Az elmúlt napokban végrehajtott sikeres gurulópróbákat követően, a Boeing 2011. március 20-ra tűzte ki a 747-es repülőgépcsalád legújabb tagjának, a 747-8 Intercontinental szűzfelszállását. Az időpont nem változott, így március 20-án, vasárnap, helyi idő szerint 9 óra 59 perckor - az everetti Paine Field repülőtérről - magasba emelkedett az új Jumbo.
A vörös, narancssárga és fehér színekre festett 747-8 Intercontinental első felszállását több ezer fő követette nyomon a helyszínen – az amerikai repülőgépgyár dolgozói mellett, megrendelők, beszállítók és vezetőségi tagok is kilátogattak a jeles eseményre. A gép - első repülése során – közel négy és fél órát töltött a levegőben, pilótafülkéjében Mark Feuerstein főpilóta és Paul Stemer kapitány foglalt helyet. A pilóták a landolást követően (Boeing Field, Seattle helyi idő szeint 14 óra 24 perc) egy sajtótájékoztató keretein belül számoltak be a sikeres első repülés részleteiről.
Elmondásuk szerint a 747-8I rendszerei, valamint a négy General Electric GEnx-2B hajtómü is az előzetesen elvárt teljesítményt hozta, 6 096 méteres magasságot, továbbá 463 km/h-ás sebességet értek el a géppel. Az RC001-es tesztgép szüzfelszállásával kezdetét vette a 747-8 Intercontinental 600 órás repülési tesztprogramja. Az új Jumbo sikeres első repülésénél talán nem is kaphatott volna szebb ajándékot a 90. születésnapját éppen ma, azaz március 21-én ünneplő Joseph F. „Joe” Sutter, a Boeing 747 szülőatyja. A leszállást követően, az élő internetes közvetítést figyelemmel kísérők is láthatták, hogy a Boeing sem feledkezett meg Sutter-ről: a 747-8I orrfutójának ajtajára nevének kezdőbetüit „JFS” festették fel.
A 76,3 méter hosszú (elődjénél 5,6 méterrel hosszabb) 14 800 kilométer hatótávolságú, 442 250 kilogramm maximális felszálló súlyú Intercontinental üzemeltetési költségei 12%-kal csökkentek, üzemanyag-felhasználása 16%-kal, zaj- és károsanyag-kibocsátása pedig 16%, illetve 30%-kal kedvezőbb, mint a 747-400-asé. A légitársaságok közül elsőként - várhatóan 2011 végén - a Lufthansa veheti át a Boeing meghosszabbított törzsü 747-esét, melyből húsz darabot rendeltek. Az eredetileg 467 utasnak helyet biztosító 747-8 I-t a német légitársaság háromosztályos elrendezésben, 386 üléssel rendelte meg.
A Lufthansa mellett VIP vásárlók, valamint a Korean Air is rendelt a típusból, melyre eddig már 33 konkrét megrendelés érkezett. Legutóbb az Air China légitársaság jelezte, hogy vásárolna a polgári repülés történetének eddigi leghosszabb utasszállítójából, az ötdarabos megrendelésre azonban még a kínai kormánynak is rá kell bólintania.
A Boeing 747-8 Intercontinental első felszállása
...illetve leszállása
2025. január 22-én, szerdán rendezték meg az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztásának átadás-átvételi ünnepségét, melynek keretein belül Gróf Gergely ezredes, leköszönő parancsnok átadta a csapatzászlót Könczöl Ferenc ezredesnek, a dandár új parancsnokának.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.