A Budapest Airport Zrt. megkötötte az első ESG-alapú, azaz környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontból egyaránt felelős finanszírozási megállapodását, amely nem csupán a régióban, de Európában is egyedülálló a repülőterek között. A budapesti repülőtér üzemeltetője maximálisan elkötelezett a fenntartható működés mellett, és aktívan cselekszik a közvetlen üvegházhatású gázkibocsátásai csökkentése érdekében. A derivatíva megállapodás 325 millió euró névleges összegű kamatlábcseréről szól.
Az ESG az „environmental” (környezeti), „social” (társadalmi) és „governance” (irányítási) angol szavak rövidítése; egy olyan keretrendszert jelöl, amely lehetővé teszi, hogy a befektetők, finanszírozók nem csupán pénzügyi, hanem fenntarthatósági szempontból is megítélhessék a különböző szervezetek tevékenységét. Az ESG pénzügyi termékekre való jogosultság az adott vállalat elkötelezettségét mutatja a fenntarthatóság, valamint egyéb, társadalmi szempontból fontos kérdések mellett a mindennapi működés során. Az ESG-alapú eszközök alacsonyabb pénzügyi költségek (azaz „greenium,” vagyis zöld prémium) formájában biztosítanak előnyöket az ambiciózus ESG-célokat teljesítő szervezetek számára.
A Budapest Airport Zrt. által most megkötött, 325 millió euró értékű kamatlábcsere-megállapodás futamideje 2,5 év. A vállalat partnerei a BNP Paribas Hungary, amely koordinátorként működött és 200 millió eurót jegyzett, valamint a Credit Agricole CIB. Tanácsadóként a Rothschild & Co segítette az előkészületeket és a végrehajtást. A szerződések létrejöttének pénzügyi célja a kamatláb-csere, azaz a társaság szenior hitelein fizetendő változó kamat fixre cserélése, amely a vállalat számára kiszámíthatóvá teszi a kamatszolgálatát. A Budapest Airport számára azonban a megállapodásból származó pénzügyi előny kevésbé fontos szempont volt, mint hogy hosszú távon hátteret teremtsen a repülőtér környezetbarát működéséhez. E fenntarthatósági vállalások költségei messze meghaladják a derivatíva megállapodás pénzügyi előnyeit. A Budapest Airport várakozással tekint a további, jövőbeni zöld finanszírozási lehetőségek elé.
Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója kiemelte: „A most aláírt, ESG-alapú swap megállapodással ismét egy újabb lépést tettünk azon célunk felé, hogy 2035-re elérjük a repülőtér nettó zéró karbonkibocsátását. A Budapest Airport az elmúlt tíz évben a közvetlen szén-dioxid kibocsátását a felére, az egy utasra jutó kibocsátását pedig a harmadára csökkentette. A mostani megállapodás keretében vállaltuk, többek között, hogy a villamosenergia-szükségletünket teljes mértékben megújuló forrásokból fedezzük majd, minimum 5 MW teljesítményű napenergia-erőművet fejlesztünk, továbbá legalább 100 új elektromos töltőpontot alakítunk ki a repülőtéren.” Hozzátette: „Munkatársaim folyamatosan dolgoznak azon, hogy újabb és újabb lehetőségeket térképezzenek fel a társadalmi kötelezettségvállalásunk továbbfejlesztése érdekében, hogy a Budapest Airport működése és finanszírozása során fenntartható döntéseket hozhassunk.”
A Budapest Airport 2019-ben csatlakozott a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) „NetZero by 2050” kezdeményezéséhez, amely egy vállalás a társaság számára, hogy legkésőbb 2050-re eléri a működéséből fakadó nettó zéró karbonkibocsátást. A vállalat azonban a közelmúltban bejelentette, hogy nettó kibocsátáscsökkentési ütemterve segítségével keményen dolgozik azon, hogy nettó emisszióját a jelenlegi 2050-es céldátumnál akár 15 évvel korábban, legkésőbb 2035-re nullára csökkentse.
November végén a repülőtér üzemeltetője negyedszerre is megkapta az ACI „3+” karbonsemleges minősítést, így továbbra is egyike annak a mindössze 43 európai repülőtérnek, amelyik elérte a karbonsemlegességet, és felelősen, környezettudatosan, a működése során keletkező szén-dioxid kibocsátást teljes mértékben ellensúlyozva működik, ezzel a karbonsemlegességi szint szigorú követelményeit is teljesítve. A Budapest Airport az új finanszírozási formákban azt is vállalta, hogy 2023 végére megszerzi az ACI 4+ maximális szintű karbonsemleges minősítését, amellyel jelenleg csupán 9 repülőtér rendelkezik a világon.
Forrás: https://www.bud.hu/
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.