszán cserélték ki beton burkolatot. Most a következő 1400 méretes szakasz, a pálya középső része kerül sorra; a futópályának e szakaszán a beton szerkezetének mélyreható vizsgálata alapján a hibákat már nem érdemes egyszerű felszíni javítással orvosolni.

A tavaly felújított szakaszon sikerült megszüntetni a hibákat. Most hasonló okokból kell cserélni a következő 1400 méteres pályaszakasz betonfelületét, amely már több mint három évtizede kapja a terhelést a le- és felszálló gépek súlya alatt. Ezúttal összesen 33 ezer négyzetméternyi betonfelület újul meg, ami négy és fél futballpályának felel meg.

A beton burkolat cseréje mellett több más fontos fejlesztés is elkészül a futópályán, egyebek mellett a fénytechnikai rendszerek korszerűsítése. A szakemberek 160 lámpatestet és közel 90 fénytechnikai aknát cserélnek ki és építenek át a legújabb európai szabványok szerint, valamint a futópálya lámpasorát ellátó elsődleges áramkör kábeleit is kicserélik, ami nem kevesebb, mint 300 kilométernyi vezetéket jelent.

A munkálatok végén a futópálya délkeleti, ritkábban használt megközelítési iránya (31L) is megkapja a legmodernebb műszeres leszállító berendezést, vagyis ILS-t (ami az angol Instrument Landing System rövidítése.) A korábbi rendszerhez hasonlóan az új rádiónavigációs berendezés is rossz látási viszonyok között segíti a pilótákat a futópálya megközelítésében és a biztonságos landolásban, de a régebbinél jóval precízebb működésre is képes.

A munkálatok a biztonságos repülőtéri üzem fenntartásához szükségesek, hiszen a futópálya első számú rendeltetése, hogy minden körülmények között biztonságosan tudja indítani és fogadni a repülőgépeket. Stephan Schattney, a Budapest Airport Műszaki Központ igazgatója szerint a pálya felületének a minősége, valamint az ehhez szorosan kapcsolódó bonyolult infrastruktúra, amit a mai modern repülés megkövetel, folyamatos karbantartást és megújítást igényel. Ugyanakkor a Budapest Airport nagyon nagy gondot fordított a projekt előkészítésére, hogy a rendelkezésre álló 3 és fél hónap elegendő legyen. Stephan Schattney kiemelte: „350 ember, valamint 250 jármű és munkagép dolgozik majd a felújításon, hogy júliusra, vagyis a nyaralási és utazási főszezonra ismét két futópályával üzemelhessen a repülőtér.”

A beruházás összköltsége eléri az 5,2 millió eurót, vagyis valamivel több, mint 1,6 milliárd forintot, amit a Budapest Airport saját forrásból finanszíroz. Mindez része a Budapest Airport 50 milliárd forintos (mintegy 160 millió Eurós) BUD 2020 elnevezésű, ötéves repülőtér fejlesztési tervének, amit a repülőtér üzemeltetője teljes egészében saját forrásból valósít meg 2020 végéig. Ennek részeként épül és lesz kész az év közepén a 2B Terminálon az új, tízezer négyzetméteres utasmóló, megépült és üzemel a DHL Express és a TNT új logisztikai bázisa, elkészült a repülőtéri szálloda és idén elkezdődik a Cargo City nevű új logisztikai központ építése is.

Forrás: BUD

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 10. 27., 14:24
Vannak olyan típusok - ha nem is sok - melyek már külalakjukkal messzire kiemelkednek a kortársak közül. Ezek egyike a britek utolsó szuperszonikus repülőgépe, az elfogásra tökéletesített, kéthajtóműves Lightning. Szépnek nem szép, de korának kiváló és valóban villámgyors célszerszámának bizonyult.
2025. 10. 20., 12:32
A hazai léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl október 20-tól ismét várja a jelentkezőket a 2026 őszén induló légiforgalmi irányító képzésére. Az érdeklődők 2026. március 15-ig pályázhatnak, a kiválasztási folyamat várhatóan a nyár közepén zárul. A jövő ősszel induló évfolyamra továbbra is minden, a légi közlekedés iránt érdeklődő pályázó jelentkezését szívesen fogadják.
2025. 10. 02., 09:51
A német birodalom talán legrosszabb sajtójával rendelkező fegyvere volt a Vergeltungswaffe 1, azaz a V-1-es „repülő bomba”. Igazából senki sem szerette: sem a mérnökök, sem az alkalmazók, s pláne nem a britek és más polgári lakosok, akik kénytelenek voltak elszenvedni csapásait. Nem lett belőle Wunderwaffe, azaz a háború sorsát megfordító csodafegyver. Azért annyira nem is volt rossz…
2025-10-29 12:40:35
Egy napra megállt az idő Hajmáskér fölött: a Magyar Honvédség helikopterflottájának múltja, jelene és jövője repült egyszerre. A különféle típusú harci helikopterek szabad szemmel is jól láthatóan manővereztek, hiszen a Mi-24 hajtotta végre utolsó éleslövészetét.
2025-10-28 10:34:50
A HungaroControl legfrissebb jelentése szerint 2025 első három negyedévében több mint 7 százalékkal nőtt a légiforgalom Magyarország légterében a tavalyi év azonos időszakához képest. A számottevő forgalombővülés ellenére a hazai léginavigációs szolgáltató szakemberei jelentős mértékben mérsékelték a járatkéséseket: 80 százalékkal kevesebb késést regisztráltak, mint 2024-ben.
2025-10-15 12:30:01
A 46. Nemzetközi Katonai Megfigyelő Tanfolyam hallgatói képzésüknek utolsó hetét töltik. Szolnokon az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál egy H225M helikopterrel emelkedtek a magasba, hogy a légi felderítést gyakorolják.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 11. 17., 13:58
Közép-Európában egyedülálló Mi–17 szimulátorban gyakoroltak közösen magyar és bolgár pilóták három héten át.
2025. 11. 06., 10:01
2018 májusában egy tengerészgyalogos hamvaival és hagyatékával egy amerikai üzletember érkezett Budapestre. Utazásával a tengerészgyalogos kívánságát teljesítette, akit gyerekkora óta barátjának mondhatott, és akinek kérése az volt, hogy a végső nyughelye szülőföldjén legyen.
2025. 11. 04., 11:56
Megkezdődött a Magyar Honvédség által megrendelt második KC-390 Millennium közepes katonai szállítógép átadás-átvételi folyamata, a brazil Embraer repülőgépgyár Sao Paulo állambeli Gavião Peixotoban települt üzemkomplexumában.
2025. 10. 29., 14:10
A Delta Airlines első hetvenöt évében amerikai repülőgéptípusok voltak a meghatározóak a légitársaságnál.

  Legfrissebbek most

Végéhez közeledik a Magyar Honvédség negyedik NATO Baltic Air Policing (BAP) missziója Litvániában, melynek eddigi eredményeiről, tapasztalatairól egy média nap keretein belül kaphattak egy kis ízelítőt a helyszínre érkező sajtósok, spotterek, bloggerek. Helyszíni beszámolónkat mutatjuk most Olvasóinknak!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.